Moc witaminy C

11. Data: 2008-02-01 16:31:47

Temat: Re: Moc witaminy C
Od: tomek wilicki <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Gruby Jendrek wrote:

> http://kopalniawiedzy.pl/wiadomosc_3523.html
>
> Czy pan uważa że ma monopol na prawdę?
> Myślałem że to jest grupa dyskusyjna.

Uważam, że wiadomości z medline mają nieco większą wartość niż z jakiejś
kopalni wiedzy na polskim, prywatnym serwerze. Domyśl się dlaczego.

Hint - podałeś opis jednego, sponsorowanego eksperymentu, na medline jest
ich kilkadziesiąt, do tego kontrolowanych

--
www.vegie.pl

12. Data: 2008-02-01 18:56:28

Od: "jerry" <n...@s...xxx> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "tomek wilicki" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> jest
> ich kilkadziesiąt, do tego kontrolowanych

LOL! Znowu zaczyna się szastanie mitycznymi tekstami na medline. Ale
oczywiście tomasz 'pinokio' wilicki nie przytoczy żadnego z nich.

13. Data: 2008-02-02 09:04:58

Od: "Gruby Jendrek" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"tomek wilicki" <t...@w...pl> wrote in message

> Uważam, że wiadomości z medline mają nieco większą wartość niż z jakiejś
> kopalni wiedzy na polskim, prywatnym serwerze. Domyśl się dlaczego.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/6901405.stm

BBC - taki angielski, bezwartościowy serwer :D

A.

14. Data: 2008-02-02 14:28:13

Od: "retina" <f...@w...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Hint - podałeś opis jednego, sponsorowanego eksperymentu, na medline
> jest ich kilkadziesiąt, do tego kontrolowanych

Proponuję zajrzeć więc do bazy cochrane, która jest najbardziej wiarygodna,
ponieważ dokonuje przeglądu systematycznego wszystkich dostępnych w jęz.
angielskim badań m.in. tych uwzględnionych w Medlinie.
Wnioski z przeglądu Cochrane są następujące:

"The lack of effect of prophylactic vitamin C supplementation on the
incidence of the common cold in normal populations throws doubt on the
utility of this wide practice. In special circumstances, where people are
engaged in extreme physical exertion or exposed to significant cold stress
or both the current evidence indicates that vitamin C supplementation may
have a considerable beneficial effect, but caution should be exercised in
generalising this finding that is mainly based on marathon runners.

The prophylaxis trials found an 8% reduction in common cold duration in
adults, and a 13.6% reduction in children, but the practical relevance of
these findings is open, since the therapeutic trials carried out so far have
not found benefits and this level of benefit probably does not justify long
term prophylaxis in its own right.

In summary, on the basis of our analysis, there seems no justification for
routine mega-dose vitamin C supplementation in the normal population.
Prophylaxis may be justified in those exposed to severe physical exercise or
cold stress or both. So far, therapeutic supplementation has not been shown
to be beneficial."

Wychodzi na to, że jak do tej pory ewidentne korzyści z suplementacji
witaminy C odnosili tylko ... maratończycy i dlatego nie zaleca się
rutynowej suplementacji tej witaminy wszystkim jak leci.

15. Data: 2008-02-02 15:06:02

Od: tomek wilicki <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Gruby Jendrek wrote:

> http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/6901405.stm
>
> BBC - taki angielski, bezwartościowy serwer :D

nom,z punktu widzenia medycyny jako nauki - kompletnie bezwartościowy.

Zresztą nawet nie przeczytałeś uważnie (już powstrzymam się od ostrzejszych
słów), jak byk tam stoi że witamin C sprawia, iż organizm łatwiej zwalcza
infekcję wirusem przeziębienia.

--
. Wegetarianizm i Ekologia - http://www.vegie.pl .

16. Data: 2008-02-02 15:08:43

Od: tomek wilicki <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

retina wrote:

> Wychodzi na to, że jak do tej pory ewidentne korzyści z suplementacji
> witaminy C odnosili tylko ... maratończycy i dlatego nie zaleca się
> rutynowej suplementacji tej witaminy wszystkim jak leci.

zauważ tylko, że dotyczy to suplementacji gdy organizm jest zdrowy, jeśli
jest stan chorobowy, jak byk stoi napisane że suplementacja pomaga.

--
. Wegetarianizm i Ekologia - http://www.vegie.pl .

17. Data: 2008-02-02 15:36:43

Od: QWERTY <n...@m...me> szukaj wiadomości tego autora

tomek wilicki pisze:

> [...]
> słów), jak byk tam stoi że witamin C sprawia, iż organizm łatwiej zwalcza

A jaki to wirus??? DNA? RNA? Z parvo- czy pikorno- wirusów?

18. Data: 2008-02-02 15:57:39

Od: tomek wilicki <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

QWERTY wrote:

> A jaki to wirus??? DNA? RNA? Z parvo- czy pikorno- wirusów?

mi ta wiedza niezbyt potrzebna do szczęścia, ale jeśli koniecznie chcesz
wiedzieć, mogę Ci wyszukać klasyfikację wirusów przeziębienia wraz z
pełnymi objawami które wywołują, jest bodajże 6 najpopularniejszych. W
testach z witaminą C sztucznie wywoływano infekcje jednym z nich.

Tyle, że też nie wiem po co Ci to potrzebne - póki nie stosuje się
specyficznych leków przeciwwirusowych taka wiedza ma zbliżoną wartość
poznawczą do wiedzy typu "to jest różowe pod mikroskopem". Ot, ciekawostka
z której nikt nie ma żadnego praktycznego pożytku.

--
. Wegetarianizm i Ekologia - http://www.vegie.pl .

19. Data: 2008-02-02 16:05:11

Od: "retina" <f...@w...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> zauważ tylko, że dotyczy to suplementacji gdy organizm jest zdrowy,
> jeśli jest stan chorobowy, jak byk stoi napisane że suplementacja
> pomaga.
Przeczytaj dokładniej jeszcze raz, zwracając uwagę na słowo "THERAPEUTIC" (w
odróżnieniu od "prophylactic") i "have NOT found benefits" :

20. Data: 2008-02-02 16:17:30

Od: tomek wilicki <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

retina wrote:

> [...]
> trials carried out so far have
> not found benefits and this level of benefit probably does not justify

No, po angielsku to ja serwisy internetowe tworzę więc troszkę znam ten
język.

Praktyczne znaczenie tych odkryć jest wciąż dyskusyjne, ponieważ podawanie
witaminy osobom chorym nie przyniosło korzyści a korzyści które
zaobserwowano po podawaniu witaminy C osobom chorym nie usprawiedliwiają
podawania witaminy osobom zdrowym"

Zdanie jest jak widać kompletnie pozbawione sensu. Proponuję jednak sięgnąć
do źródeł, do konkretnych badań - albo przeczytać to zdanie jeszcze raz, ze
zrozumieniem, w kontekście zdania poprzedniego.

W sumie argumentowanie przez internet, jak ktoś powiedział, jest jak udział
w olimpiadzie specjalnej. Even if you win, you're still retarded. Dlatego
też zakończę już tą paplaninę nad jednym zdaniem, kompletnie wyjętym z
kontekstu całej wypowiedzi. Bo doprawdy to jest czysta strata czasu,
zastanawiać się czy ze zdania wynika to, iż po podaniu witaminy C są
korzyści czy może ich nie ma, skoro zdanie wyżej jak byk napisano, że
korzyści występują. Bey.

--
. Wegetarianizm i Ekologia - http://www.vegie.pl .

Jaki dopalacz? L-Karnityna?