Re: Monitor a oczy !

From: fidyash <f...@i...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Monitor a oczy !
Date: Thu, 24 Feb 2005 10:54:49 +0100

Użytkownik Gienek napisał:
> mam dwa pytania do szanownej rzeszy !!
> - czy oczy psują się od monitora ?( siedze po 10 godzin dziennie w okularach),
> mam wypukły monitor 17'
W taki sam sposób jakbyś siedział przed telewizorem, z tym że przed
monitorem siedzisz bliżej i bardziej koncentrujesz się nad tym co jest
na ekranie.

> - gdzies w szafie mam schowany filtr na monitor ( za 40 zł ), czy lepiej go
> założyć ? czy to nic nie pomaga poza przyciemnianiem ?
Na pewno pomoże przynajmniej jeżeli chodzi o odblaski na ekranie. Na
rynku swego czasu dostępne były dwa rodzaje filtrów jeden z siatki drugi
ze szkła ołowiowego te drugie oczywiście są lepsze, te pierwsze
faktycznie tylko przyciemniają obraz.

Taki sam efekt jak filtr mogą zapewnić Ci odpowiednie okulary, przy
najbliższej wymianie okularów poproś o takie "dla pracujących przy
komputerze" są trochę droższe, ale podobno faktycznie pomagają.

Podczas pracy przy monitorze warto jest od czasu do czasu dać odpocząć
wrokowi, najlepiej patrząc przez chwilę za okno lub na coś zielonego.
Warto też od czasu do czasu wstać od komputera i przejść się kawałeczek.
Sensownym rozwiązaniem w przypadku braku okna w pobliżu jest postawienie
obok monitora czegoś zielonego, najlepiej kwiatka lub innej roślinki. Co
pozwoli zogniskować od czasu do czasu wzrok na czymś innym.

Są również zestawy pewnych ćwiczeń dla pracujących przy komputerze,
które niektórym pomagają.

Ogólnie jednak, jeżeli faktycznie wyrobisz w sobie nawyk mrugania i
robienia przerw w pracy od czasu do czasu, co zresztą wynika z przepisów
BHP dla pracujących przy komputerze, więc Twój pracodawca nie powinen
się sprzeciwiać Twoje kłopoty ze wzrokiem powinny się skończyć.

Kolejną sprawą jest fakt, że z powodu pracy przy komputerze przysłyguje
ci zwrot za okulary co jakiś czas oczywiście, powinieneś to wykorzystać.

Wymiana monitora na panel LCD również wiąże się z pewnym dyskofortem,
panele są o wiele jaśniejsze od monitorów. Zatem jeżeli masz problemy ze
wzrokiem powinieneś wybrać raczej taki, który oferuje różne
predefiniowane tryby pracy, z tekstem, grafiką oraz filmami, które to
tryby zmieniają nie tylko jasność ale i kolory. funkcje takie możesz
znaleźć między innymi w monitorach EIZO.

Pozdrawiam
AW