Jogurt domowy

1. Data: 2004-05-06 09:35:59

Temat: Jogurt domowy
Od: "Tomek Zalas" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

chciałem poruszyć temat jogurtu robionego domowym sposobem.
Ja sam robię taki jogurt od kilku lat i jadam prawie co dzień.
Ale chciałem się dopytać jak Wy robicie i z czym go jadacie. A nuż coś
ciekawego się w tej sprawie dowiem :-)

1. Data: 2004-05-06 09:40:36

Temat: Re: Jogurt domowy
Od: "Dorunia" <d...@e...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

[...]
:
: Pozdrawiam

Podziel się informacją jak Ty go robisz :)

Parę lat temu i ja robiłam w domku ale już nie pamiętam dokładnej procedury.
Wiem, że do garnka z ciepłym mlekiem dodawałam zwykły jogurt i odstawiałam
całość szczelnie zawiniętą w gazety pod pierzynkę na noc. Gdy był gotowy
dodawałam owoce :)

--
Dorunia

1. Data: 2004-05-06 09:41:39

Od: wiku <s...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Tomek Zalas wrote:
> Witam,
>
> chciałem poruszyć temat jogurtu robionego domowym sposobem.
> Ja sam robię taki jogurt od kilku lat i jadam prawie co dzień.

zdradz w jaki sposob ?

wiku

1. Data: 2004-05-06 09:58:25

Od: "Tomek Zalas" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

wiku <s...@r...pl>, w poście:
c7d15k$2vb$...@a...icm.edu.pl napisał(-a) m.in.:

> zdradz w jaki sposob ?
>
> wiku

Proszę bardzo.
Należy przygotować:
2 litry mleka UHT 1 jogurt natruralny (125ml lub 150nl) Danone - mimo
że nie jestem miłośnikem towarów markowych to zawsze używam tego
jogurtu. Mojej koleżnaka z Zakładu Żywienia AR robiła badania jogurtów
i wyszło jej że Danone ma najwięcej żywych bakterii jogurtowych,
najmniej tych niepożądanych oraz jest najbardziej powtarzalny (jogurty
z różnych serii mają podobne parametry).
słoik o pojemności 1,7 - 2 l.

Mleko należy podgrzać do temperatury ok. 50C, ale nie więcej niż 55C.
Ja robię tak, że do słoika nalewam do kreski (którą sam zrobiłem
metodą prób i błedów) mleko UHT z jednego kartonika a resztę gotuję
(chodzi tylko o uzyskanie odpowiedniej temperatury a nie o
pasteryzację). Dolewam zagotowane mleko i ok. 0,5 litra zimnego mleka.
Temperaturę sprawdzam palcem. 50C to taka temperatura, że palec do się
wsadzić ale po ok. 3 s zaczyna parzyć :-) - poważnie. Można też
oczywiście sprawdzić termometrem. Gdy mleko ma odpowiednią temp.
dodaję jogurt i mieszam. W razie potrzeby uzupeniam mlekiem do pełna.
Następnie zawijam w pościel (by trzymało ciepło) i odstawiam na 4-10
godz. Jak zamierzam trzymać dłużej (robię rano a gotowy jest po
przyjściu z pracy) to mozna zrobić troszkę chłodniejsze mleko - ale
nie należy przesadzać.
Taki jeszcze ciepły jogurt należy koniecznie schłodzić - zimą wystawić
do chłodnego pomieszczenia lub na dwór, latem wstawiam do zimnej wody.
Trzeba uważać by go nie wstrząsać - jest bardzo delikatny !!!
Wstrząśnięty się rozdzieli i zrobi się dużo rzadkiego.
A potem to już tylko jeść i jeść (można przez 3-4 dni przechowując w
lodówce)

Powodzenia

lub mleka w woreczku (ale trzeba całe przegotować)

1. Data: 2004-05-06 10:00:39

Od: "Tomek Zalas" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

jeśli coś jest nie jasne - proszę pytać :-)

1. Data: 2004-05-06 10:04:20

Od: "xenon" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomek Zalas" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
> Następnie zawijam w pościel (by trzymało ciepło) i odstawiam na 4-10
> godz.
Czy pościel się nie pobrudzi? I gdzie spać potem, gdy przeważnie na kuchnię
ma się czas po powrocie z pracy?

xenon

1. Data: 2004-05-06 10:10:25

Od: Gamon' <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc!

Tomek Zalas wrote:
> Ale chciałem się dopytać jak Wy robicie i z czym go jadacie. A nuż
> coś ciekawego się w tej sprawie dowiem :-)
Ano: przegotowac mleko, ostudzic do takiej temperatury, zeby paluch
mozna bylo wlozyc, nie poparzyc (ale tez nie za zimne). Do tego "zaczyn"
z jogurtu (za pierwszym razem kupnego) i w cieple miejsce np. na cala
noc. Pozniej juz tylko ochlodzic w lodowce (akurat taki lubie) i jesc.
Mozna mieszac z owocami lub drzemami (ale domowymi), ewentualnie z
jakims sokiem 9tez domowym). I to wszystko.
Mleko oczywiscie koniecznie jak najtlusciejsze.

Pozdrawiam,
robal.

1. Data: 2004-05-06 10:21:21

Od: "Tomek Zalas" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

xenon <x...@o...pl>, w poście: c7d2ld$6i7$...@a...news.tpi.pl
napisał(-a) m.in.:

> Czy pościel się nie pobrudzi? I gdzie spać potem, gdy przeważnie na
> kuchnię ma się czas po powrocie z pracy?

Słoik zakręcam porządnie, można wsadzić całość do szczelnej reklamówki
albo worka.
No jak się ma jedną pościel to może być problem. A może chociaż w koce
to zawinąć?

1. Data: 2004-05-06 10:22:21

Od: "Tomek Zalas" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Gamon' <r...@g...pl>, w poście: 4...@g...pl
napisał(-a) m.in.:

> Mleko oczywiscie koniecznie jak najtlusciejsze.

Ja zazwyczaj robię z mleka 0,5 lub 0,5 + 1,5 i nie narzekam - też jest
smaczny.

1. Data: 2004-05-06 10:31:24

Od: GoniaP <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Tomek Zalas wrote:

> Witam,
>
> chciałem poruszyć temat jogurtu robionego domowym sposobem.
> Ja sam robię taki jogurt od kilku lat i jadam prawie co dzień.

Jeszcze nigdy nie robilam sama jogurtu i chetnie bym sprobowala. Ale mam
pytanie, jak zrobic taki jogurt, zeby byl naprawde gesty, taki do
krojenia nozem. Trzeba go dluzej trzymac? Czy bardziej tluste mleko dac?
Jest jakis sekretny sposob powstawania takiego super gestego i gladkiego
jogurtu?

--
Pozdrawiam.
Gosia