Re: Kiedy przycinanie drzewek

From: " skryba" <s...@N...gazeta.pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Kiedy przycinanie drzewek
Date: Wed, 8 Feb 2012 05:17:41 +0000 (UTC)

Moon <m...@y...com> napisał(a):

> Myślę, że cięcie można przeprowadzić w pewnym dosyć elastycznym interwale,
> mówię to jako praktyk, bo szkoły w tym zakresie żadnej nie kończyłem.
> Kiedy jest sucho, mało śniegu, mroźnie, to fajnie się tnie, zwłaszcza
> jabłonie. To też kwestia wygody, komu się chce grzebać w kopnym śniegu?
> Najwcześniej ciąłem jabłonki w końcu stycznia, najpóźniej w połowie
> kwietnia, kiedy już były pączki. W jednym i drugim przypadku efekt był
> podobny i drzewka poradziły sobie dobrze. Zawsze pamiętam też, żeby wkrótce
> potem dobrze je opryskać mieszaniną na grzyba i owady (w styczniu/lutym
> [...]

Drzewa cięte późną wiosną i latem zdecydowanie słabiej rosną niż drzewa cięte
wczesną wiosną. Dlatego też teraz zaleca się, aby główne cięcie drzew
wykonywać w okresie późnowiosennym i letnim. Im drzewo silniej rośnie, tym
później powinno się ciąć je wiosną, niezależnie od gatunku i odmiany.
Wczesną wiosną łatwiej wykonać cięcie ze względu na brak liści, co pozwala
dokładnie dostrzec wszystkie "usterki" koron wymagające korekty. Przed
rozpoczęciem wegetacji nie ma też innej pracy w sadzie. Niestety termin tego
cięcia zwiększa ryzyko grzybowych chorób kory i drewna, dlatego należy
zabezpieczyć większe rany i opryskiwać drzewa odpowiednimi fungicydami (co
zwiększa ilość oprysków, przez co znacznie podnosi koszty pielęgnacji drzew).
Cięcie w tym terminie prowokuje silny wzrost drzew, co powoduje słabsze
zawiązywanie pąków kwiatowych w roku cięcia, złe doświetlenie owoców, nie
sprzyja gromadzeniu wapnia w owocach, drzewa stają się bardziej podatne na
parcha i mączniaka jabłoni.
Cięcie późnowiosenne może być wykonywane od samego kwitnienia do 14 dni po
nim. Jest to dostatecznie późno, by nie wywołać silnego wzrostu i dostatecznie
wcześnie, by zdążyły się wytworzyć nowe pędy owoconośne. W tym terminie
powinny być cięte drzewa rosnące silnie. Wycina się pędy konkurujące z
przewodnikiem. Sam przewodnik należy skrócić. W niżej położonych partiach
korony wycina się zbędne pędy oraz pionowo i bardzo silnie rosnące wilki.
Cięcie letnie stosowane jest dla poprawienia jakości owoców, zwłaszcza jabłek.
Dzięki usuwaniu pędów zacieniających owoce, są one lepiej wybarwione. Przez
usuwanie "wilków", na jabłoniach zmienia się zawartość wapnia w owocach co
poprawia ich jakość i trwałość w przechowywaniu. Inną korzyścią letniego
cięcia jest hamowanie wzrostu drzewa, co sprzyja zawiązywaniu pąków kwiatowych
na rok następny (szczególnie wiśnie i czereśnie).
LITERATURA:
Prof. dr hab. Eberchard Makosz "Nowe metody cięcia drzew i krzewów owocowych"

Pozdrawiam wygodnie
skryba