Nieopłacalność solarów naukowo, czyli jak być snobem we wsi

201. Data: 2010-12-30 08:08:29

Temat: Re: Nieoplacalnosc solarów naukowo, czyli jak byc snobem we wsi
Od: "Ghost" <g...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

news:8085d323-daed-4adf-85bf-ad8c456e01bf@v17g2000vb
o.googlegroups.com...

> Nie znam pompy ktora ma tak marny wynik. Chyba chodzilo raczej o 1:3,
> bo przy odpowiednich temperaturach da sie uzyskac COP na poziomie 3.

Ale widziales taka pompe powietrzna i jakie to sa odpowiednie warunki?

> Tu juz mamy 300l i mozliwosc bezproblemowego podpiecia przewodow z
> zewnatrz (wlot/wylot). Taka pompe mozna znalezc w cenie 5-6k pln. Moim
> zdaniem lepszy wybor od solarow.

Zwlaszcza jesli w zimie beda na niej straty?

202. Data: 2010-12-30 08:45:18

Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 30 Gru, 09:08, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

> Ale widziales taka pompe powietrzna i jakie to sa odpowiednie warunki?

Porownujemy te pompe do solarow. A solary dzialaja przede wszystkim w
lato. Jak myslisz jaki bedzie COP tej pompy jezeli powietrze w lipcu
bedzie mialo 25stC, a grzac bedziemy do np. 50stC (wiecej nie trzeba
bo to cale 300l) ? :) Na pewno nie 1:1,3 :D Wczesniej liczylem dla COP
sredniego 2,5 i to jest moim zdaniem srednia wiosenno-letnio-jesienna.

> Zwlaszcza jesli w zimie beda na niej straty?

W zimie ja wylaczasz i grzejesz CWU tym czym grzejesz CO. Zima solary
tez nic nie daja (tych uzyskow rzedu paru kWh nie ma nawet co brac pod
uwage - to jest uzyskane parenascie zlotych).
pozdr.

--
Adam Sz.

203. Data: 2010-12-30 08:53:40

Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> szukaj wiadomości tego autora

n.googlegroups.com...

> To i tak lepiej niz COP 0 z solarow w zimie ;-) No a jak ktos ma
> tansze zrodlo energii niz prad to poprostu go wpina w wezownice tego
> zbiornika i w zime taka pompe poprostu wylacza.

Solary w zimie maja COP ujemne. Mozna jednak na solarach zaoszczedzic nie
wlaczajac ich, albo tak jak ja wogóle nie instalujac.

> Jakiego skomplikowania? Podpinasz wlot / wylot powietrza, wlaczasz do
> pradu i to wszystko. Reszte podlaczasz dokladnie jak zwykly bojler.
> Zywotnosc sprezarki jest b. dluga (25-30 lat).

Teoria. Kazde urzadzenie o pewnym stopniu skomplikowania jest bardziej
awaryjne od prostego. Dlatego np nie uzywam klimy do grzania przy -15,
chociaz jej COP ciagle wynosi kolo 2. Jest wieksze ryzyko awarii i trzeba w
koszcie uwzglednic margines ryzyka.

> Mozesz podpiac ocieplone kanaly - wlot/wylot, na zewnatrz.

Tylko ze wtedy czerpie mrozne powietrze z zewnatrz. Producent oczywiscie
wali w preta i nie dostarcza wyników badan takich jak COP czy moc oddawana
do wody w funkcji temperatury zródla ciepla.

Wszyscy producenci pomp ciepla oszukuja podajac wyniki w zoptymalizowanych
warunkach i przemilczajac w niekorzystnych.

> Czemu liczysz tylko 5 lat ?

Bo 4000 zl zainwestowane dzisiaj przy 15% stopie zwrotu pomnoze dwukrotnie
przez 5 lat. A jak nie pomnoze, to przynajmniej nie bede ich musial
serwisowac w przeciwienstwie do PC.

> Bo to co Ty stosujesz to tez pompa ciepla tylko ona cieplo wdmuchuje
> do pomieszczenia zamiast ogrzewac nim wode ;-)
> pozdr.

Tak. Ale ja potrzebuje duzo ciepla do ogrzewania pomieszczen i znacznie
mniej do ogrzewania wody. Tym bardziej, ze woda jest ogrzewana w kilku
miejscach.

--
Jan Werbinski O0oo....._[:]) bul, bul, bul
Prywatna http://www.janwer.com/

204. Data: 2010-12-30 10:09:01

Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 30 Gru, 09:53, "Jan Werbinski" <ja @tralala.bez.maj.la> wrote:
[...]
> Tylko ze wtedy czerpie mrozne powietrze z zewnatrz. Producent oczywiscie
> wali w preta i nie dostarcza wynik w badan takich jak COP czy moc oddawana
> do wody w funkcji temperatury zr dla ciepla.

Na pewno COP spada, zreszta wiekszosc producentow podaje 0stC jako
minimalna temp pracy. Na szczescie przy tych temperaturach uzywamy juz
pieca/kotla do CO i nim mozna grzac CWU. Taka pompa nadaje sie jedynie
do grzania w lato - za to w lato ma super osiagi i bardzo wysoki COP.

> Wszyscy producenci pomp ciepla oszukuja podajac wyniki w zoptymalizowanych
> warunkach i przemilczajac w niekorzystnych.

Nieprawda - dla gruntowych pomp standardem jest podawanie osiagow przy
0/35stC, co zdarza sie w najwieksze mrozy. Dolne zrodlo zwykle ma te
5stC, a na gore zwykle wystarcza okolice 30stC, wiec wszystko
pasuje :) Faktem jest ze niektorzy oszukuja i w COPie nie podaja np.
pradu zuzytego na napedzanie obiegow. Ale to odrazu da sie wylapac bo
wychodza im COPy po 5 :-)
pozdr.

--
Adam Sz.

205. Data: 2010-12-30 10:43:52

Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> szukaj wiadomości tego autora

.googlegroups.com...
> [...]
> pieca/kotla do CO i nim mozna grzac CWU. Taka pompa nadaje sie jedynie
> do grzania w lato - za to w lato ma super osiagi i bardzo wysoki COP.

Pewnie sobie niedlugo kupie. Niech stanieje jeszcze o polowe.

> [...]
> pasuje :) Faktem jest ze niektorzy oszukuja i w COPie nie podaja np.
> pradu zuzytego na napedzanie obiegow. Ale to odrazu da sie wylapac bo

Dlaczego zatem w pompach powietrznych nie podaja wykresu dla pelnego
zakrestu temperatur?

206. Data: 2010-12-30 12:22:56

Od: "Ghost" <g...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

.googlegroups.com...

> [...]
> bo to cale 300l) ? :) Na pewno nie 1:1,3 :D Wczesniej liczylem dla COP
> sredniego 2,5 i to jest moim zdaniem srednia wiosenno-letnio-jesienna.

Wydaje mi sie, ze solar jednak dluzej (w skali roku) utrzyma wyzszy
wspolczynnik.

> W zimie ja wylaczasz i grzejesz CWU tym czym grzejesz CO. Zima solary
> tez nic nie daja

Zadziwiajace, ze uwzgledniasz zimowy uzysk ciepla ze swiatla slonecznego
wpadajacego przez okna, a solary deprecjonujesz.

207. Data: 2010-12-30 12:28:28

Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 30 Gru, 13:22, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

> Zadziwiajace, ze uwzgledniasz zimowy uzysk ciepla ze swiatla slonecznego
> wpadajacego przez okna, a solary deprecjonujesz.

Okien mam 30m2, a nie 5m2. Na oknach nie mam ani grama sniegu, a dach
mam przez cala zime zawalony sniego-lodem. CO tu porownywac ? :-)
pozdr.

--
Adam Sz.

208. Data: 2010-12-30 12:37:59

Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 30 Gru, 11:43, "Jan Werbinski" <j...@t...bez.maj.la> wrote:

> Pewnie sobie niedlugo kupie. Niech stanieje jeszcze o polowe.

http://allegro.pl/hewalex-powietrzna-pompa-ciepla-do
-cwu-wymiennik-i1356270216.html

Za 3,7 kupisz bez zbiornika - jak ponegocjujesz to za 3,5k pewnie
wyrwiesz - to juz dosc fajna cena - nic wiecej nie trzeba jezeli juz
masz jakis bojler / zbiornik :)

> Dlaczego zatem w pompach powietrznych nie podaja wykresu dla pelnego
> zakrestu temperatur?

Szczerze piszac to nie wglebialem sie nigdy w tematy pomp powietrznych
ale jestem pewien, ze na stronach chocby hewalexu mozna znalezc
dokladne wykresy :)
pozdr.

--
Adam Sz.

209. Data: 2010-12-30 14:08:44

Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Adam Szendzielorz" <a...@g...com> napisal w
wiadomosci
.googlegroups.com...

> Przeciez wystarczy mieszajacy zawor termostatyczny za 250 pln na
> wyjsciu z tego bojlerka zainstalowac i mozna grzac i do 95st C i
> bedzie bezpiecznie..

A jeszcze jedno...
Jasko go nie kupi, nie licz na to, bo stracil by powazny argument ze
jego instalacja to tylko zbiornik za 6 stówek i zawór cisnieniowy.

210. Data: 2010-12-30 14:47:36

Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Adam Szendzielorz" <a...@g...com> napisal w
wiadomosci
o.googlegroups.com...

> Z zewnatrz. Ta akurat nie wyglada na przystosowana do podpiecia
> przewodow, ale np taka:
>
> http://allegro.pl/hewalex-pompa-ciepla-do-cwu-podgrz
ewacz-wymiennik-i1354710137.html

> [...]
>
> Tu juz mamy 300l i mozliwosc bezproblemowego podpiecia przewodow z
> zewnatrz (wlot/wylot). Taka pompe mozna znalezc w cenie 5-6k pln.

Ja bym sie tak nie podniecal.
Srednio na dzien potrzebuje 200litrów wody wzbiorniku nagrzanych do
55stopni.
Temperatura poczatkowa wody w lecie to jakies 15stC.
Aby tego dokonac potrzebujemy wiec 9,28kWh pradu dziennie.
Maksymalna temperatura z tej pompy ciepla to 60stC wiec sadzic nalezy
ze przy temp 55stC jej COP jest juz na granicy oplacalnosci - bardzo
marne.
Najwyzsze COP 1:3 jest tylko w poczatkowej fazie grzania wody, wiec
nie badzmy naiwni ale przez caly okres przygotowania wody wyjdzie nam
srednie COP 1:1,5

Wiec aby przygotowac w ciagu dnia 200litrów naszej wody zuzyje 6,18kWh
pradu.

Wezmy pod uwage teraz solary.
Kolektory w lecie produkuja niemal 100% ciepla jakie potrzebuje w
gospodarstwie domowym.
W ciagu letniego dnia, czas pracy pomp to u mnie okolo 10h.
Gdyby policzyc zuzyty prad na prace pompy, sterownika i UPSa oraz
pozagrzewcze nocne zuzycie pradu na UPS oraz sterownik to ilosc
zuzytego pradu nie przekroczy nawet 0,5kWh na dobe

Kolektory sloneczne maja wiec COP = 1 : 18

Toz to jest ogromna róznica.
Porównaj teraz stopien skomplikowania obu urzadzen i wez pod uwage ze
czas zycia sprezarki kiedy nadal mozemy mówic o jej uzytecznej
sprawnosci nie przekracza 10 lat.

A co w statystykach u mnie za pazdziernik i listopad tego roku?
W tych dwóch miesiacach ilosc wyprodukowanej przez kolektory energii
która bylem w stanie wykorzystac wyniosla okolo 450kWh a czas pracy
pompy to 240 godzin

240godzin pracy pomp oraz konieczne podtrzymanie w nocy sterownik ai
UPSa to okolo 12kWh pradu.
Mamy wiec COP 1 : 37,5

COP jest nawet wyzsze niz w lecie.
Nie ma sie dziwic dlaczego wyzsze niz w lecie.
Zbiornik w lecie jest szybciej nagrzany i praktycznie juz o 12:00 w
poludnie mozna by bylo przestac grzac. No ale slonce nie ma zamiaru
wiec
pozostala czesc dnia to grzanie z bardzo wysoka temperatura kolektora
i dobijanie temperatury do zbiornika na maksa. Sprawnosc calosci
spada, straty z samego tylko rozbuchanego zbiornika spore a kolektor
pracujacy z temperaturami okolo a nawet ponad 100stC ma kiepsciutka
sprawnosc.
Na jesien zbiornik wody niemal kazdego dnia przyjmie kazda dostarczona
ilosc energii wiec kolektory pracuja z nizszymi róznicami temperatur a
to oznacza wysoka sprawnosc i dlatego COP w jesieni wyszlo tak
wysokie.

Jak widzisz pompa ciepla w takiej samej cenie jak kolektor a nie ma
szans z kolektorem konkurowac.

Marek

DOBRYM LUDZIOM...
sprawdzony producent piecow na EKO