Re: O pszczołach słów kilka

From: SJS <s...@p...pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: O pszczołach słów kilka
Date: Fri, 17 Jul 2015 13:18:12 +0200

W dniu 2015-07-17 o 12:39, Piotr pisze:

> Użytkownik "SJS" <s...@p...pl> napisał w wiadomości
>>

> A spytam Cie, jako kompletny laik w pszczelarstwie - ile czasu trzeba
> poświęcać przy takiej kilkuulowej pasiece pszczołom?
> Ja wiem, że na pytanie nie ma prostej, szybkiej odpowiedzi.
> Jak w ogrodzie czy hodowli zwierząt jest wiele czynników itp.
> W różnych porach roku różnie.
> Ale czy w jakichś ramach można to przybliżyć, że jest to około
> X godzin tygodniowo wiosną, a Y latem czy jesienią.
> Albo jeszcze inaczej - na jaki czas można ule/pszczoły pozostawić
> same sobie i wyjechać na kilka dni (wiosną czy latem).
> [...]
Czas poświęcany dla dwóch uli jest tylko trochę krótszy niż poświęcany
pięciu ulom.
Dawniej gdy miałem 80 pni na ich odwirowanie potrzebowałem dzień i
jednej osoby do pomocy. Były to ule wielokorpusowe więc spędzałem
specjalnym środkiem pszczoły z korpusu - miodni - wyjmowałem ramki i
natychmiast na ich miejsce wstawiałem już odwirowane z poprzedniego ula.
Ale dziś dla odwirowania 4 uli warszawskich potrzebuję - a robię to sam
- od godziny do dwóch - przygotowanie, odbiór ramek - odwirowanie -
odcedzenie, nalanie do słoików o wymycie miodarki itp jeszcze do godziny
Sezon pszczeli zaczyna się często w lutym - jest kilka moich filmów na
Youtube - jak jest plus 15-17 st C szybki pobieżny przegląd i to będzie
poniżej godziny
Marzec - kontrola czy gniazda nie za duże lub za małe - tak ze trzy razy
w miesiącu po około godzinie
Kwiecień - pilnowanie aby pszczoły miały ramek z lekkim zapasem jeśli
jest ciepło - czas jw
Maj - zwykle pierwsze miodoobranie - może dać nawet od 3 do 5 l z ula
Czerwiec - akacja jeśli jest w okolicy daję nawet do 7 l z ula
lipiec - spadz i lipa - jw
Ja nie zawsze mogę być wtedy gdy powinienem być w pasiece a więc mogą mi
się zdarzać rójki co uciekną ale zapobiegam im wymieniając co dwa lata
matki pszczele - przysyłają pod wskazany adres drugiego dnia po zamówieniu
Wymiana samem trudna bez doświadczonego pszczelarza
Ostatnio kupiłem Bukfasty 4 i to one sa tymi łagodnymi i najbardziej
miodnymi
Koniec lipca - sierpień - czasami już w lipcu trzeba podkarmiac
pszczoły jak lipa nic nie da i nic nie kwitnie
Podkarmia się wieczorem - podkarmiaczki 3-5 l - co tydzień - dwa
Połowa sierpnia - jeśli brak pożytków /np koniczyny lub wrzosu/
konieczne podkarmianie
Do 15-20 września musza dostać od 10 do 20 kg cukru pół na pół z wodą
W nocy są w stanie przenieść z podkarmiaczek nawet 8 kg pokarmu do ramek

poszczególne lata są bardzo różne - liczba Wolfa się kłania
Bez pomocy doświadczonego pszczelarza start jest trudny - dobrze jak
ktoś pokazę jak się robi pewne czynności - można się wprosic do kogoś
jako pomocnik
--
sjs

---