Re: Odruchowe liczenie sylab - ciąg dalszy, dziwny

From: Fragile <e...@i...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Odruchowe liczenie sylab - ciąg dalszy, dziwny
Date: Thu, 13 Sep 2007 09:09:55 -0700

On 13 Wrz, 15:53, " " <l...@W...gazeta.pl> wrote:

> No właśnie staram się wyobrazić sobie co ja powiem takiemu psychiatrze za
> tydzień.:)

Prawde.

> Czy z psychiatrą to jest tak jak z psychoterapeutami znanymi z
> filmów, że mam usiąść i gadać o sobie,

Na poczatku zapewne zapyta Cie, co Cie do niego sprowadza i bedziesz
mial okazje, podzielic sie z nim swoim problemem. Musisz przeciez
opowiedziec o sobie, inaczej lekarz nie bedzie wiedzial, z jakim
problemem do niego przeszedles :) Pozniej zapewne zada kilka/
kilkanascie/kilkadziesiat pytan :)
Pamietaj, ze psychiatra to tez czlowiek :), i ze tak jak ludzie, kazdy
jest inny. Niektorzy sa mniej kontaktowi, inni bardziej. Niektorzy
zadaja mniej pytan, inni wiecej. Troche jednak pytan zadaja :) Jednak,
jesli lekarz o cos Cie nie zapyta, a Ty bedziesz chcial mu cos
powiedziec, to mow :) Nie zdawaj sie tylko na pytania lekarza. Mow o
wszystkim, co Ci przeszkadza/dokucza. O tym wszystkim, co wydaje Ci
sie wazne. No i oczywiscie staraj sie dokladnie odpowiadac na
wszystkie zadane przez lekarza pytania.

>czy to raczej lekarz który mnie będzie
> badał?

W trakcie wizyty bedzie raczej tylko rozmawial, na tym polega jego
'badanie'.
Moze ewentualnie zlecic dodatkowe badania badz poddanie sie testom.
Niektorzy psychiatrzy sami przeprowadzaja testy, jednak tak dzieje sie
rzadko.

>To znaczy ja będę miał za zadanie tylko odpowiadać na jego pytania i
> robić to, co mi każe?

Ze niby jakies 'zniewolenie', rezim? :) No cos Ty.
Na pytania nalezy odpowiadac, to chyba oczywiste. Ale tak jak pisalam
wczesniej - nie tylko odpowiadac na pytania, ale rowniez samemu z
siebie mowic o wszystkim, co Ci dokucza, co Cie niepokoi. Lekarz to
nie duch swiety, nie wie, co czujesz. Same pytania nie zawsze
wystarczaja. Nie wszystko mozna zawrzec w odpowiedzi na pytania. Daj
sobie troche luzu na takiej wizycie :) To znaczy skup sie, ale nie
stresuj sie. Mow wszystko co czujesz, ze powinienes powiedziec.
Potraktuj te wizyte jako mozliwosc otrzymania pomocy (bo przeciez tak
jest). Przekazujac wiecej informacji o sobie i swoich dolegliwosciach/
problemach lekarzowi, zwiekszasz swoje szanse na otrzymanie
odpowiedniej pomocy z jego strony.
I co to znaczy 'robic, co mi kaze'? :) Jesli chcesz, by Ci pomogl, to
raczej chyba zdecydujesz sie na zaproponowane przez niego ewentualne
leczenie. Oczywiscie mozesz to jeszcze skonsultowac z innym
psychiatra, a nawet z kilkoma, ale w koncu jednak dobrze by bylo komus
zaufac :) Fajnie jest miec poczucie, ze ktos moze i chce Ci pomoc :)
Lekarzowi, ktoremu powierzamy swoje zdrowie czy zycie powinnismy ufac,
ale zawsze mamy prawo wyboru. To my decydujemy, komu zaufamy, i czy
poddamy sie leczeniu, nie?:)

Fragile