Rzodkiewka - wyrzucić, czy jeszcze dać szansę?

1. Data: 2015-07-11 19:54:30

Temat: Rzodkiewka - wyrzucić, czy jeszcze dać szansę?
Od: Jacek <k...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

Koleżanka Małżonka zasiała w skrzynce rzodkiew (gęsto). Roślinki mają po
kilkanaście cm wysokości, ale korzonki są mizerne i nijak nie chcą
przypominać rzodkiewek. Czy, jak to wysadzimy do gruntu, to jeszcze jest
szansa zjeść rzodkiewki, czy dać spokój i próbować za rok?
Jacek

2. Data: 2015-07-11 20:27:39

Temat: Re: Rzodkiewka - wyrzucić, czy jeszcze dać szansę?
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 11 Jul 2015 19:54:30 +0200, Jacek napisał(a):

> [...]
> przypominać rzodkiewek. Czy, jak to wysadzimy do gruntu, to jeszcze jest
> szansa zjeść rzodkiewki, czy dać spokój i próbować za rok?

1. Rzodkiewka ma bardzo krótki okres wegetacji, w tym czasie musi
ukształtować zgrubienia - teraz już żtp po ptokach, bo zgrubienia tworzą
się niemal równocześnie z rozwojem liści. Skoro liście już są duże,
zgrubienia już nie nadgonią.
2. W dodatku zbyt gęsto siana nie ma na powyższe szans w ogóle, a już
zwłaszcza po całkowitym rozwinięciu się liści - w okresie letnim (długi
dzień) bardzo szybko wytworzy jedynie pędy kwiatostanowe, zgrubienia nie
ukształtują się.
3. Z uwagi na jej bardzo krótki okres wegetacyjny oraz wrażliwe zgrubienia
nie uprawia się jej z rozsady, zwłaszcza takiej, która za chwilę będzie już
kwitła :-)
4. Posiej nową w sierpniu :-)
--
XL
W Europie narasta arogancja Żydów, a nie antysemityzm - Stanisław

3. Data: 2015-07-11 23:29:24

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> 3. Z uwagi na jej bardzo krótki okres wegetacyjny [..]
> 4. Posiej nową w sierpniu :-)

Skoro ma krótki okres wegetacyjny, to czemu ma czekać do sierpnia? Czemu nie
zasiać nowej już dziś? A w sierpniu wysiać może następną...

4. Data: 2015-07-12 10:24:45

Od: "Piotr" <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Skoro ma krótki okres wegetacyjny, to czemu ma czekać do sierpnia? Czemu
> nie zasiać nowej już dziś? A w sierpniu wysiać może następną...
Rzodkiewka jest tzw. "rośliną krótkiego dnia".
Naukowo (biologicznie) Ci tego nie wytłumaczę, ale praktycznie
powiem tak. Sianie rzodkiewki ma sens w marcu i ponownie
dopiero we wrześniu (może już sierpniu?).

5. Data: 2015-07-12 10:39:47

Od: "Piotr" <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek" <k...@a...com> napisał w wiadomości
> [...]
> przypominać rzodkiewek. Czy, jak to wysadzimy do gruntu, to jeszcze jest
> szansa zjeść rzodkiewki, czy dać spokój i próbować za rok?

Pomijając termin wysiewu (o tym napisałem w odpowiedzi Pszemolowi)
jeśli następnym razem zdarzy się zbyt gęsto wysiać, to rozsadzanie jest
całkowicie pozbawione szans na sukces.
Ale można ratować sytuację tzw. przerywaniem. Czyli wyrywasz
co 2-3 roślinkę tak aby ich gęstość radykalnie się zmniejszyła.
Robi się tak też z innymi warzywami (np.buraczkami, które można siać
gęściej, początkowo wyrywać przerzedzając i robiąc np. botwinkę
a resztę rzadko pozostawia się na wyrośnięcie okazałych buraczków)
marchewką, pietruszką itp.

6. Data: 2015-07-12 13:53:31

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 12 Jul 2015 10:39:47 +0200, Piotr napisał(a):

> [...]
> gęściej, początkowo wyrywać przerzedzając i robiąc np. botwinkę
> a resztę rzadko pozostawia się na wyrośnięcie okazałych buraczków)

Tyle że przerywanie rzodkiewki (zostawić co 3-4 cm) należy wykonać niedługo
po wschodach, a buraczki można nieco później - własnie z uwagi na to, że
rzodkiewka ma krótszy okres wegetacyjny niż buraki i dla rzodkiewki za
chwilę byłoby za późno na wytworzenie zgrubień w tłoku. Buraki natomiast
zdążą wyrosnąć.

7. Data: 2015-07-12 15:17:42

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr" <a...@s...pl> napisał w wiadomości

> Rzodkiewka jest tzw. "rośliną krótkiego dnia".

Hejka. Rzodkiewka jest rośliną długiego dnia i dlatego w okresie letnim
szybko wybija w pędy kwiatowe. Przyczyną kłopotów Jacka może być
niedostateczna ilość światła bowiem w cieniu rzodkiewka wytwarza dużo liści
zaś nie wytwarza charakterystycznych zgrubień.
Pozdrawiam promiennie Ja...cki

8. Data: 2015-07-12 15:31:13

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 12 Jul 2015 15:17:42 +0200, Dirko napisał(a):

> Przyczyną kłopotów Jacka może być
> niedostateczna ilość światła bowiem w cieniu rzodkiewka wytwarza dużo liści
> zaś nie wytwarza charakterystycznych zgrubień.

"Koleżanka Małżonka zasiała w skrzynce rzodkiew (gęsto)."
GĘSTO.
Niczego tam nie ma o cieniu, mondralo.

9. Data: 2015-07-12 15:55:51

Od: "Piotr" <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> niedostateczna ilość światła bowiem w cieniu rzodkiewka wytwarza dużo
> liści zaś nie wytwarza charakterystycznych zgrubień.
Masz rację. W sensie biologicznym tak jest. Jest rośliną długiego dnia.
Czyli kiedy dni są długie (późna wiosna, lato) szybko zakwita.
Podobnie jak szpinak.
Ja użyłem określenia o "krótkim dniu" w rozumieniu, że pożytek z niej
będziemy mieli dając jej rosnąć w krótkim dniu (podobno w lecie
można przykrywać ją w godzinach 18-6 żeby oszukać to zielsko).
Mój błąd - "nie naukowego języka".

Tak czy siak, wątkotwórca może powtórzyć swój eksperyment
rzodkiewkowy jesienią (jeśli jego balkon jest dość słoneczny).

10. Data: 2015-07-12 19:55:55

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 12 Jul 2015 15:55:51 +0200, Piotr napisał(a):

> Tak czy siak, wątkotwórca może powtórzyć swój eksperyment
> rzodkiewkowy jesienią (jeśli jego balkon jest dość słoneczny).

Nie masz racji, jeżeli siew znów będzie gęsty.
--
XL
W Europie narasta arogancja Żydów, a nie antysemityzm - Stanisław
Michalkiewicz: https://www.youtube.com/watch?v=_n8UaecoYBU
Polecam od 5:08

Cięcie wiśni.
zaksięgowanie wpłaty
Jaki filtr ciśnieniowy wybrać do oczka wodnego?
Upał
ogórki gruntowe