Jakosc oleju a smazonych potraw

1. Data: 2003-12-14 20:20:06

Temat: Jakosc oleju a smazonych potraw
Od: "cuz" <e...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Mam pytanie dotyczace smazenia: Czy jakosc oleju istotnie wplywa na wynik
smazenia ? Czy np ryba smazona na oleju Kujawskim bedzie smaczniejsza niz na
najtanszym oleju z Biedronki ? Czy powiedzmy dzieki lepszemu olejowi ryba
moze byc bardziej chrupiaca, mniej przechodzic zapachem oleju ? Czy moze
lepszy olej jest drozszy dlatego, ze wolniej sie pali ?
Dziekuje za wszystkie uwagi i pozdrawiam !!

1. Data: 2003-12-15 07:11:57

Temat: Re: Jakosc oleju a smazonych potraw
Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

====
Weź dwa kawałki np. karczku. Jeden połóż na patelnię z olejem do smażenia
(4,50 za litr), a drugi połóż na patelnie z olejem do nabijania klienta w
butelkę (2,49 zł za litr). Spróbuj ładnie obsmażyć te kawałki. Ten, którego
nie da się obsmażyć będzie na tym tańszym oleju. Przynajmniej w mojej kuchni
tak jest, ale może ja mam żyłę wodną pod palnikiem?

waldek
====

1. Data: 2003-12-15 07:33:54

Od: Evunia <m...@m...christmas.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mon, 15 Dec 2003 08:11:57 +0100, na pl.rec.kuchnia, waldek napisał(a):

> butelkę (2,49 zł za litr). Spróbuj ładnie obsmażyć te kawałki. Ten, którego
> nie da się obsmażyć będzie na tym tańszym oleju. Przynajmniej w mojej kuchni
> tak jest, ale może ja mam żyłę wodną pod palnikiem?

Nie żebym broniła tego gorszego oleju, czy jego producentów, ale bez
przesady, używam i drogiego i najtańszego oleju i nawet na tym najtańszym
całkiem normalnie da się smażyć ;)

--
Eva Sheers

1. Data: 2003-12-15 07:45:15

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <briglg$irj$1@news.onet.pl>, cuz <e...@...pl> wrote:

> Witam!
> Mam pytanie dotyczace smazenia: Czy jakosc oleju istotnie wplywa na wynik
> smazenia ?

Tak.
> Czy np ryba smazona na oleju Kujawskim bedzie smaczniejsza niz na
> najtanszym oleju z Biedronki ?

Nie wiem. Żadnego z nich nie używam. NIe jest wykluczone, że tańszy
olej jest lepszy od droższego.

> Czy powiedzmy dzieki lepszemu olejowi ryba
> moze byc bardziej chrupiaca,

Z pewnością na oleju, który się źle nadaje się do smażenia trudniej
będzie uzyskać chrupącą skórkę.

> mniej przechodzic zapachem oleju ?

Zakładasz, że "zapach oleju" jest nieprzyjemny? Zapach tłuszczu na
którym smażysz w istotny sposób wpływa na smak potrawy. Jweżeli będzie
nieprzyjemny, to potrawa będzie niesmaczna. Natomiast aromat dobrego
oleju powinien być jednym z elementów ostatecznego smaku i zapachu
potrawy.

> Czy moze
> lepszy olej jest drozszy

A lepszy olej nie może być tańszy?

> dlatego, ze wolniej sie pali ?

Olej może "palić się" w niższej temperaturze, bo jest gorzej
oczyszczony.

Władysław

1. Data: 2003-12-15 08:01:18

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie żebym broniła tego gorszego oleju, czy jego producentów, ale bez
> przesady, używam i drogiego i najtańszego oleju i nawet na tym najtańszym
> całkiem normalnie da się smażyć ;)
=====
Zaobserwowałem, że kilka tanich olejów ma domieszaną wodę. Po silnym
podgrzaniu na patelni rozwarstwia się toto i robi się warstwa oleju i
warstewka wody. Usmażyć na tym już się nic nie da.

waldek
=====

1. Data: 2003-12-15 08:06:25

Od: Evunia <m...@m...christmas.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mon, 15 Dec 2003 09:01:18 +0100, na pl.rec.kuchnia, waldek napisał(a):

> Zaobserwowałem, że kilka tanich olejów ma domieszaną wodę. Po silnym
> podgrzaniu na patelni rozwarstwia się toto i robi się warstwa oleju i
> warstewka wody. Usmażyć na tym już się nic nie da.

Możliwe. Miałam więc szczęście, dotychczas, nie trafić na aż tak marny
olej.

--
Eva Sheers

1. Data: 2003-12-15 08:24:44

Od: Tomek Głowacki <t_gl@_blabla_o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

waldek wrote:
> [...]
> nie da się obsmażyć będzie na tym tańszym oleju. Przynajmniej w mojej kuchni
> tak jest, ale może ja mam żyłę wodną pod palnikiem?

W pełni potwierdzam. Tani olej to same problemy. Pali się bardzo szybko,
zajeżdża jakimiś syntetycznymi dodatkami (często to jakby ktoś
wcześniej śruby przemywał tym olejem)... szkoda zdrowia na
Biedronkę/Leader Price czy inne tego typu sklepy....

Pozdro,
Tomek

1. Data: 2003-12-15 09:46:34

Od: Kruszynka \(Wrocław\) <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "cuz" <e...@...pl> napisał w wiadomości
>Czy np ryba smazona na oleju Kujawskim bedzie smaczniejsza niz na
> najtanszym oleju z Biedronki ?

Wiesz co, uzywalam tego i tego i szczerze mowiac nie widzilalam jakiejs
szczegolnej roznicy smakowej. Olej biedrokowy szybiej zaczyna sie palic.

Kruszyzna
--
"Primum non stresere... "

1. Data: 2003-12-15 19:05:45

Od: "cuz" <e...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wiesz co, uzywalam tego i tego i szczerze mowiac nie widzilalam jakiejs
> szczegolnej roznicy smakowej. Olej biedrokowy szybiej zaczyna sie palic.
>
> Kruszyzna

Poza tym jest jakos podejrzanie jasny ten olej z biedronki :)

1. Data: 2003-12-15 19:07:08

Od: "cuz" <e...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie wiem. Żadnego z nich nie używam. NIe jest wykluczone, że tańszy
> olej jest lepszy od droższego.
A jaki olej polecalbys do smazenia ?

[SPAM] Sprzęt AGD - najtaniej
Kura, ryz i rolol