Re: Odp: Słyszeliście tłumaczenie tatusia

From: Jonasz <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.soc.edukacja
Subject: Re: Odp: Słyszeliście tłumaczenie tatusia
Date: Sun, 21 Dec 2003 04:27:08 +0100

Gosia_KIKI wrote:
<...>komentarz jednej pani kurator, ze dzieci maja za duzo
> praw. Znaja tylko swoje prawa, a o obowiazkach nikt nic nie mowi. Za bardzo
> przywzyczailismy sie do ochrony praw ucznia. Natomiast rozpietosc kar w
> szkole jest zadna. Bo nagana udzielona na forum klasy czy szkoly nic nie
> znaczy.
>
> --
> ***Gosia_KIKI***

Moim zdaniem obecny system jest jeszcze gorszy dla uczniów,
niż był z 8-klasową podstawówką. Oprócz kar do utrzymania
uczniów w ryzach nie mamy dla nich żadnej alternatywy.
Nikt nie mówi o tym, że oprócz dzieci upośledzonych
oraz zaniedbanych, są jeszcze dzieci niechętne szkolnej nauce.
Kiedyś mając lat 15 mógł iść uczyć się na ślusarza, a jak mu
nie poszło to były jeszcze kursy spawania albo Ochotnicze Hufce
Pracy oraz ZOMO.
Teraz musi przesiedzieć w ławce 6 lat podstawówki, 3 lata
gimnazjum i musi wybrać liceum. Po ukończeniu nauki dowie
się w pośredniaku, że musi dalej się uczyć, bo nie ma roboty.

Znam dziewczyny 15-letnie, które chcą tylko przyuczenia na
fryzjerkę i wyjść za mąż. Nie są to złe plany życiowe,
dlaczego ktoś wtłacza wszystkich do madejowego łoża jednolitego
systemu szkolnego? Przypominam, że okrutny zbój Madej naciągał
za niskich w swoim łożu, a za długich skracał. Tak samo robimy
my z dziećmi: mało zdolnych zmuszamy do rozwiązywania zadań
z równią pochyłą a wybitnych skazujemy na ten sam tok, jak
reszta populacji, mimo, że mogliby robić po 3-4 semestry
w ciągu roku. Efektem są systemy ściągania i podpowiadania,
pisaki UV, oszukańcze matury itd z jednej strony,
a zniechęcenie do nauki, do lekcji WF, śpiewu, polskiego,
angielskiego - do szkoły jako takiej już w najmłodszych klasach.

Chciałbym powiedzieć niektórym rodzicom: "Pani córka nie lubi
się uczyć. Mamy dla niej propozycję drogi życiowej: po 1 klasie
gimnazjum przeniesiemy ją do 'szkoly praktycznej', gdzie
zdobędzie umiejętności praktyczne i dyplom rzemieślnika.
Dostanie pracę w zakładzie krawieckim, wytwórni opakowań,
zostanie sprzątaczką w urzędzie itp. Później będzie mogła
uzupełnić wykształcenie do matury, skończy studia ekonomiczne,
bankowość, stosunki europejskie podyplomowo. Będzie rzecznikiem
prasowym premiera! "
Wtedy bym usłyszał: "Moja córeczka jest taka pracowita
i grzeczna, na pewno osiągnie co zechce, a na razie
niech ma pracę i ułoży sobie życie."

Właśnie tego życzę _wszystkim_ uczniom w Polsce: żeby
sobie ułożyli życie. Każdy na swój sposób.

Zanim zaczniemy organizować domy poprawcze, spróbujmy
zorganizować kilka OHP-ów z zakwaterowaniem, zatrudnieniem,
ludzkimi wychowawcami. Może coś na kształt szkoły kadetów
dla chłopców, którzy nie są źli, tylko nie mają zdolności
do fizyki i biologii.

Nie mówię, że to system szkolny dodał "Kreta" do kawy.
Nie chcę się wypowiadać o karaniu trucicieli.
Chcę tylko zwrócić uwagę, że zamiast utrzymywac normalność
drakońskimi karami lepiej byłoby postarać się o udostępnienie
alternatywnego systemu nauki.