O pszczołach słów kilka

1. Data: 2015-07-12 05:28:55

Temat: O pszczołach słów kilka
Od: SJS <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

http://pszczoly.siudalski.pl/zwyczaje-pszczo-.html
Miodku podebrałem jak na dziś 47 litrów z 4 rodzin
Może dziś się coś uda też podebrać - był akacjowy, spadziowy teraz w
ulach lipowy z domieszką spadzi.
Jedna rodzina /piąta/ tak złośliwa, że nie daje zajrzeć do gniazda
Te łagodne cztery jednak rekompensują złośliwca
Rekord to 80 l z czterech rodzin ale to było kilka lat temu - wtedy
mniszek dał dużo a tym roku prawie nic
Może tym roku dobiję do 70 litrów...
--
sjs

---
Avast.

2. Data: 2015-07-17 11:07:04

Temat: Re: O pszczołach słów kilka
Od: SJS <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-07-12 o 05:28, SJS pisze:
> [...]
> Te łagodne cztery jednak rekompensują złośliwca
> Rekord to 80 l z czterech rodzin ale to było kilka lat temu - wtedy
Udało się przechytrzyć ten złośliwy ul
Dał ponad 7 l przy jednym podejściu i to nie z całego...
Wziąłem go na "przyrodę" tzn przez wylot wprowadziłem mgłę wodną, na
wierzch ramek też solidnie pokropiłem - odczekałem 10 minut - solidnie
dymem i...
... bez problemu dały wyjąć 5 ramek poszytych z miodem i jeszcze mają co
najmniej 4 poszyte /warszawskie zwykłe/ ale już nie ryzykowałem za tym
razem.
Uważały, że to deszcz...
Są tak złośliwe, że nawet ja po ponad 45 latach pszczelarzenia czuję do
nich respekt - są inteligentne i skuteczne w atakach
Można przy nich chodzić, zaglądać w wylotek i nie atakują ale wystarczy
podnieść dach a natychmiast startuje zwiadowczyni - sprawdza i w około
20 sekund jest atak.
Atakują nie hurmem tylko 2-3 ale w 10 sekund jedna jest pod kapeluszem i
zaraza zawsze wie jak i którędy wejść, druga włazi do rękawa - trudniej
szybko wyjąć żądło, trzecia do nogawki i atak jest aż do skutku.
Dach zamknięty - ul spokojny - 2-3 poświęciły życie ale intruz sobie
dał spokój z zaglądaniem.
Przy pszczołach robię jedynie z nakryciem głowy, zawinięte rękawy, bez
kombinezonu bo to dobre dla początkujących którzy nawet filmy nakręcają
jak w butach z cholewami, szczelnym kombinezonie, w rękawicach dogadują
się z pszczołami - kosmici jak nic kosmici.
Staram się przez wymianę matek trzymać tylko pszczoły łagodne - nie
naciśnięta nie użądli.

--
sjs

---
Avast.

3. Data: 2015-07-17 12:39:19

Od: "Piotr" <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "SJS" <s...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> się z pszczołami - kosmici jak nic kosmici.
> Staram się przez wymianę matek trzymać tylko pszczoły łagodne - nie

A spytam Cie, jako kompletny laik w pszczelarstwie - ile czasu trzeba
poświęcać przy takiej kilkuulowej pasiece pszczołom?
Ja wiem, że na pytanie nie ma prostej, szybkiej odpowiedzi.
Jak w ogrodzie czy hodowli zwierząt jest wiele czynników itp.
W różnych porach roku różnie.
Ale czy w jakichś ramach można to przybliżyć, że jest to około
X godzin tygodniowo wiosną, a Y latem czy jesienią.
Albo jeszcze inaczej - na jaki czas można ule/pszczoły pozostawić
same sobie i wyjechać na kilka dni (wiosną czy latem).
Rozumiem że to zwierzęta, które niekoniecznie wymagają codziennego
choćby krótkiego doglądnięcia (jak choćby kury czy króliki).

4. Data: 2015-07-17 13:18:12

Od: SJS <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-07-17 o 12:39, Piotr pisze:

> [...]
> Rozumiem że to zwierzęta, które niekoniecznie wymagają codziennego
> choćby krótkiego doglądnięcia (jak choćby kury czy króliki).

Czas poświęcany dla dwóch uli jest tylko trochę krótszy niż poświęcany
pięciu ulom.
Dawniej gdy miałem 80 pni na ich odwirowanie potrzebowałem dzień i
jednej osoby do pomocy. Były to ule wielokorpusowe więc spędzałem
specjalnym środkiem pszczoły z korpusu - miodni - wyjmowałem ramki i
natychmiast na ich miejsce wstawiałem już odwirowane z poprzedniego ula.
Ale dziś dla odwirowania 4 uli warszawskich potrzebuję - a robię to sam
- od godziny do dwóch - przygotowanie, odbiór ramek - odwirowanie -
odcedzenie, nalanie do słoików o wymycie miodarki itp jeszcze do godziny
Sezon pszczeli zaczyna się często w lutym - jest kilka moich filmów na
Youtube - jak jest plus 15-17 st C szybki pobieżny przegląd i to będzie
poniżej godziny
Marzec - kontrola czy gniazda nie za duże lub za małe - tak ze trzy razy
w miesiącu po około godzinie
Kwiecień - pilnowanie aby pszczoły miały ramek z lekkim zapasem jeśli
jest ciepło - czas jw
Maj - zwykle pierwsze miodoobranie - może dać nawet od 3 do 5 l z ula
Czerwiec - akacja jeśli jest w okolicy daję nawet do 7 l z ula
lipiec - spadz i lipa - jw
Ja nie zawsze mogę być wtedy gdy powinienem być w pasiece a więc mogą mi
się zdarzać rójki co uciekną ale zapobiegam im wymieniając co dwa lata
matki pszczele - przysyłają pod wskazany adres drugiego dnia po zamówieniu
Wymiana samem trudna bez doświadczonego pszczelarza
Ostatnio kupiłem Bukfasty 4 i to one sa tymi łagodnymi i najbardziej
miodnymi
Koniec lipca - sierpień - czasami już w lipcu trzeba podkarmiac
pszczoły jak lipa nic nie da i nic nie kwitnie
Podkarmia się wieczorem - podkarmiaczki 3-5 l - co tydzień - dwa
Połowa sierpnia - jeśli brak pożytków /np koniczyny lub wrzosu/
konieczne podkarmianie
Do 15-20 września musza dostać od 10 do 20 kg cukru pół na pół z wodą
W nocy są w stanie przenieść z podkarmiaczek nawet 8 kg pokarmu do ramek

poszczególne lata są bardzo różne - liczba Wolfa się kłania
Bez pomocy doświadczonego pszczelarza start jest trudny - dobrze jak
ktoś pokazę jak się robi pewne czynności - można się wprosic do kogoś
jako pomocnik
--
sjs

---
Avast.

5. Data: 2015-07-17 13:35:31

Od: "Piotr" <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czas poświęcany dla dwóch uli jest tylko trochę krótszy niż poświęcany
> pięciu ulom.

Tego się spodziewam, że 2, 5 czy nawet 10 to nie jest ogromna różnica.
Ale powyżej 10 to będzie mniej więcej proporcjonalnie przyrastać.

> Bez pomocy doświadczonego pszczelarza start jest trudny - dobrze jak ktoś
> pokazę jak się robi pewne czynności - można się wprosic do kogoś jako
> pomocnik

Tak właśnie myślałem, że chcąc wejść w pszczelarstwo musiałbym znaleźć
w bliskiej okolicy pszczelarza, który byłby skłonny do pokazania nie
jednego,
podzielenia się doświadczeniami.
Pomocnikiem to chętnie bym był nie tylko pszczelarza ale piekarza, młynarza,
wędliniarza, serowara, piwowara i jeszcze pewnie kilku praktycznych zawodów
:)

Ale tak poważnie moje pytanie wynikało głównie właśnie z tej obawy czy
biorąc
się za pszczelarstwo nie "uwiąże się" na cały pozazimowy okres w ogrodzie.
Kiedy już człowiek ma takie lata, że dzieciaki nie są stałym obowiązkiem,
chciałoby się zachować tę swobodę wyjazdu czasem na 2-3 tygodnie.

Ilość czasu jaką podajesz nie jest duża. Jest wprost zachęcająca.
Muszę tylko nawiązać bliższe relacje z pszczelarzem.

6. Data: 2015-07-17 14:29:12

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 17 Jul 2015 13:35:31 +0200, Piotr napisał(a):

> [...]
>
> Ilość czasu jaką podajesz nie jest duża. Jest wprost zachęcająca.
> Muszę tylko nawiązać bliższe relacje z pszczelarzem.

Tylko od razu wykreśl sobie czerwiec/lipiec z planów urlopowych wyjazdów,
bo wtedy jest sezon rójek 3-]
--
XL
"W Europie narasta arogancja Żydów, a nie antysemityzm" - Stanisław

7. Data: 2015-07-18 06:03:44

Od: SJS <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-07-17 o 14:29, Ikselka pisze:

> Tylko od razu wykreśl sobie czerwiec/lipiec z planów urlopowych wyjazdów,
> bo wtedy jest sezon rójek 3-]

To nie jest tak...
Dwa warunki łatwe do spełnienia - wymiana co dwa lata matek - dokładanie
węzy przynajmniej 2-5 ramek na poczatku czerwca
Zwykle w tym przedziale czasowym zaglądam do uli tak co 7-10 dni i to
wystarczy

--
sjs

---
Avast.

8. Data: 2015-07-18 07:00:00

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan SJS napisał:

> [...]
> węzy przynajmniej 2-5 ramek na poczatku czerwca
> Zwykle w tym przedziale czasowym zaglądam do uli tak co 7-10 dni i to

Skracanie kadencji jest metodą uniwersalną.

Jarek

PS
Ciekawe co one im na początku obiecują.

--
I tylko myśli jakoś
całkiem wyciszyć się nie chcą

9. Data: 2015-07-18 07:02:23

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan SJS napisał:

> [...]
> wystarczy

Skracanie kadencji jest metodą uniwersalną.

cóż, życie owadów społecznych
snuć każe refleksję społeczną

10. Data: 2015-07-20 00:13:37

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 18 Jul 2015 06:03:44 +0200, SJS napisał(a):

> [...]
> węzy przynajmniej 2-5 ramek na poczatku czerwca
> Zwykle w tym przedziale czasowym zaglądam do uli tak co 7-10 dni i to

Przy 2-3 ulach owszem, jak u mnie, - ale np mój Ojciec przez 20 lat kariery
miał ich w porywach koło setki, wszystko przy nich robił sam (sporadycznie
pomagałam), więc siłą rzeczy nie nadążał z wycinaniem mateczników, choć
matki wymieniał i wszystko inne robił jak trzeba. Początkujący może nie dać
rady i z 1 ulem.
--
[...]

Rzodkiewka - wyrzucić, czy jeszcze dać szansę?
Cięcie wiśni.
zaksięgowanie wpłaty
Jaki filtr ciśnieniowy wybrać do oczka wodnego?
Upał