Jerra (Cumin), Garam Masala

1. Data: 2001-04-09 15:31:42

Temat: Jerra (Cumin), Garam Masala
Od: "Barbara Olszewska" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dostałam dzisiaj dwie przyprawy Garam Masala i Jerra ( Cumin)- podobno
arabskie ale kupowane u Araba w Australii.
Do czego najlepiej dodawac tak żeby nadawalo sie to do jedzenia . Moze byl
taki watek na grupie? podajcie przynajmniej kiedy.
pozdr. Barbara

--
Barbara Olszewska
b...@i...pl

1. Data: 2001-04-10 07:15:25

Temat: Re: Jerra (Cumin), Garam Masala
Od: "==wojmat==" <w...@v...pl.spaMdauballet.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Barbara Olszewska <b...@i...pl> w wiadomości
news:9askkr$ss0$1@news.tpi.pl napisał(a):
> Dostałam dzisiaj dwie przyprawy Garam Masala i Jerra ( Cumin)- podobno
> arabskie ale kupowane u Araba w Australii.
> Do czego najlepiej dodawac tak żeby nadawalo sie to do jedzenia .

IMHO Garam Masala nadaje się do wszelkich warzyw do ryżu i kaszy (także coś
w rodzaju kitri indyjskiego)...

wojmat

1. Data: 2001-04-10 08:44:04

Od: Dorota Szeliga <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Barbara Olszewska wrote:

> [...]
> Do czego najlepiej dodawac tak żeby nadawalo sie to do jedzenia . Moze byl
> taki watek na grupie? podajcie przynajmniej kiedy.

Najprostsze: kotleciki z mielonego indyka z garam masalą. Mniam :-)

Dorota

1. Data: 2001-04-10 10:42:40

Od: "ulla" <U...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Barbara Olszewska napisał(a) w wiadomości: <9askkr$ss0$1@news.tpi.pl>...
>Dostałam dzisiaj dwie przyprawy Garam Masala i Jerra ( Cumin)-

Cumin używam do wspaniałej arabskiej potrawy
kuszeri.
Do wykonania kuszeri potrzeba:
2 duże cebule
5 ząbków czosnku
puszka koncentratu pomidorowego
2 puszki groszku konserw. lub opakowanie mrożonego jak ktoś woli
olej
sól
no i cumin.
Cebulę i czosnek smażymy na oleju na złoty kolor, nast. wrzucamy
koncentrat pomidorowy i mieszamy dość długo aby wysmażył sie trochę i
połączył z olejem, potem dodajemy groszek,
razem z sosem jeżeli ten z puszki i trochę wody , jeżeli mrożony, wtedy
dolewamy wody więcej, potrawa nie może być zbyt rzadka i gotujemy
ok pół godziny. przyprawy dodajemy razem z groszkiem.
Na tę ilość składników, dajemy ok. 2 łyzeczek cuminu.
Jak kto woli, może dać więcej.

Do tego podaje ryż, gotowany nieco inaczej.
Ryz bardzo długo płuczemy, a następnie smażymy na roztopionym maśle tak
długo, aż mieszany łyżką zacznie charakterystycznie skrzypieć po dnie
garnka.
( masło należy wcześniej roztopić i dopr. do stanu kiedy przestaje sie
pienić)
Miejscami ryż można trochę przypiec, wtedy będzie po ugotowaniu kolorowy.
Następnie zalewamy wodą, ale nie wyżej jak na 1 cm nad powierzchnię.
Dodajemy sól do smaku i można wsypać trochę Masala.
Jak woda sie wygotuje, a ryz będzie twardy można dodać wody aby sie jeszcze
pogotował.
Ten ryż jest idealnie sypki i ma niesamowity smak i kolor.
pozdrawiam
ula.

1. Data: 2001-04-10 10:51:29

Od: "Barbara" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ulla" <U...@s...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> 5 ząbków czosnku
> puszka koncentratu pomidorowego
> 2 puszki groszku konserw. lub opakowanie mrożonego jak ktoś woli

Czy te przyprawe mozna jakos zastapic "po polsku"? Przepis bardzo mi sie
podoba, ale na zdobycie takiej przyprawy nie mam szans. Czy to jest do
czegos podobne, np curry...............?

serdecznie pozdrawiam
Basia

1. Data: 2001-04-10 11:06:28

Od: Dorota Szeliga <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Barbara wrote:

> Czy te przyprawe mozna jakos zastapic "po polsku"? Przepis bardzo mi sie
> podoba, ale na zdobycie takiej przyprawy nie mam szans. Czy to jest do
> czegos podobne, np curry...............?

Cumin jest bardzo specyficzny, ale na pewno masz szanse go zdobyć. We
Wrocławiu jest w księgarni pachnącej, więc myślę, że w innych polskich
miastach też gdzieś jest. Ewentualnie mogę kupić i wysłać pocztą :-)

Dorota

1. Data: 2001-04-10 11:13:42

Od: "Barbara" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dorota Szeliga" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> Wrocławiu jest w księgarni pachnącej, więc myślę, że w innych polskich
> miastach też gdzieś jest. Ewentualnie mogę kupić i wysłać pocztą :-)

Chcialam Ci odpowiedziec na priva, ale nie moge, wyswietlaja mi sie dziwne
rzeczy: blad logowania i inne dziwne napisy.Masz zastrzezony adres?
Niestety, w moim miescie taka przyprawa to rzecz nieznana.
Poniewaz jestem wegetarianka, zeby zdobyc make razowa, rozne zboza, nasiona
straczkowych (np. ciecierzyce) musialam wybrac sie do Szczecina i tam zrobic
sobie zapasy na dluzej. Teraz predko sie tam nie wybiore, wiec nie mam jak
poszukac tej przyprawy.
Gdybym mogla niesmialo usmiechnac sie o kupienie mi jej, to prosze tylko o
wiadomosc, czy to bardzo droga sprawa.
Sprobuj napisac do mnie na priva, moze sie uda.

serdecznie pozdrawiam
Basia

1. Data: 2001-04-10 11:58:05

Od: "ulla" <U...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Barbara napisał(a) w wiadomości: <3...@n...ircx.pl>...

>Czy te przyprawe mozna jakos zastapic "po polsku"? Przepis bardzo mi sie
>podoba, ale na zdobycie takiej przyprawy nie mam szans. Czy to jest do
>czegos podobne, np curry...............?

Nie , to kmin arabski, zupełnie inny smak, z naszym kminkiem też nie ma nic
wspólnego, można u nas dostać właśnie pod nazwą Jerra Cumin, w niektórych
sklepach ze zdrową żywnością, albo w indyjskich.
Ciężko mi powiedzieć teraz gdzie dokładnie.
Nie wiem gdzie mieszkasz..
ula.

1. Data: 2001-04-10 12:33:36

Od: "Barbara" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> sklepach ze zdrową żywnością, albo w indyjskich.
> Ciężko mi powiedzieć teraz gdzie dokładnie.

Mieszkam w Miedzyzdrojach - nad naszym polskim morzem, sklepu ze zdrowa
zywnoscia tu nie ma i dlugo nie bedzie.
Ostatnio powstal tu sklep z rzeczami indyjskimi, sa tam ciuchy i kadzidelka,
przypraw nie widzialam, ale zapytam, moze sprowadza.

pozdrawiam
Basia

1. Data: 2001-04-10 12:45:50

Od: Marek Drabik <m...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

ulla wrote:

> [...]

Podobne o tyle, ze rowniez sproszkowane. Rzadziej wystepuje kjako ziarna
i wtedy przypomina przerosniety kminek (ale nie w smaku).

> Nie , to kmin arabski, zupełnie inny smak, z naszym kminkiem też nie ma nic
> wspólnego, można u nas dostać właśnie pod nazwą Jerra Cumin, w niektórych
> sklepach ze zdrową żywnością, albo w indyjskich.

Kumin (Cumin) to Kmin rzymski a nie arabski, choc jest to przyprawa
arabska. Jerra to producent, a nie nazwa wlasna przyprawy. Mozna go
kupic czasem w Billach, niektorych marketach (Hypernova) i oczywiscie
sklepach z przyprawami.Cena ok 10 pln za dosyc duza puszke. Dozowac
ostroznie, bo w nadmiarze nadaje gorzkawy smak miesu. Najlepiej do mies,
choc ja czesto uzywam do salatek i wariacji n/t ogorkow konserwowych.
Obawiam, sie, ze nia bardzo mozna go zastapic, chyba ze...kminem ;)
Pozdr, MDR

Sos bearneński - kiszka, nie wyszedł :-(
Mrozona kasza
indyk w marynacie
Witam, z zagryzką do piwa
Winegret