Ogrzewanie gazem, piec dwufunkcyjny - komfort a niskie zużycie gazu

71. Data: 2008-09-24 08:27:04

Temat: Re: Ogrzewanie gazem, piec dwufunkcyjny - komfort a niskie zużycie gazu
Od: "jangr" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

news:gbct6s$ifg$1@atlantis.news.neostrada.pl...
> Niestety nie.
> 1. Sasiedzi roznie grzeja w ciagu dnia.
> 2. Na zewnatrz raz wiatr, raz mroz, raz slonce.
> 3. Otwieranie/zamykanie drzwi wejsciowych i okien.
> 4. Caly uklad ma pamiec - w postaci zgromadzonej energii w murach.
> Itd.
> Sterowanie bez sprzezenia zwrotnego nie da stabilnej temperatuty ani
> oszczednosci.

Sprzężeniem zwrotnym jestem ja.
Ogrzewanie ma dużą bezwładność. Opisane wyżej zmienne nie mają
znaczenia. Jak w ww. pkt. 4. Ten pkt. jest OK.
W praktyce nastawę temp. na kotle zmieniam raz na dwa - trzy tygodnie.
Albo rzadziej. Mury bardzo uśredniają i utrzymują stałą temperaturę.
Można teoretyzować do woli. Ja napisałem, jak jest najlepiej
praktycznie.
Miałbyś rację, gdyby ściany były z blachy i reagowały natychmiast
na "wyczyny" sąsiadów. W przypadku normalnych murów
nie ma to żadnego praktycznego znaczenia.

72. Data: 2008-09-24 08:30:27

Od: "Ghost" <g...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "PeJot" <P...@0...pl> napisał w wiadomości

> To wskazuje na _zbyt małą_ moc grzewczą w tym pomieszczeniu. Oczywiście
> można przegiąć w drugą stronę z mocą, nagrzać migiem pomieszczenie ze
> sterownikiem i wyłączyć kocioł, tymczasem w reszcie pomieszczeń zimno.

Tyle, ze grzejniki w pomieszczeniu z termostatem powinny pracowac najdluzej,
tzn. musi byc szansa na zamkniecie pozostalych glowic, przed wylaczeniem
kotla przez termostat.

> MSZ to jest chora sytuacja, ale w niezbyt rozbudowanej instalacji w
> mieszkaniu, gdzie kocioł i tak jest przewymiarowany mocowo w stosunku do
> zainstalowanych grzejników ( bo mniejszych nie ma ), po prostu nie da się
> jej uniknąć. Po prostu zawsze będzie jeden grzejnik "maruda", bo np. wiatr
> z jakiegoś kierunku wychłodził to pomieszczenie. Na szczęście kocioł ma
> by-pass.

Mi bardziej chodzilo o to co napiaslem wyzej. Jesli jednak jest taki klopot
(w wymiarze skrajnym) w pomieszczeniu z termostatem, to trzeba nieco
przymknac kryzy w pozostalych pomieszceniach.

73. Data: 2008-09-24 08:33:09

Od: "Ghost" <g...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "jangr" <j...@i...pl> napisał w wiadomości

> Sprzężeniem zwrotnym jestem ja.
> Ogrzewanie ma dużą bezwładność. Opisane wyżej zmienne nie mają
> znaczenia.

Maja, bo ustawienie temperatury wody nie gwarantuje okreslonej temperatury
wewnatrz. Ale skoro jestes zatrudniony jako sprzezenie zwrotne to nie ma o
czym mowic - sterownik z 30 miliardami neuronow nie moze byc pokonany przez
zaden mikroporocesor.

74. Data: 2008-09-24 08:49:49

Od: PeJot <P...@0...pl> szukaj wiadomości tego autora

jangr pisze:

> W przypadku mieszkań mało kto chce mieć zróżnicowaną temperaturę np. w
> pokoju i przedpokoju,
> albo w kuchni. Najczęściej pożądane jest, aby była ona wyrównana (chyba
> że jest kilku sublokatorów,
> albo biura). Najłatwiej zrealizować to poprzez dobory powierzchni
> grzejników (tzw. mocy), oraz
> otwieranie drzwi. Dość łatwo to zrealizować.

Nieprawda. Moc grzewczą do danego pomieszczenia dobiera się raz, podczas
strojenia CO, tymczasem warunki zewnętrzne są zmienne. Czyli trzeba
przewymiarować na warunki ekstremalne, w typowych zaś warunkach
zregulować poprawnie umieszczoną głowicą.

> Wtedy temperaturą całego
> mieszkania
> bardzo łatwo sterować, ustawiając tylko jeden parametr - temperaturę
> wody na kotle.

To jest realizowane w regulatorach pogodowych, typowych dla większych
instalacji, niż w mieszkaniu czy nawet domku. Tyle tylko że taki
regulator jest samoadaptacyjny i na początku długo stroi się do
charakterystyki grzania obiektu. W mieszkaniu trudno to robić na co
dzień, po to jest automatyka, aby tego pilnować. Trzeba by stać nad
kotłem i co chwila regulować, ibaczej łatwo nie dogrzać pomieszczeń.

Poza tym zapominasz, że są obiekty narażone na wiatry z jakiegoś tam
kierunku, które potrafią skutecznie wychłodzić jedno albo kilka
pomieszczeń. Jeśli komuś nie przeszkadza gradient 2 stopnie pomiędzy
pomieszczeniami mieszkalnymi to należy mu współczuć; ja tam walczę z 0.6
stopnia niżej w pokojach dziecinnych.

> W wyjątkowych przypadkach, gdzie pomieszczenie się okresowo nagrzewa
> (np. od
> południa) można wyjątkowo zastosować głowicę. Wiele głowic, to niepotrzebne
> opory przepływu. A tu chodzi, żeby było ciepło i ekonomicznie, a nie,
> żeby bawić się
> w "małego ciepłownika" i co metr rury dawać jakiś gadżet do zabawy.

Przesadzasz. Akurat opory na zaworach termostatycznych to pikuś w
porównaniu z resztą oporów w instalacji, z resztą . wkładki zaworowe i
tak najczęściej już _są_ w grzejnikach kompaktowych. Głowice nie służą
do zabawy, po to z resztą mają możliwość trwałej blokady na jakiejś
pozycji.Nie chcesz prostej automatyki w postaci głowic, Twoja sprawa; za
to będziesz się bawił we wróżbitę "jak dziś ustawić kocioł, w nocy
zapowiadają -12 " i łudził się że w skali roku zaoszczędzi może 50 zł na
rachunkach za gaz, kosztem niedogrzanej połowy mieszkania.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

75. Data: 2008-09-24 08:54:33

Od: PeJot <P...@0...pl> szukaj wiadomości tego autora

jangr pisze:

> Sprzężeniem zwrotnym jestem ja.

Gratuluję. Ja tam czasem idę do pracy.

> Ogrzewanie ma dużą bezwładność.

W starych kamienicach z metrowej grubości murami, oraz z instalacją CO z
300 l wody to i owszem. Inaczej to wygląda w nowych budynkach obłożonych
styropianem z instalacją o pojemności 2 wiader.

Opisane wyżej zmienne nie mają
> znaczenia. Jak w ww. pkt. 4. Ten pkt. jest OK.
> W praktyce nastawę temp. na kotle zmieniam raz na dwa - trzy tygodnie.

Ja tam 3 razy w sezonie grzewczym. Więcej mi się nie chce i nie ma potrzeby.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

76. Data: 2008-09-24 08:57:53

Od: PeJot <P...@0...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ghost pisze:

> Ale stabilizacja oznacza komfort - czyli ogranizczenie temperatury
> rowniez od dolu.

Typowa głowica termostatyczna jest zbyt głupia, aby samodzielnie odpalić
kocioł. Od tego jest sterownik dobowy, który należy umieścić tam, gdzie
najszybciej temperatura spada.

> Wrzucic do kazdego pokoju po jednym I-buttonie zczytywac co dziennie i
> korygowac kryzy. Nie powinno zajac wiecej jak dwa tygodnie - o ile zima
> nie bedzie oszukana.

I to może zrobić przeciętna blądi, prawda ? A co będzie jak instalacja
będzie źle zaprojektowana ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

77. Data: 2008-09-24 08:59:58

Od: PeJot <P...@0...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ghost pisze:

> Tyle, ze grzejniki w pomieszczeniu z termostatem powinny pracowac
> najdluzej, tzn. musi byc szansa na zamkniecie pozostalych glowic, przed
> wylaczeniem kotla przez termostat.

Dokładnie tak.

> Mi bardziej chodzilo o to co napiaslem wyzej. Jesli jednak jest taki
> klopot (w wymiarze skrajnym) w pomieszczeniu z termostatem, to trzeba
> nieco przymknac kryzy w pozostalych pomieszceniach.

Sprawa nie jest taka prosta, ZTCW coraz więcej robi się CO jednorurowych.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

78. Data: 2008-09-24 10:07:00

Od: "Ghost" <g...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

> To jest realizowane w regulatorach pogodowych, typowych dla większych
> instalacji, niż w mieszkaniu czy nawet domku.

Bez przesady ja mam w domku taki regulator - w mieszkaniu zgoda, mniejszy
sens.

> Tyle tylko że taki regulator jest samoadaptacyjny i na początku długo
> stroi się do charakterystyki grzania obiektu.

Zmartwie Cie on dziala dosc trywialnie - zimno na dworze - wyzsza
temperatura wody.

79. Data: 2008-09-24 10:10:01

Od: "Ghost" <g...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Typowa głowica termostatyczna jest zbyt głupia, aby samodzielnie odpalić
> kocioł. Od tego jest sterownik dobowy, który należy umieścić tam, gdzie
> najszybciej temperatura spada.

Owszem, ale typowa glowica jest rowniez w instalacjach osiedlowych, gdzie
nie odpala sie kotla. Ona ma pilnowac stalosci temperatury. W przypadku
instalacji lokalnej tez nie ma problemu, bo pomieszczenia pilnowane prze
glowice powinny sie wolniej schladzac niz glowne, z termostatem, a wiec
jesli spadnie temperatura przy glowice, to sa duze szanse, ze kociol juz
leci, nie trzeb ago wlaczac.

A co bedzie jak bedzie ciekla?

80. Data: 2008-09-24 10:14:04

Od: "Ghost" <g...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Sprawa nie jest taka prosta, ZTCW coraz więcej robi się CO jednorurowych.

Ja sie nie spotkalem, natomisat widywalem w ukladzie gwiazdy. Chyba bym sie
tez nie pokusil na jednorurowa, uwazam, ze ma wiecej wad niz zalet, z reszta
gdzie te zalety?

Podgrzewane lustro w łazience
Zabudowa pralki
garnki
Olej po smażeniu frytek - co z nim robic ?
Odrestaurowywanie strych mebli - książki