Kolano

1. Data: 2003-04-27 16:07:50

Temat: Kolano
Od: n...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

Nie wiem czy to właściwe miejsce na ten post ale mimo to chciałam się spytać
czy jest tu ktoś lub może znacie takie przypadki że ludziom usunęli kawałek
łąkotki i mają "zaleczoną" chondromalację rzepki.Chciałabym się dowiedzieć ile
czasu po takim zabiegu (artroskopia) nie powinno się wracać do uprawianych
sportów i czy takie ingerencje w staw kolanowy mają swoje konsekwencje w
przyszłości.
Jest to już moja druga artroskopia.W tym roku usunęli mi część łąkotki
przyśrodkowej (róg) a w zeszłym roku nawiercali rzepkę i skrobali
chondromalację.Lekarz na moje pytania o tym czy mogę uprawiać wszystkie sporty
zawsze odpowiada "tak" bez względu na sens i ból i dlatego zwracam się do was o
pomoc.
Paulina Nowińska
PS
Proszę jak coś to piszcie na priva czyli na p...@w...pl

2. Data: 2003-04-27 20:33:10

Temat: Re: Kolano
Od: "Dorota***" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> czy jest tu ktoś lub może znacie takie przypadki że ludziom usunęli
kawałek
> łąkotki i mają "zaleczoną" chondromalację rzepki.

Jestem. Dodatkowo nie mam więzałda krzyżowego przedniego i jeszcze kilku
rzeczy :-)

> [...]
> sportów i czy takie ingerencje w staw kolanowy mają swoje konsekwencje w

W przyszłości nie wiem , jakie będą skutki, sport możesz uprawiać, jak ból
minie, rana się zagoi , a prostowniki i zginacze się wzmocnią. No i zależy,
jaki sport uprawiałaś ;-) . Hanawald dwa tygodnie po zabiegu skakał, Małysz
zresztą chyba też .
Moja operacja była poważniejsza ;-), więc do dzisiaj odczuwam skutki. Ale
chwalę sobie, chwalę, bo co prawda nie dam już rady fikać, jak tygrysek, ale
chodzę i biegam itd. Dużo mozesz się dowiedzieć na grupie sci.medycyna,
przeglądnij archiwum.

Dorota

3. Data: 2003-04-30 14:03:22

Od: n...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

No i zależy,
> jaki sport uprawiałaś ;-) . Hanawald dwa tygodnie po zabiegu skakał, Małysz
> zresztą chyba też .
Hm...uprawiałam wspinaczkę,trochę (nie wiem czy dużo)łaziłam po górkach.Ogólnie
robiłam dużo kolanami.Poza tym chciałabym nauczyć się jeździć na
snowbordzie.Nie wiem tylko czy będę mogła.Wg niektórych lekarzy mam dość mozno
poluzowane więzadła krzyżowe ale mój obecny lekarz nie mówi nic na ten temat.
> Moja operacja była poważniejsza ;-), więc do dzisiaj odczuwam skutki. Ale
> chwalę sobie, chwalę, bo co prawda nie dam już rady fikać, jak tygrysek, ale
> chodzę i biegam itd.
Chodzi mi też o to czy chondromalacja jest całkowicie zaleczalna bo czytałam w
jakichś mądrych książkach z medycyny że takie zabiegi trzeba potem co jakiś
czas powtarzać bo ten włókniak który się wytwarza zamiast tej właściwej
chrząstki stawowej nie wytrzymuje zbyt długo.Jeśli wiesz coś na ten temat to
pisz bo to mi spokoju nie daje.I jeszcze jedno pytanko to po jakim czasie już
fikałaś po zabiegu i czy chodziłaś potem na jakieś zabiegi rehabilitacyjne??
>Dużo mozesz się dowiedzieć na grupie sci.medycyna,
> przeglądnij archiwum.
Swojego czasu pisałam już na sci.medycyna ale tam nie doczekałam się jakiejś
bardziej konkretnej odpowiedzi.

Dzięki za odpowiedź
Paulina

4. Data: 2003-05-01 20:23:08

Od: "Dorota***" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Poza tym chciałabym nauczyć się jeździć na
> snowbordzie.

Najprawdopodobniej będziesz mogła. Ja z usuniętym więzadłem krzyżowym
przednim i bez łękotki m.in jeżdżę na nartach. Trzeba tylko dobrze wzmocnić
prostowniki i zginacze kolana.

.> lekarz nie mówi nic na ten temat.

Bo prawdopodobnie dopiero podczas operacji stwierdzi, co się faktycznie
dzieje. Usg i rentgen raczej nie wykazują ich stanu ( z tego , co ja wiem i
jak było u mnie).

> Chodzi mi też o to czy chondromalacja jest całkowicie zaleczalna bo
czytałam w

Zależy, którego stopnia masz chondromalację.I jakie są Twoje predyspozycje.
Ale dokładnie nie wiem, spytaj lekarza.

.>I jeszcze jedno pytanko to po jakim czasie już
> fikałaś po zabiegu i czy chodziłaś potem na jakieś zabiegi
rehabilitacyjne??

Całkiem dobrze po miesiącu. Na drugi dzień po zabiegu wstawałam itd., po
tygodniu kazano mi odstawić kule i normalnie chodziłam. Zabiegi
rehabilitacyjne mają wzmocnić mięśnie, więc jeśli wiesz, co robić, możesz
ćwiczyć w domu .Innych zabiegów poza ćwiczeniami nie miałam.

> Swojego czasu pisałam już na sci.medycyna ale tam nie doczekałam się
jakiejś
> bardziej konkretnej odpowiedzi.

Na pl.sci.medycyna jest BARDZO dużo artykułow o kolanach - przeszukaj
archiwum, a nie pytaj na grupie, bo temat był wiele razy tam poruszany, więc
mogą być znudzeni odpowiadaniem.

Dorota

5. Data: 2003-05-02 09:17:27

Od: robercikus <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Dorota*** napisał:
[..]
> Najprawdopodobniej będziesz mogła. Ja z usuniętym więzadłem krzyżowym
> przednim i bez łękotki m.in jeżdżę na nartach. Trzeba tylko dobrze wzmocnić
> prostowniki i zginacze kolana.

Niewykluczone też, że będzie wskazany stabilizator podczas jeżdżenia...
A tak swoją drogą, to i tak zalecana jest w takich przypadkach daleko
idąca ostrożność, bo choć z pozoru wszystko wygląda dobrze, to w dalszej
perspektywie uprawianie takiego sportu może niehybnie prowadzić do
wcześniejszych zmian zwyrodnieniowych w obrębie samego stawu, istnieje
też zwiększone zagrożenie występowaniem kontuzji. Wzmocnienie mięśni
jest wskazane w każdym przypadku po tego typu zabiegach.
pozdrawiam
robercikus

6. Data: 2003-05-04 12:44:20

Od: n...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> też zwiększone zagrożenie występowaniem kontuzji. Wzmocnienie mięśni
> jest wskazane w każdym przypadku po tego typu zabiegach.

Jeśli się orientujesz to czy możesz mi jeszcze powiedzieć czy po "wycięciu"
chondromalacji i jak się wytworzy ta inna tkanka zamiast chrząstki stawowej to
czy artroskopie się powtarza czy ta tkanka jest tak wytrzymała że wytrzyma do
końca życia??
Dzięki
Paulina

7. Data: 2003-05-07 13:47:20

Od: "kinga" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dorota*** napisał(a) w wiadomości: ...

> [...]
>
>Najprawdopodobniej będziesz mogła. Ja z usuniętym więzadłem krzyżowym
>przednim i bez łękotki m.in jeżdżę na nartach. Trzeba tylko dobrze wzmocnić

Przepraszam, może się czepiam ale nie można "nie mieć" więzadła krzyżowego,
a już tym bardziej bez niego jaździć na nartach!!!
Najprawdopodobniej jesteś po rekonstrukcji tego więzadła i usunięciu
(całkowitum lub częściowym) łąkotki. Co do wzmacniania mięśni to się zgodzę
:)
pozdrawiam-kinga

Organizacje i stowarzyszenia osób niepełnosprawnych w GOP
paraolimpiada?
Prośba o poradę
Sport osób niepełnosprawnych
Wozkowicze - samochodowi kierowcy