Karpatka -bez wzniesień:-((

1. Data: 2002-10-04 05:52:04

Temat: Karpatka -bez wzniesień:-((
Od: "Lusi" <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam serdecznie:) Czytuje Was od dawna, ale nie "udzielam" sie na grupie,
gdyz w kuchni nie czuje sie jak przysłowiowa "ryba w wodzie". Korzystam z
Waszych uwag i rad i własnie kolejny raz zapytuję:)
Dość często pieke rodzinie karpatkę -właśnie stoi w lodówce i z tym też
ciastem pytanie...
Ciast ładnie "rosnie" w piekarniku -wysoko i tworza się góry i doliny, jak
przychodzi do wyjęcia to...opada, tracąc swój (zgodnie z nazwą:)) górzysty
wygląd. Placki nie sa sztywne, sa jakby zeszło z nich powietrze -"flaki":)
I na dodatek nie odchodza od blachy, choć dobrze smaruje ja tłuszczem. Co
może byc tego przyczyną? -może Ktos z Was -Szanownych Grupowiczów zechciałby
sie podzielić swoimi uwagami? Z góry dziękuje i pozdrawiam -Lucyna

1. Data: 2002-10-04 06:07:51

Temat: Re: Karpatka -bez wzniesień:-((
Od: "Kama" <k...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam miłośniczkę "gór"
Myślę, że problem może być w temperaturze, ciasto jest za mało wysuszone i
dlatego robi się miękkie. Spróbuj trochę bardziej podnieść temperaturę, lub
trochę dłużej przytrzymać w piekarniku.
Jeśli chodzi o wyjmowanie ciasta, smaruję dość mocno margaryną i obficie
posypuję tartą bułką. Nie ma potem problemu z "wyjściem" z blachy.
Pozdrawiam
Kama

1. Data: 2002-10-04 06:13:32

Od: "Lusi" <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kama" <k...@k...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Jeśli chodzi o wyjmowanie ciasta, smaruję dość mocno margaryną i obficie
> posypuję tartą bułką. Nie ma potem problemu z "wyjściem" z blachy.

A no własnie -może być, ze za krótko...ja to robię "na oko" jakieś 40 min.
Co do sarowania -smaruje margaryna i równiez dość mocno, ale nigdy nie
posypywałam blachy bułką -niczym nie sypałam -wykładałam ciast tylko na
posmarowana blachę. Postaram sie następnym razem dłużej je (ciast:))
wysuszyć.
Dzieki -Lucyna

1. Data: 2002-10-04 06:49:48

Od: m...@p...com.pl (Lipinska Miroslawa) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wygląd. Placki nie sa sztywne, sa jakby zeszło z nich powietrze -"flaki":)

O,o, ja też, ja też tak mam !!!! Pytałam doświadczonych " górotwórców".
Problem może być, że za szybko wyjmowałyśmy ciasto z piecyka. Nie wiem czy
jest istotne do jakiego piekarnika należy je włożyć - zimnego, czy
rozgrzanego? Zaraz "idę" na strony o ciastach poczytać ogólnie o cieście
ptysiowym. Acha, doświadczona osoba mówiła mi, żeby dodawać troszkę mniej
masła niż to jest w przepisie do karpatkowego kremu, to lepiej się ściśnie.
Nie będzie wtedy tak dokuczliwie wyłaził spomiędzy ciasta.
-mirka

1. Data: 2002-10-04 06:55:30

Od: "ola" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Oj, też kiedyś miałam "sflaczałą" karpatkę. Stwierdziłam to dopiero po
posypaniu górnej warstwy cukrem pudrem (jak jeszcze była ciepła i oczywiście
bez kremu). Po odkryciu tego "sflaczenia" postanowiłam ją wrzucić jeszcze na
10-15 min do piekarnika, i pomogło!!! wysuszyła się ślicznie i nawet cukier
puder nie zniknął!!!
Pozdrowionka
Ola.

Użytkownik "Lipinska Miroslawa" <m...@p...com.pl> napisał w
wiadomości news:010d01c26b71$e7c7c260$1600029e@psc.pbi...

1. Data: 2002-10-04 07:05:32

Od: "Lusi" <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> jest istotne do jakiego piekarnika należy je włożyć - zimnego, czy
> rozgrzanego? Zaraz "idę" na strony o ciastach poczytać ogólnie o cieście

Ja zawsze wkładam do nagrzanego:) Jedynie co mogłam robic źle to faktycznie
za krótko trzymałam to ciasto (powtarza się ta uwaga:)) Ale myslałam, ze
przywrze mocniej i wtedy juz wcale jej "nie odczepie" od blachy:)

> [...]
ściśnie.
> Nie będzie wtedy tak dokuczliwie wyłaził spomiędzy ciasta.

Z kremem nie mam kłopotu -wychodzi mi dobry -sama robię od poczatku do
konca -nie korzystam z gotowych (torebkowych:)) Aaa -i trzymam w
lodówce -może dlatego nigdy "nie wyłazi" krem ze środka:)
Lucyna

1. Data: 2002-10-04 07:07:07

Od: "Lusi" <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ola" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
na
> 10-15 min do piekarnika, i pomogło!!! wysuszyła się ślicznie i nawet

A to jest cenna uwaga -mozna włożyc ją powtórnie do piekarnia -zapamietam:)
-Lucyna

1. Data: 2002-10-04 08:14:34

Od: "Przyklejka" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lusi" <
> I na dodatek nie odchodza od blachy, choć dobrze smaruje ja tłuszczem. Co
> może byc tego przyczyną? -może Ktos z Was -Szanownych Grupowiczów zechciałby
> sie podzielić swoimi uwagami? Z góry dziękuje i pozdrawiam -Lucyna

Zamiast smarowania tłuszczem i posypania bułką tartą,
mozesz blachę wyłozyc papierem do piczenia ciast.
Wtedy napewno Ci się ciasto nie przyklei do foremki

--
Kasia

1. Data: 2002-10-04 09:24:30

Od: "Ulka" <u...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ciast ładnie "rosnie" w piekarniku -wysoko i tworza się góry i doliny, jak
> przychodzi do wyjęcia to...opada, tracąc swój (zgodnie z nazwą:)) górzysty
> wygląd.

Karpatkę tego typu mąż nazwał "sudetką". Trafne prawda? :-) Obecnie kilka
minut przed wyjęciem ciasta z piekarnika włączam górną grzałkę na full i
pilnuję, żeby nie przypaliła się. Nie opada nigdy i jest dobrze wysuszona.
Pozdrawiam
UlkaP.

Odp: czy ta wiedza możecięominąć
"gibanica" - pomozcie :)