Kamień do wypieku pizzy

1. Data: 2010-11-23 08:02:59

Temat: Kamień do wypieku pizzy
Od: Kapsel <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uwielbiam pizzę :D
Kiedyś był taki program Gotuj z Pascalem i ten człowiek zawsze się
ekscytował, że ma specjalny kamień do pieczenia itd., trochę się z tego
naśmiewałem, ale dziś znów trafiłem na przepisy o pizzy i tam było też o
takim kamieniu.

Summa summarum wyszło, że ten kamień to jednak nie taka ściema i chciałbym
sobie taki sprawić.
Stąd pytania do grupowiczów dwa :)

1. Czy faktycznie moje przypuszczenia że w klasycznym elektrycznym
piekarniku pizza wyjdzie mi lepiej z kamienia?
2. Gdzie na Śląsku (Katowice, Zagłębie, okolice ;) mogę nabyć taki kamień?

3. Pytanie dodatkowe:
Czy coś takiego się sprawdzi, czy sugerujecie coś innego? (to jest dość
drogie, ale powiedzmy że mogę tyle wydać)

http://allegro.pl/i1310501631.html

--
Kapsel
http://kapselek.net

2. Data: 2010-11-23 09:01:37

Temat: Re: Kamień do wypieku pizzy
Od: "MONI|<A" <moni|<...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kapsel" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> Czy coś takiego się sprawdzi, czy sugerujecie coś innego? (to jest dość
> drogie, ale powiedzmy że mogę tyle wydać)

Pizza upieczona na płaskim talerzu ceramiczny nieszkliwionym z kamionki lub
z masy szamotowej - osiągniesz taki sam efekt. Możesz rozejrzeć się po
sklepach za talerzem z płaskim nieszkliwionym spodem lub znajdź na śląsku
pracownie, która organizuje warsztaty ceramiczne, sam zrobisz sobie taki
kamień - będziesz miał go w cenie warsztatów (w granicach 15 - 35 zł). W
poszukiwaniu ciekawych doznań możesz skusić sie też na upieczenie pizzy w
szamotowej lub kamionkowej doniczce niezdobionej ;-), efekt ten sam.
Porowata ceramika tzw kamień do pieczenia pizzy chłonie wilgoć, w przypadku
pizzy to zjawisko wykorzystuje się aby osiągnąc chrupiący spód ciasta, a gdy
ten sam kamień, lub wykonny z porowatej ceramiki garnek tzw. garnek rzymski
namoczysz wcześniej w wodzie - będziesz piekł w atmosferze dużej ilości pary
wodej - warunki przybliżające to pieczenia w piecach parowych.

Pozdrawiam

Monika

3. Data: 2010-11-23 09:08:05

Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> szukaj wiadomości tego autora

Mam taki sam kamień od nich. Znacznie lepiej piecze się chleb, bo spód jest
od razu nagrzany od gorącego kamienia a nie mokry jak normalnie. Pizza też
lepiej wychodzi, ale tutaj jeszcze jestem cienki.

Wady:
Trzeba pół godziny wcześniej nagrzać piekarnik co zwiększa czas i zużycie
energii.
Zamiast drogiego kamienia można zastosować np cegły szamotowe, bo ten kamień
jest na oko zrobiony z szamotu. Problem jest skąd wziąć płaskie i szerokie
cegły.

Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

4. Data: 2010-11-23 09:46:58

Od: Kapsel <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tue, 23 Nov 2010 10:01:37 +0100, MONI|<A napisał(a):

> Pizza upieczona na płaskim talerzu ceramiczny nieszkliwionym z kamionki lub
> z masy szamotowej - osiągniesz taki sam efekt.

A kamionka to nie jest zbyt gładka? Bo szamot to kojarzę, że porowaty i
wodę wchłonie, a kamionka chyba nie?

> [...]
> pracownie, która organizuje warsztaty ceramiczne, sam zrobisz sobie taki
> kamień - będziesz miał go w cenie warsztatów (w granicach 15 - 35 zł).

Ciekawa opcja ;)

> W poszukiwaniu ciekawych doznań możesz skusić sie też na upieczenie pizzy w
> szamotowej lub kamionkowej doniczce niezdobionej ;-), efekt ten sam.

Ciekawa opcja, ale to chyba musiałaby być doniczka na jakąś palmę, żeby dno
było dostatecznie duże... a to znów rodzi problem z możliwością
zmieszczenia tego naczynia w piekarniku (wysokość)... ;)

--
Kapsel
http://kapselek.net

5. Data: 2010-11-23 09:49:32

Od: Kapsel <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tue, 23 Nov 2010 10:08:05 +0100, Jan Werbinski napisał(a):

> Mam taki sam kamień od nich.

Widzę, że jesteś spoza Warszawy. Zamawiałeś przez sieć, czy znalazłeś u
siebie w okolicy?

Co do cegły - pomysł ok, ale cegły mają nieprawidłowe wymiary, prędzej
zapiekankę można by na tym upiec ;)

--
Kapsel
http://kapselek.net

6. Data: 2010-11-23 10:01:43

Od: "MONI|<A" <moni|<...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> A kamionka to nie jest zbyt gładka? Bo szamot to kojarzę, że porowaty i
> wodę wchłonie, a kamionka chyba nie?

jak na szybko ocenić czy ceamika jest nasiąkliwa/ jest porowata:
czubkiem języka delikatnie dotykasz powierzchni ceramicznej, spróbuj
od razu zauważysz różnicę między porcelaną, kamionką a szamotem :-)

> [...]
> było dostatecznie duże... a to znów rodzi problem z możliwością
> zmieszczenia tego naczynia w piekarniku (wysokość)... ;)

nie koniecznie na palmę są takie balkonowe, albo do bonzai nieszkliwione
płaskie szerokie :-)

Pozdrawiam

Monika

7. Data: 2010-11-23 10:06:14

Od: "MONI|<A" <moni|<...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "MONI|<A" <moni|<...@p...wp.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> czubkiem języka delikatnie dotykasz powierzchni ceramicznej, spróbuj
> od razu zauważysz różnicę między porcelaną, kamionką a szamotem :-)

ale kamionka nawet porcelit nieszkliwiony - będą wystarczające do tego celu

Monika

8. Data: 2010-11-23 10:17:28

Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-11-23 09:02, Kapsel pisze:
> 1. Czy faktycznie moje przypuszczenia że w klasycznym elektrycznym
> piekarniku pizza wyjdzie mi lepiej z kamienia?

Pizza robiona na kamieniu zawsze jest równomiernie przypieczona, spód jest chrupiący,
a nie tak jak
to bywa na zwykłej blasze że jest miękki, a czasami wręcz mokry, chociaż to też
zależy od ciasta i
dodatków, niemniej jednak kamień ma bardzo dużą pojemność cieplną, w przeciwieństwie
do cienkiej blachy

> 3. Pytanie dodatkowe:
> Czy coś takiego się sprawdzi, czy sugerujecie coś innego? (to jest dość
> drogie, ale powiedzmy że mogę tyle wydać)

99zł to szukanie jeleni, przejdź się do najbliższego zakładu kamieniarskiego i
zapytaj czy mają
jakieś odpadki, oddadzą za parę złotych, a za kolejne kilka oszlifują krawędzie i
zrobią dowolne
wymiary - polecam prostokąt, najbardziej uniwersalny.

Pamiętaj tylko że powinna mieć przynajmniej 3cm grubości (im grubsza tym lepiej
trzyma temperaturę),
sam mam taką, tak się złożyło że akurat trafiłem na prostokątną granitową płytę
pasującą do mojego
piekarnika - 5cm marginesu z każdej strony, kosztowało mnie to tyle co 6 piw (W tym
fazowanie
krawędzi), spisuje się świetnie

Jest też alternatywa - najzwyklejsza płyta chodnikowa spełnia swoje zadanie się
równie dobrze, tutaj
także wystarczy trochę inwencji. Lub po prostu przejść się do sklepu gdzie tego typu
towar
sprzedają, koszt jednej płyty 50x50 to nie więcej niż 8zł, jeśli zamierzasz taką
płytę często
wyciągać to ze względu na wagę lepsza będzie 35x35. Taką płytę wystarczy wypłukać w
zwykłej wodzie a
następnie porządnie wyprażyć w piekarniku

9. Data: 2010-11-23 10:29:07

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"vcore" <mail*wytnij*@vcore.pl> wrote in message

Są blachy piekarnicze perforowane:
http://www.mech-masz.com.pl/index.php?option=content
&task=view&id=44
http://www.sklep.mago.com.pl/product_info.php?produc
ts_id=8
http://www.lebo.dei.pl/blachy.html

Na nich uzyskasz takie same spody jak na lawie.

10. Data: 2010-11-23 10:30:04

Od: "MONI|<A" <moni|<...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "vcore" <mail*wytnij*@vcore.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> wyciągać to ze względu na wagę lepsza będzie 35x35. Taką płytę wystarczy
> wypłukać w zwykłej wodzie a następnie porządnie wyprażyć w piekarniku

a z czego dokładnie ta płyta ma byc wykonana z kamienia naturalnego czy
betonu?
warto to sprecyzować

Monika

Obiad