Jaskra a szkla kontaktowe

1. Data: 2002-11-16 11:44:25

Temat: Jaskra a szkla kontaktowe
Od: "Roman" <r...@r...com> szukaj wiadomości tego autora

Czy osoby chorujace na jaskre (od lat bez objawow, cisnienie w normie) moga
nosic szkla kontaktowe?

2. Data: 2002-11-17 15:42:25

Temat: Re: Jaskra a szkla kontaktowe
Od: "casus" <c...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Roman" <r...@r...com> napisał w wiadomości
> Czy osoby chorujace na jaskre (od lat bez objawow, cisnienie w normie)
moga
> nosic szkla kontaktowe?

Jaskra nie jest bezwzglednym przeciwwskazaniem do noszenia szkiel
kontaktowych. Niestety dowiedziono, ze szkla kontaktowe poprzez swoj ucisk
moga spowodowac spowolnienie krazenia w galce ocznej, a te zaburzenia
powoduja progresje jaskry. Dlatego nie jest wskazane noszenie szkiel
kontaktowych w jaskrze. Ale...skoro nie masz zadnych objawow, cisnienie
normalne....to jaki typ jaskry masz i czy bierzesz leki? A skoro
bierzesz...to jakies objawy musialy byc...z sufitu jaskry sie nie
diagnozuje....pytam dlatego, ze piszesz, ze nie masz zadnych
objawow.....????

casus

3. Data: 2002-11-17 18:09:03

Od: "Roman" <r...@r...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> bierzesz...to jakies objawy musialy byc...z sufitu jaskry sie nie
> diagnozuje....pytam dlatego, ze piszesz, ze nie masz zadnych

1 x Isoptocarpine 1%
Od 2-3 lat cisnienie ponizej 20, nawet jak odstawie na dluzej krople.
Jaskra prosta obu oczu, pole ok, kat przesaczania szeroki, otwarty

4. Data: 2002-11-17 18:09:11

Od: "Roman" <r...@r...com> szukaj wiadomości tego autora

5. Data: 2002-11-18 22:44:25

Od: "casus" <c...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

> 1 x Isoptocarpine 1%
> Od 2-3 lat cisnienie ponizej 20, nawet jak odstawie na dluzej krople.
> Jaskra prosta obu oczu, pole ok, kat przesaczania szeroki, otwarty

Sorry, ale nie rozumiem jednego. Jezeli jaskra prosta obu oczu z szerokim
katem przesaczania to dlaczego uzywasz pilokarpiny ( isopto-Carpine) , ktora
uzywa sie przy waskim kacie !!!!!!!!!!!!!!!!!!Zreszta wtedy rozwiazaniem, a
wlasciwie wyleczeniem jest wykonanie zabiegu laserowego ( ambulatoryjnie ).
Jezeli zas masz jaskre prosta szerokiego kata, to jesli juz jest
stwierdzona, nalezy wlaczyc leki z grupy tzw beta-blokerow, gdyz sa one
pierwszym lekiem z wyboru - lekiem pierwszego rzutu.
Skoro w polu widzenia nie ma wogole zmian, to dlaczego jaskra? Czy wyjsciowe
cisnienie bylo bardzo wysokie? Jezeli wysokie, to dlaczego tylko 1x dziennie
pilokarpina a nie czesciej?
Mysle, ze pownienes skonsultowac sie u innego okulisty celem weryfikacji
diagnozy - bo mi cos tu smierdzi, ze jaskry nie masz.
A tak na marginesie: pilokarpina zweza zrenice, i powoduje, ze sie zle widzi
wieczorami - czesto tez mozna przeforsowac dobor korekcji.....czy okulista,
ktory Cie lecze dobral Ci korekcje przed podaniem Pilokarpiny czy tez
dopiero w momencie uzywania????
Aha...i jeszcze jedno...dlaczego odstawiasz na dluzej krople, skoro w
leczeniu jaskry nalezy je stosowac stale? Zakladajac, ze jestes dobrze
zdiagnozowany - to sam sobie szkodzisz i ryzykujesz poglebieniem jaskry!!!!
A skoro znowu po dluzszym nieuzywaniu leku masz dobre cisnienie i dobre
pole...to gdzie tu jest jaskra?????
pozdrawiam
casus

6. Data: 2002-11-19 09:35:18

Od: "Roman" <r...@r...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
ktora
> uzywa sie przy waskim kacie !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dlatego, ze w mlodosci mialem zdiagnozowana astme. Po okresie dojrzewania
nie mam juz objawow, ale chyba tak na wszelki wypadek nie chca dawac mi
beta-blokerow.

> [...]
> pierwszym lekiem z wyboru - lekiem pierwszego rzutu.
> Skoro w polu widzenia nie ma wogole zmian, to dlaczego jaskra? Czy

10 lat temu mialem zapalenie teczowki. Bralem Dicortineff. Przy okazji
zrobiono mi badanie cisnienia - 37 i 42. Moja mama tez ma ciagle na poziomie
23, wiec stwierdzili, ze to jaskra i ze to dziedziczne. Chociaz spotkalem
sie z pogladem, ze niektorzy ludzie maja wyzsza "norme", to znaczy wlasnie
tak do 23. Bylem 2 tygodnie w szpitalu, po czym wypuscili mnie z 2 x 1%
pilocarpina. Wszystko bylo ok. Przez wiele lat nic sie nie zmienialo. Pole
OK. Gdy bylem drugi raz w CZMP, przez dwa tygodnie dokladnie mnie badali i
pozwolili odstawic krople. Ale po jakichs dwoch latach, w stresujacym
momencie zycia, przy kontroli mialem cisnienie na poziomie 23, wiec znow
wlaczyli mi te isoptocarpine 1%. Teraz mam tak z 14 i zastanawiam sie, czy
naprawde musze brac te krople i czy dlugie ich branie nie ma jakichs skutkow
ubocznych.

> [...]
okulista,
> ktory Cie lecze dobral Ci korekcje przed podaniem Pilokarpiny czy tez

No wlasnie co okulista to inna teoria. Sam nie wiem. Jak biore krople rano,
a ide na badanie wieczorem, to wychodzi mi tak -2, a nosze -1,5. Kiedy
powinienem isc na badanie? Po odstawieniu kropli na przyklad na 2 dni?

> Aha...i jeszcze jedno...dlaczego odstawiasz na dluzej krople, skoro w
> leczeniu jaskry nalezy je stosowac stale?

Bo ostatni lekarz polecil, zebym odstawil tak gdzies na 2 tygodnie i
przyszedl zobaczyc, czy cisnienie bedzie ok. W ogole jesgo teoria jest taka,
ze nawet jesli cisnienie byloby caly czas w normnie, to on by chcial, zebym
bral Isoptocarpine, bo ona niby zabezpiecza mnie przed czyms tam w
pozniejszym wieku i "dba" o ten kat przesaczania, ktory zawsze mialem ok.

> Zakladajac, ze jestes dobrze
> zdiagnozowany - to sam sobie szkodzisz i ryzykujesz poglebieniem
jaskry!!!!

Hmm. Na ostatnim wypisie ze szpitala, wtedy gdy pozwolili mi odstawic
krople, napisali cos mniej wiacej tak: glaucoma oculi itr. in amanesiae. To
chyba znaczy jaskra w zapomnieniu?

> A skoro znowu po dluzszym nieuzywaniu leku masz dobre cisnienie i dobre
> pole...to gdzie tu jest jaskra?????

No wlasnie? Ale skoro mialem kiedys te 43 i 37? Tylko wydaje mi sie, ze po
prostu tak zareagowalem na ten Dicortineff.

7. Data: 2002-11-19 21:34:54

Od: "Pracus24" <p...@y...co.uk> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
poziomie
> 23, wiec stwierdzili, ze to jaskra i ze to dziedziczne.

A propos jaka jest norma cisnienia srodocznego? U mnie niedawno stwierdzono
22,7. Lekarz troche sie zaniepokoil i kazal powtorzyc badanie za miesiac....

Pracus

8. Data: 2002-11-19 21:52:47

Od: "Roman" <r...@r...com> szukaj wiadomości tego autora

> A propos jaka jest norma cisnienia srodocznego? U mnie niedawno
stwierdzono
> 22,7. Lekarz troche sie zaniepokoil i kazal powtorzyc badanie za
miesiac....

20

9. Data: 2002-11-19 23:19:45

Od: "casus" <c...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dlatego, ze w mlodosci mialem zdiagnozowana astme. Po okresie dojrzewania
> nie mam juz objawow, ale chyba tak na wszelki wypadek nie chca dawac mi
> beta-blokerow.

Dzisiaj sa beta blokery selektywne - np Betoptic, ktore nie dzialaja na
receptory w oskrzelach i plucach.

> [...]
> wlaczyli mi te isoptocarpine 1%. Teraz mam tak z 14 i zastanawiam sie, czy
> naprawde musze brac te krople i czy dlugie ich branie nie ma jakichs

Moze dostales jaskre posterydowa po dlugim braniu kombinacji
antybiotyk-steryd ( Dicortineff )? Ten typ sie cofa. Dzisiaj mozesz miec
nawet 26 mm Hg i nie miec jaskry - wtedy mowimy o nadcisnieniu ocznym. Tak
wysokie cisnienie nie dziala szkodliwie na nerw wzrokowy.
Tak wogole szastanie typu : brac, potem odstawic, znowu brac....to troche
zakrawa na strzelaniem na oslep. Albo to masz i bierzesz, albo nie - tak
nakazuje logika.

> [...]
> a ide na badanie wieczorem, to wychodzi mi tak -2, a nosze -1,5. Kiedy
> powinienem isc na badanie? Po odstawieniu kropli na przyklad na 2 dni?

Conajmniej 5 dni.

> [...]
> bral Isoptocarpine, bo ona niby zabezpiecza mnie przed czyms tam w
> pozniejszym wieku i "dba" o ten kat przesaczania, ktory zawsze mialem ok.

Kat przesaczania nigdy sie nie zmieni, zawsze pozostanie otwarty - po co
wiec go chronic?
A co do zabezpieczania na przyszlosc...hmmm.....nie zgodzilbym sie, by moj
pacjent byl faszerowany lekami na wyrost.

> Hmm. Na ostatnim wypisie ze szpitala, wtedy gdy pozwolili mi odstawic
> krople, napisali cos mniej wiacej tak: glaucoma oculi itr. in amanesiae.
> chyba znaczy jaskra w zapomnieniu?

Anamneza znaczy wywiad. Czyli Jaskra z wywiadu. Zakladam, ze w przeszlosci
wg Twoich doniesien lekarzom, zapewne nie potwierdzona, gdyz inaczej
napisaliby, ze jest. Wiec moze naprawde byla posterydowa ta jaskra?

> No wlasnie? Ale skoro mialem kiedys te 43 i 37? Tylko wydaje mi sie, ze po
> prostu tak zareagowalem na ten Dicortineff.

Prawdopodobnie to najblizsze prawdy.

10. Data: 2002-11-21 18:34:20

Od: "casus" <c...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

> stwierdzono
> miesiac....
>
> 20

Dzisiaj nie ma pojecia : norma cisnienia wewnatrzgalkowego. Dawniej bylo, ze
do 21 mmH jest norma, a ponad 24 mm Hg to juz patologia. Teraz wiadomo, ze u
ludzi z cisnieniem 17 moze dochodzic do zmian jaskrowych, i z cisnieniem 26
moze do nich nie dochodzic i wtedy jest tylko nadcisnienie oczne.
Obecnie jest uzywane, ze takie cisnienie wewnatrzgalkowe jest dobre, ktore
nie powoduje zmian w polu widzenia ( czyl;i destrukcji n. wzrokowego ).
Jezeli nie mam watpliwosci co do wygladu tarczy n wzrokowego, to badam
szczegolowiej przy cisnieniu powyzej 19, jezeli zmiany widac na dnie oka, to
nawet przy cisnieniu 13 zaczynam diagnostyke
pozdrawiam
casus

Typ monitora a zdrowie
jak sie rozchorowac?
test
czy Patentex-oval -globulki plelmnikobójcze
Egzaminy na Rezydentury