Na czym polega fiberoskopia?

1. Data: 2002-06-05 12:10:21

Temat: Na czym polega fiberoskopia?
Od: "Kasia" <k...@r...net.eu.org> szukaj wiadomości tego autora

Nasz synek dostal skierowanie na fiberoskopie a my rodzice nie wiemy co to i
z czym sie to "je".
Czy bedzie musial zostac w szpitalu czy to tylko chwila moment?Prosze o
odpowiedz bo troszke sie denerwuje. Pozdrawiam KAsia

2. Data: 2002-06-05 12:28:27

Temat: Re: Na czym polega fiberoskopia?
Od: "Kasia" <k...@r...net.eu.org> szukaj wiadomości tego autora

....oczywiscie jamy nosowo- gardlowej...
Kasia

3. Data: 2002-06-06 11:48:48

Od: "Jarek P." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> ....oczywiscie jamy nosowo- gardlowej...

Fiberoskop to urzadzenie pozwalajace zajrzec tam, gdzie "wprost" sie nie da.
Po prostu kawal rury (czasem gietkiej, czasem sztywnej) w ktorej jeden
koniec sie patrzy (przez odp. uklad optyczny rzecz jasna), a drugi koniec
wprowadza w normalnie niedostepne rejony, zeby je obejrzec.
Jestem inzynierem, nie lekarzem, takiego zabiegu nigdy nie mialem robionego,
wiec to co pisze to nie sa pewne informacje, ale wydaje mi sie, ze powinien
byc to prosty jednorazowy zabieg, przy glebokim sondowaniu moze byc
nieprzyjemny, ale raczej nie powinien byc bolesny, zreszta mam nadzieje, ze
podobnie jak w przypadku gastroskopii psikaja najpier jakims srodkiem
powierzchniowo znieczulajacym.

J.

4. Data: 2002-06-06 13:42:04

Od: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jarek P." wrote:

> Fiberoskop to urzadzenie pozwalajace zajrzec tam, gdzie "wprost" sie nie da.
> Po prostu kawal rury (czasem gietkiej, czasem sztywnej) [ciach]

Zasadniczo fiberoskop jest odmianą endoskopu, w której zastosowano światłowody
do przewodzenia obrazu ('fiber optics'). Jest to robione po to, aby urządzenie
było giętkie. Sztywne endoskopy znano znacznie wcześniej, tylko zakres ich
użycia jest zbyt mały (zasięg ograniczony prostym dostępem do narządów).
Niestety włókna światłowodów łamią się z czasem, co daje w efekcie coraz więcej
martwych, czarnych punktów w obrazie. Dlatego obecnie zamiast światłowodów
spotyka się coraz częściej kamerkę wideo na końcu aparatu i przewodzenie obrazu
wiązką przewodów elektrycznych. Przewody są znacznie trwalsze i cieńsze. Jak
dokładnie jest to robione w laryngologii, to nie wiem.

Leszek

Specjalizacja w medycynie
Theatrum Anatomicum
wysuwajaca sie zastawka w sercu?