Lektury w gimnazjum

1. Data: 2011-09-21 07:24:19

Temat: Lektury w gimnazjum
Od: "Nixe" <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jakie lektury miały/mają Wasze dzieci w I gimnazjum?
Mi szczęka lekko opadła, bo na pierwszy rzut idzie "Antygona" i "Pieśń o
Rolandzie", które pamiętam jako omawiane w I klasie, ale liceum (za moich
czasów ;-)

Pozdrawiam
Nixe

2. Data: 2011-09-21 09:44:29

Temat: Re: Lektury w gimnazjum
Od: "Agnieszka" <a...@z...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Nixe" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Rolandzie", które pamiętam jako omawiane w I klasie, ale liceum (za moich

Skoro dzieciom w podstawówce zaleca się oglądanie Człowieka słonia, Forresta
Gumpa czy K-Pax to gimnazjalistom Antygona już nie powinna zaszkodzić.

Agnieszka

3. Data: 2011-09-21 11:41:18

Od: "Nixe" <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Agnieszka" <a...@z...pl> napisał

> Skoro dzieciom w podstawówce zaleca się oglądanie Człowieka słonia,
> Forresta Gumpa czy K-Pax to gimnazjalistom Antygona już nie powinna
> zaszkodzić.

K-Pax to akurat pochłonął mój 10-latek i bardzo mu się podobało ;-)

Swoją drogą czy naprawdę nie można wybrać lektury z jakichś normalnych
pozycji, dostosowanych do obecnego pokolenia, współczesnych czasów i przede
wszystkim takich, by czytanie było przyjemnością, a nie powodowało wymiotów
i nie zmuszało dzieciaków do szukania w sieci streszczeń i opracowań.
Przecież nie o to chodzi.

[a z Antygony pamiętam tylko tyle, że pisałam na jej temat pierwsze licealne
wypracowanie, za które dostałam bdb i pochwałę za bardzo dojrzałą wypowiedź
;-]

Pozdrawiam
Nixe

4. Data: 2011-09-21 12:05:45

Od: "Agnieszka" <a...@z...pl> szukaj wiadomości tego autora

> "Agnieszka" <a...@z...pl> napisał

> K-Pax to akurat pochłonął mój 10-latek i bardzo mu się podobało ;-)

Lyncha też pochłonął? ;-)

> [...]
> przede wszystkim takich, by czytanie było przyjemnością, a nie powodowało
> wymiotów i nie zmuszało dzieciaków do szukania w sieci streszczeń i

Tak to się nie da. Na przykład żeby mój syn czytał coś bez wymiotów i
szukania streszczenia, to cały kanon lektur musiałby się składać tylko z
fantasy (ewentualnie podręczników algorytmiki). A to mogłoby być trochę
trudne do zrealizowania ;-)

Agnieszka

5. Data: 2011-09-21 12:13:50

Od: Anai <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 21.09.2011 09:24, Nixe pisze:
> [...]
> Rolandzie", które pamiętam jako omawiane w I klasie, ale liceum (za moich

Chronologicznie:

1. "Antygona" Sofoklesa
2. "Romeo i Julia" Szekspira
3. "Krzyżacy" Sienkiewicza
4. "Skąpiec" Moliera
5. "Bursztyny" Zofii Kossak - Szczuckiej

To w zeszłym roku moja młodsza omawiała, co w pierwszej klasie miała
starsza (aktualnie I klasa liceum) nie pamiętam, ale mogę zapytać jak
wróci ze szkoły.
Anai

*****e-mail: www.cerbermail.com/?Y8Pg93XYwQ ******gg:1737648******
***** http://photo-of-anai.gu.ma/ *****
"Tylko pokłady bezinteresownego skurwysyństwa mają nieograniczone
możliwości regeneracyjne."

6. Data: 2011-09-21 12:29:31

Od: w_e <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 21 Sep 2011 09:24:19 +0200, Nixe napisał(a):

> Jakie lektury miały/mają Wasze dzieci w I gimnazjum?

- Mały Książe
- II część Dziadów
- Opowieść wigilijna
- Krzyżacy
- Zemsta
- Kamizelka

--
w_e

7. Data: 2011-09-21 13:39:26

Od: "Nixe" <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Agnieszka" <a...@z...pl> napisał w wiadomości

> Lyncha też pochłonął? ;-)

Nie próbowałam, ale młody jest dość ekstremalny, jeśli chodzi o gust, więc
kto wie ;-)

> Tak to się nie da. Na przykład żeby mój syn czytał coś bez wymiotów i
> szukania streszczenia, to cały kanon lektur musiałby się składać tylko z
> fantasy (ewentualnie podręczników algorytmiki).

Eee, myślę, że znalazłoby się coś, przez co przebrnęliby wszyscy, albo
przynajmniej większość.
Niestety, o Antygonie tego nie można powiedzieć ;-)

Pozdrawiam
Nixe

8. Data: 2011-09-21 13:43:30

Od: "Nixe" <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Anai" <a...@g...pl> napisał

> 1. "Antygona" Sofoklesa
> 2. "Romeo i Julia" Szekspira
> 3. "Krzyżacy" Sienkiewicza
> 4. "Skąpiec" Moliera
> 5. "Bursztyny" Zofii Kossak - Szczuckiej

Oprócz Antygony reszta ujdzie w tłoku, choć też nie wydaje mi się, by
Szekspir czy Molier to byli autorzy, przez których jest w stanie przejść
przeciętny 13-latek. "Przejść" w znaczeniu przeczytać z ochotą, zrozumieć,
ocenić i podyskutować na ten temat.

Pozdrawiam
Nixe

9. Data: 2011-09-21 13:46:08

Od: "Nixe" <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

"w_e" <w...@o...pl> napisał

> - II część Dziadów

Pardon?
To ja już wolę Antygonę ;-)

> - Opowieść wigilijna
> - Zemsta

Te jak najbardziej :)

10. Data: 2011-09-21 13:46:11

Od: "Agnieszka" <a...@z...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> przeciętny 13-latek. "Przejść" w znaczeniu przeczytać z ochotą, zrozumieć,

Ja przepraszam bardzo, ale ja w tym wieku pasjami zaczytywałam się kronikami
historycznymi Szekspira. Ba, czytałam różne tłumaczenia, żeby sprawdzić,
które jest najbardziej strawne (oraz porównywałam z dostępnymi mi
fragmentami w oryginale). I to było jakoś tak właśnie miedzy 6 a 8 klasą.
Wtedy mało kto by mnie zagiął jeżeli chodzi o treść, tło historyczne,
nawiązania w późniejszych utworach do wcześniejszych i takie tam. Ale ja
jestem porąbana, to wiadomo nie od dziś ;-)

Agnieszka

Na nowy rok szkolny (link)
co słuchają [PILNE]
Czy my uczymy dzieci?