[MM, ale nie tylko] Co się "odkłada" przy zbyt wysokim poziomie insuliny?

1. Data: 2004-05-11 08:27:11

Temat: [MM, ale nie tylko] Co się "odkłada" przy zbyt wysokim poziomie insuliny?
Od: "Wiedźma" <w...@T...pl> szukaj wiadomości tego autora

W książce Montiniaca "Jeść aby schudnąć" na str.53-54 jest napisane coś
takiego:
"(...) nadmiar insuliny jest odpowiedzialny za przybieranie na wadze.
Dzieje się tak dlatego, że uruchamia on pewne mechanizmy metaboliczne
(powstawanie tłuszczów), które powodują, że organizm zaczyna w anormalny
sposób magazynować część tłuszczów spożywanych w ostatnim posiłku."
Czy to znaczy, że jeśli w tym ostatnim posiłku nie byłoby tłuszczów,
tylko np. same węgle i białko, to nic by się nie odłożyło nawet przy
zbyt wysokim poziomie insuliny? I dlatego Monti zaleca w posiłkach
tłuszczowych tylko węgle o bardzo niskim IG (<35) (żeby przypadkiem
poziom insuliny się nadmiernie nie podwyższył), a w posiłkach
węglowodanowych (czyli bez tłuszczu) można węgle o IG trochę wyższym (od
35 do 50)- bo nawet jeśli poziom insuliny będzie za wysoki, to się nie
przytyje, bo nie w posiłku nie było tłuszczu?

Tak ja rozumiem to zasady, ale coś mi się zdaje, że źle rozumiem, bo
gdyby odkładały się tylko zjedzone tłuszcze, to można by jeść przez cały
dzien cukier garściami i w ogóle nie patrzyć na IG i by sie nie tyło od
tego- co wydaje mi się mocno nieprawdopodobne:-)

Jeśli ktoś potrafi mi to wytłumaczyć albo ewentualnie wskazać, w którym
miejscu robię błąd w swoim rozumowaniu, to bardzo proszę o oświecenie.
Co zrozumiałam źle w zacytowanym fragmencie i- jeśli faktycznie go źle
rozumiem- (tzn że odłożyć się mogą zarówno zjedzone tłuszcze jaki
zjedzone węgle)- to jaki sens dla chudnięcia ma zakaz łączenia tłuszczów
z węglami o IG między 35 a 50? A może to niełączenie ma znaczenie nie
dla chudnięcia, a tylko dla np. poziomu cholesterolu i ustrzegnięcia się
od chorób związanych z krążeniem?

Dodam, że na forum o MM panie stosujące tą metodę są przekonane, że zbyt
wysoki poziom insuliny jest gorszy w skutkach, jeśli chodzi o tycie, po
posiłkach tłuszczowych niż po węglowodanowych. Tak jest faktycznie, czy
to bez różnicy, po jakim posiłku?

Będę bardzo wdzięczna za jakiekolwiek wyjaśnienie mojej zagwozdki:-)

pzd. solidnie zakręcona Wiedzma

2. Data: 2004-05-11 08:57:34

Od: "slawek" <slawekopty(usun)@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wiedźma" <w...@T...pl> napisał w wiadomości

jesli jednoczesnie z tłuszczem zjesz cukry o wysokim IG to zwyczajnie
tłuszcz zostanie spalony , a cukier przy pomocy insuliny wydzielanej w
większych ilościach zamieniony na tłuszcz i odłożony w tkance zapasowej
( insulina jest hormonem umozliwiającym spalanie cukru ) gdy zjesz
oddzielnie tłuszcz to ten tłuszcz organizm po prostu spokojnie spali , tak
samo z cukrem gdy nie będziesz razem z nim jadła tłuszczów to cukry te
także będa musiały być spalone na utrzymanie procesów życiowych , cukry o
niskim IG powoli się wchłaniają więc także nie powodują skoków insuliny i
magazynowania tychże cukrów , także jak zauważyłaś tyjemy od cukru w
nadmiarze , można nie jeść tłuszczu prawie wcale i być otyłym , mozna , od
jedzenia tłuszczu pryśpieszyc sobie proces zamiany cukrów na sadełko , a
mozna jedząc tłuszcze pozbyć się tych własnych zapasowych gromadzonych
latami ;)))

Slawek

3. Data: 2004-05-11 09:31:23

Od: "medicon" <c...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

> Będę bardzo wdzięczna za jakiekolwiek wyjaśnienie mojej zagwozdki:-)
>
> pzd. solidnie zakręcona Wiedzma

Na twoje "zagwozdki" nie odpowie ci ksiazka typu "Jesc aby schudnac", ktora
amatorzy traktuja w sposob prawie talmudyczny. Jesli tak cie to nurtuje, to
siegnij do jakiegokolwiek podrecznika biochemii i przestudiuj dzial o
przemianach kwasow trojkarboksylowych i jego zwiazku z cyklem Krebsa, a
zobaczysz jakimi tluszczami " sie obrasta" i dlaczego. :)). Ped do wiedzy
jest godny pochwaly, ale nie mozna jej czerpac z "pogaduszek" na tego typu
listach. Prosze wybaczyc, ale to wyglada tak jakby slepy opowiadal komus o
kolorach. Wtedy zyskuje sie wlasnie taka wiedze jak tu cytowana, ze panie na
forum o MM sa przekonane, ze hiperinsulinizm jest gorszy itd... Co gorsze,
te przekonania przekazuje sie dalej prawie jak prawdy objawione, podpierajac
cytatami z pseudonaukAwych publikacji. Ilez, to powstalo bzdurnych przekonan
zywieniowych uzalezniajacych zachowania alimentacyjne od grup krwi, skladu
pokarmu, a nawet od jego koloru... w tej ostatniej teorii kolory jasne sa
zdrowe a ciemne nie bardzo, przy czym np cukier uznawany jest za pokarm
"czarny".... ze wzgledu na obecnosc 5 lub 6 atomow wegla w kazdej czasteczce
:))))
Zycze powodzenia.
Z.

4. Data: 2004-05-11 13:17:57

Od: "Wiedźma" <w...@T...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "medicon" <c...@a...net> napisał w wiadomości

> [...]
> przestudiuj dzial o przemianach kwasow trojkarboksylowych i jego
> zwiazku z cyklem Krebsa, a zobaczysz jakimi tluszczami " sie obrasta"

Zakładam, że Ty zajrzałeś i wiesz "jakimi tłuszczami sie obrasta i
dlaczego":-) Nie mógłbyś mi więc po prostu napisać? ( i to najlepiej w
jakiś w miarę przystępny sposób, bo ja na chemii się nie znam)

> Ped do wiedzy jest godny pochwaly, ale nie mozna jej
> czerpac z "pogaduszek" na tego typu listach. Prosze wybaczyc, ale to
> wyglada tak jakby slepy opowiadal komus o kolorach.

Ok, wierzę, że to tak dla Ciebie wygląda i zgadzam się, że zawsze lepiej
sięgać do źródeł, ale czasem źródłem może być ktoś, kto już ten temat
zgłębił:-) i potrafi wytłumaczyć. Może nazwiesz to pójściem na łatwiznę,
ale niestety życia by nie starczyło, jeśli bym chciała wszystkie
dziedziny znać od deski do deski, więc czasem korzystam z wiedzy innych
(jeśli mi jej użyczą;-) ).

No to tyle.
W każdym razie dzięki za radę, jak się tu niczego nie dowiem to pewnie
poszukam gdzie indziej- namiary już mam od Ciebie:-)

Na razie jednak nie tracę nadziei;-)

pzd. Wiedzma

5. Data: 2004-05-11 13:18:42

Od: "Wiedźma" <w...@T...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "slawek" <slawekopty(usun)@gazeta.pl> napisał w wiadomości

> (...) tak samo z cukrem gdy nie będziesz razem z nim jadła tłuszczów
> to cukry te także będa musiały być spalone na utrzymanie procesów
> życiowych ,

Ale jak się zje _za_dużo_ samego cukru (bez tłuszczu) to i tak nadmiar
będzie przerobiony w tłuszcz?

> [...]
> sobie proces zamiany cukrów na sadełko ,
> a mozna jedząc tłuszcze
> pozbyć się tych własnych zapasowych gromadzonych latami ;)))

Czyli tylko cukier jest zamieniany w sadełko? A jeśli się zje za dużo
tłuszczu (bez cukru) to co się z nim stanie, skoro on się w sadełko nie
zmienia?

pzd. Wiedzma

6. Data: 2004-05-11 16:15:42

Od: "slawek" <slawekopty(usun)@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ale jak się zje _za_dużo_ samego cukru (bez tłuszczu) to i tak nadmiar
> będzie przerobiony w tłuszcz?

OCZYWIŚCIE , choć są osobnicy którzy muszą na taki stan rzeczy pracowac
np. kilkanaście ( kilkadziesiąt) lat

> Czyli tylko cukier jest zamieniany w sadełko?

niestety tak

A jeśli się zje za dużo
> tłuszczu (bez cukru) to co się z nim stanie, skoro on się w sadełko nie
> zmienia?

samo wchłanianie tłuszczu z przewodu pokarmowego jest ograniczone
naturalnym mechanizmem transporu jego z jelit do tkanek , dlatego tłuszcze
są wchłaniane dlugo i nie istnieje coś takiego jak skok tłuszczu w krwi
( cukier jak wiadomo moze skoczyć ) dlatego niejako organizm przyswaja go
powoli , a co nie zdąży to wychodzi z hmmm drugiej strony ;)poza tym duża
ilość tłuszczu stymuluje wydzielanie żółci a ta podraznia jelita powodując
skrócenie całego procesu i .......

Slawek

7. Data: 2004-05-11 16:45:22

Od: "Wiedźma" <w...@T...pl> szukaj wiadomości tego autora

> niestety tak

aha, czyli jeśli dobrze rozumiem, w tym zacytowanym fragmencie książki
jednak jest błąd albo uproszczenie, jak zwał tak zwał

Dzięki Ci bardzo za odpowiedź:-)

pzd. Wiedzma

8. Data: 2004-05-11 16:48:27

Od: "slawek" <slawekopty(usun)@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

albo uproszczenie, jak zwał tak zwał

jasne , to książka dla ludzi ;)

Slawek

9. Data: 2004-05-11 17:13:59

Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah> szukaj wiadomości tego autora

Wiedźma w wiadomości news:c7r00e$af0$1@kastor.ds.pg.gda.pl pisze:

> [...]
>
> aha, czyli jeśli dobrze rozumiem, w tym zacytowanym fragmencie książki
> jednak jest błąd albo uproszczenie, jak zwał tak zwał

Lyknelas to jak mlody pelikan. Insulina wzmaga zarowno pobieranie glukozy
przez komorki tluszczowe, jak i wytwarzanie, wydzielanie oraz kotwiczenie do
scian naczyn krwionosnych lipazy lipoproteinowej, enzymu rozkladajacego
triacyloglicerole (trojglicerydy) zawarte w krwi do glicerolu i wolnych
kwasow tluszczowych. WKT pobierane sa nastepnie przez komorki tluszczowe i
przeksztalcane w acylo-CoA. Wchlonieta glukoza jest fosforylowana do
glukozo-6-fosforanu, a nastepnie przeksztalcana w 3-fosfoglicerol.
3-fosfoglicerol z glukozy oraz acylo-CoA z trojglicerydow sa substratami do
produkcji tluszczu zapasowego. Glicerol AFAIR wedruje do watroby, gdzie
przerabiany jest na glukoze, uwalniana nastepnie do krwi.

10. Data: 2004-05-11 19:08:26

Od: "Wiedźma" <w...@T...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marcin 'Cooler' Kuliński" <m...@p...gazeta.blah>
napisał w wiadomości news:c7r1ja$abl$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
> zapasowego. Glicerol AFAIR wedruje do watroby, gdzie przerabiany jest
> na glukoze, uwalniana nastepnie do krwi.

O maj gasz, nic nie rozumiem
A mógłbys mi po prostu napisać, czy według tego co napisałeś,
magazynowany może być zarówno tłuszcz, jak i węglowodany zawarte w
pokarmie?;-p To jest w tym zacytowanym fragmencie błąd czy go nie ma?
Tak trochę bardziej łopatologicznie poproszę, jeśli łaska:-)

A co do pelikanów- wiedziałam, że nie pozwolicie mi tak łatwo łyknąc
czegoś, co by nie było niezgodne z prawdą, więc mogłam sobie na to
pozwolić;-) i liczyć na dalszy rozwój dyskusji w wypadku sprzecznych
opinii.

pzd. Wiedzma

Przykładowy jadłospis diety Atkinsa?
Diety różne. Dwa pytania.