Koronografia

1. Data: 2003-01-15 14:53:45

Temat: Koronografia
Od: "Iwcia&Pstryk" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy ktos moze mi wytlumaczyc jak to jest z ta koronografią przy zawale?. Jak
ważne jest żeby zrobic ją jak najszybciej? Mój ojciec przez 4 dni chodził z
zawałem - w końcu dał się zapędzic do lekarza, zawał okazał się rozlegly ale
powierzchniowy... w szpitalu po 3 dniach mu się polepszyło... ordynator miał
plany żeby wysłać go na koronografię, okazało się że jest jakaś kolejka...
ze może w przyszłym tygodniu (czyli 2 tygodnie po zawale)... dzisiaj
usłyszeliśmy że ojca mają zamiar w tym tygodniu wypisac ze szpitala... a
wiem z kolei ze w AM ludzie "z ulicy" czekają na te diagnostykę nawet pół
roku... nie wiem jak potoczy się ta sprawa ale mam takie pytanie... czy
stanąć na głowie a jak najszybciej załatwic te koronografię? Dowiadywałam
się i już wiem że możliwości istnieją - wiem już ile się daje i komu sie
daje, tylko muszę dotrzeć do tego czlowieka co napełnia mnie naprawde
niesmakiem - ale zrobię dla zdrowia ojca wszystko.
Czy jest medyczny powod zeby te koronografie wykonywac jak najszybciej?
Podobno najlepiej jezeli wykonuje ja sie w trakcie zawalu... Ile czasu bez
ryzyka mozna poczekac z tym zabiegiem?
Wiem ze bez dokladnych danych nikt mi nie poda na odleglosc co zrobic w tym
konkretnym przypadku, ale oczekuje jakichs wskazowek. Jakichs argumentow do
rzeczowej rozmowy z ordynatorem, dlaczego zdecydował tak a nie inaczej. Boje
sie myslec ze zrobil tak dlatego ze i jemu sie nie posmarowało...

iwcia

2. Data: 2003-01-15 15:33:09

Temat: Re: Koronografia
Od: dradam <x...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 15 Jan 2003 15:53:45 +0100, "Iwcia&Pstryk" <p...@o...pl>
wrote:

(...)
>Czy jest medyczny powod zeby te koronografie wykonywac jak najszybciej?
>Podobno najlepiej jezeli wykonuje ja sie w trakcie zawalu... Ile czasu bez
>ryzyka mozna poczekac z tym zabiegiem?

Koronarografia jest badaniem sluzacym do oceny rozleglosci zawalu i
stanu naczyn wiencowych. Czescia koronarografii , jezeli mozliwe
technicznie , jest wykonanie plastyki naczyn wiencowych, w tym
zalozenie stentow.

Jezeli ojciec mial zawal trwajacy ponad 6-8 godzin, to smierc miesnia
sercowego juz nastapila i wykonywanie koronarografii "na ostro" nie ma
sensu. Nalezy wykonac ETT ( w razie potrzeby poszerzony o test
wychwytu) i potem mozna, o ile celowe - koronarografie.

Osobiscie uwazam, ze jak pacjent nie dba o siebie i nie zglasza sie na
czas do leczenia z zawalem/udarem mozgu - to nie powinien byc
traktowany jako przypadek "do ratowania" i na "ostro". A wiec niech
czeka w kolejce. Bo uniemozliwil on swoim postepowaniem udzielenie
wlasciwej i jedynej pomocy (czyli uniemozliwil uczynienie proby
otwarcia zatkanych tetnic) .

Poza tym wiele zalezy od innych czynnikow. Pacjenci palacy papierosy,
nie leczeni uprzednio prawidlowo w zakresie cholesterolu itp. - z
reguly rokuja gorzej i sa umieszczani na koncu listy do jakichkolwiek
zabiegow w tym zakresie. Pozdrawiam

dradam

3. Data: 2003-01-15 18:13:40

Od: "Hip-Hop" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "dradam" <x...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
> stanu naczyn wiencowych. Czescia koronarografii , jezeli mozliwe
> technicznie , jest wykonanie plastyki naczyn wiencowych, w tym

Dla scislosci równiez CABG

> [...]
> czeka w kolejce. Bo uniemozliwil on swoim postepowaniem udzielenie
> wlasciwej i jedynej pomocy (czyli uniemozliwil uczynienie proby

Jedne wielkie bzdury.

> [...]
> nie leczeni uprzednio prawidlowo w zakresie cholesterolu itp. - z
> reguly rokuja gorzej i sa umieszczani na koncu listy do jakichkolwiek

Pierwsze slysze,ze zla terapia lub jej brak w przypadku hipercholesterolemii
wplywa na umieszczanie pacjentów na koncu kolejek zabiegów hemodynamicznych.
Z Twoich wypowiedzi wynika ,ze pacjentów palacych traktujesz jako 2 giej
kategorii.Osobiscie nie rozumiem takiego podejscia i dziwie sie jak lekarz
moze miec takie poglady.

4. Data: 2003-01-15 19:00:30

Od: "Gregor" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Z Twoich wypowiedzi wynika ,ze pacjentów palacych traktujesz jako 2 giej
> kategorii.Osobiscie nie rozumiem takiego podejscia i dziwie sie jak lekarz
> moze miec takie poglady.

Myślę, że ma rację. Ale może nie jako 2 kategorii ale jako ludzi którzy nie
szanują swojego zdrowia i sami je rujnują. Więc dlaczego mają być w kolejce
przed tymi którzy dbają o zdrowie i chcą się leczyć. Tym bardziej że palący
mają mniejsze szanse na wyleczenie (szczególnie jeśli chodzi o choroby
serca).
Analogicznie jest z przeszczepem wątroby - osoby z marskością poalkoholową
nie dostaną się do kolejki oczekujacych na przeszczep.

5. Data: 2003-01-15 19:59:16

Od: p...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

troche sie zapedziles CABG to jest zalozenie by-passow czyli operacja
kardiochirurgiczna a przy koronarografii mozna -i robi sie wentrykulografie
jeszcze co innego to angioplastyka.

6. Data: 2003-01-15 20:04:16

Od: "Hip-Hop" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Gregor" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> Analogicznie jest z przeszczepem wątroby - osoby z marskością poalkoholową
> nie dostaną się do kolejki oczekujacych na przeszczep.

Jeszcze raz się nie zgadzam.Palenie papierosów jest to jeden z czynników
ryzyka choroby wieńcowej,tak jak i cukrzyca,nadciśnienie,hiperlipidemia.Czy
to znaczy,że ktoś kto nie leczy lub żle leczy w/w choroby musi stać na końcu
kolejki?.
P.S
Powiedzmy sobie szczerze,że w niektórych przypadkach o kolejności wykonania
niektórych badań inwazyjnych decyduje coś innego.
Tak na marginesie ciekawe jak by wyglądał napis na dzwiach lekarza

PALACZY PAPIEROSÓW PRZYJMUJEMY NA SAMYM KOŃCU.

7. Data: 2003-01-15 20:50:55

Od: "magda" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> PALACZY PAPIEROSÓW PRZYJMUJEMY NA SAMYM KOŃCU.

przypominam ( a może powiadamiam, bo nie wiem do kogo mówię-piszę), że
jednym z przeciwwskazań do jakiegokolwiek leczenia jest cytuję:'brak
współpracy ze strony pacjenta'. Zgłaszanie sie po 3 dniach od zawału jest
tego przykładem i pacjent taki może mieć pretensje tylko do siebie.
Dradam pisał tyle, że korongrafie robi sie na początku zawału albo nie ma
sie co spieszyć - jak zwykle mądrze.
pozdr dla dradama

8. Data: 2003-01-16 01:09:43

Od: Tomasz Walkowiak <j...@m...put.poznan.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 15 Jan 2003, dradam wrote:
> [...]
> sensu. Nalezy wykonac ETT ( w razie potrzeby poszerzony o test
> wychwytu) i potem mozna, o ile celowe - koronarografie.

A co powiesz na taka sutyacje:
Godzina 2:00 w nocy - silny bol w klatce piersiowej
u kobiety ktora kilkanascie lat temu miala zawal
a pozniej caly czas dusznice bolesna.
Przez prawie miesiac przed tym powaznym bolem zglaszala
kardiologowi swoje objawy - on nic !!! Zero prob skierowania na
PTCA.

W nocy przyjezdza pogotowie (3:00) - o zgrozo BEZ EKG !!! zwykla niska
karetka pomimo, iz w zgloszeniu wyraznie opisuje objawy i wspominam o
istniejacej chorobie wiencowej i przebytym zawale.

Lekarz z pogotowia stwierdza: "To na pewno nie jest zawal, nie ma sensu
zabierac do szpitala na EKG". podaje tylko Nitro pod jezyk i odjezdza.

Rano pacjentka zglasza sie do swojego lekarza POZ.
ten zaniepokojony kieruje ja na Izbe przyjec pobliskiego szpitala.
Jest godzina 8:30 (lekarz przyjmuje od 8:30)

W Izbie przyjec na poczatku nie widza "problemu".
Dopiero kiedy pacjentka wrecz "odplywa", podlaczaja aparature
do monitorowania EKG i cisnienia. Wskazanie:
cisnienie 60/30 !!! ilosc uderzen: 30 !!!

Dopiero wowczas stwierdzaja zawal (sic !)

Nie podejmuja od razu decyzji o dalszym postepowaniu.
Dopiero po trwajacym dluzsza chwile namysle (?) decyduja
sie wezwac R-ke ze szpitala w ktorym jest pracownia Hemodynamiki.

Pacjentka trafia na PTCA ok godziny 11.

I coz ?

W zaden sposob nie byla wstanie pomimo swoich usilnych prosb
dostac sie na PTCA w ciagu pierwszych 4 godzin, bo tyle wynosi
czas konieczny do osiagniecia najskuteczniejszego efektu PTCA.
Co wiecej kardiolog juz dawno przed zawalem powinien ja skierowac
na koronarografie, w ktorej stwierdzono by istniejace zwezenia subtotalne
i wykonano PTCA.

Czy zatem nadal uwazasz, ze to pacjent sie nie stara ?

--
Tomek

9. Data: 2003-01-16 01:46:09

Od: dradam <x...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 16 Jan 2003 02:09:43 +0100, Tomasz Walkowiak
<j...@m...put.poznan.pl> wrote:

> [...]
>Przez prawie miesiac przed tym powaznym bolem zglaszala
>kardiologowi swoje objawy - on nic !!! Zero prob skierowania na

(...)

>Czy zatem nadal uwazasz, ze to pacjent sie nie stara ?

Nie jest moim zadaniem wyjasnianie dlaczego w Polsce sie cos tak a nie
inaczej dzieje. Nie jest to problem dla mnie.

Ja podaje jakie standarty obowiazuje w calej "cywilizowanej"
kardiologii. Bo standarty te wynikaja :

-primo z okreslonego zachowania sie komorek miesnia sercowego
-secundo ze swiatowego poziomu wiedzy medycznej.

Jezeli istnieja ograniczone zasoby materialne to na calym swiecie
pacjent najgorzej rokujacy ma najmniejsze szanse na udzielenie mu
pomocy.

Pozdrawiam

dradam

PS. Nie widze powodu dlaczego ktos mialby palic papierosy i otrzymywac
"priorytetowe" traktowanie (cokolwiek ma to znaczyc) w zakresie chorob
serca/przeszczepow etc.

10. Data: 2003-01-16 07:11:09

Od: "Iwcia&Pstryk" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> tego przykładem i pacjent taki może mieć pretensje tylko do siebie.
> Dradam pisał tyle, że korongrafie robi sie na początku zawału albo nie ma

Moi drodzy...
Zapewne macie racje, ale powiedzcie mi jak ktos kto nigdy nie mial zawalu, a
nie bolalo go jakos porazająco ma wiedzieć że ma ten zawał? Ojciec na serce
nigdy nie chorował, fakt cholesterol w górnych granicach normy, nie palił
nigdy! Pobolewało go, myślał że od oddychania na mroźnym powietrzu. Dopiero
ekg w piątek to wykryło... Ale oczywiście - powinien być medycznym
jasnowidzem i przewidzieć... ech, ponownie smutno lekarsko mi się zrobiło...
Dradam i inni dziekuje za informacje, aczkolwiek chyba niepotrzebnie
okraszoną studium oszacowującym głupotę mojego ojca...

Iwcia

praktyki lekarskie a ZOZ
Ból klatki piersiowej i przeziebienie/grypa
Choroba dwubiegunowa/cyklofrenia /psychoza maniakalno-depresyjna
wystawianie recept
Czy to był cud?