Ogrzewanie gazem, piec dwufunkcyjny - komfort a niskie zużycie gazu

1. Data: 2008-09-21 19:04:06

Temat: Ogrzewanie gazem, piec dwufunkcyjny - komfort a niskie zużycie gazu
Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Właśnie rozpoczynam pierwszy sezon grzewczy z własnym piecem.
Piec jest dwufunkcyjny, z zamknięta komora spalania, nie kondensat, z
zasobnikiem CW 60l (Immergas Zeus 21), grzejnikami klasyczne, nie ma podłogówki.
Na grzejnikach zawory termostatyczne, do pieca podłączony termostat pokojowy.
Powierzchnia do grzania ok. 100m2.

Jak optymalnie ustawić temperature na piecu / termostacie pokojowym /
termoststach na grzejnikach aby nie zużywać nadmiernych ilości gazu a
temperatura była komfortowa ?

Próba #1:
W opcji polecanej przez serwis temperatura na piecu powinna byc ustawiona wysoko
(na ok. 80%).
Otworzyłem zawory na grzejnikach na max.
Efekt był taki że piec startował i grzał ciągiem, grzejniki były gorące,
termostat pokojowy wyłączał piec a gorąca woda w obiegu podbijała temperaturę
powyżej oczekiwanej.
Zapewne można by regulować termostatami na grzejnikach, ale i tak nagrzana woda
musi gdzieś i kiedyś wytracić ciepło.
W sumie efekt uderzenia ciepła i wzrostu temperatury ponad oczekiwaną nie był
komfortowy.

Próba #2:
Spróbowałem inaczej. Obnizyłem temperaturę na piecu prawie do minumum (jak
będzie zimniej za oknem to dam więcej).
Otworzyłem zawory na grzejnikach na max.
Nagrzewanie jest wtedy wolniejsze, piec załącza się kilkukrotnie, grzejniki są
letnie.
Nie ma efektu uderzenia ciepła, temperatura jest bardziej stabilna, w sumie
komfort.

Zapewne ktoś już przećwiczył w praktyce oba scenariusze grzania, ciekaw jestem
jak wygląda w praktyce zużycie gazu w każdym z nich ?
Różnią się drastycznie czy nie ?

TomekD

2. Data: 2008-09-21 21:42:50

Od: cherokee <C...@n...uk> szukaj wiadomości tego autora

TomekD wrote:

> Zapewne ktoś już przećwiczył w praktyce oba scenariusze grzania, ciekaw
> jestem jak wygląda w praktyce zużycie gazu w każdym z nich ?
> Różnią się drastycznie czy nie ?

Nie bardzo sie znam na tym, co opisujesz, ale mam porownanie dzialania
tzw. junkersa gazowego dwufunkcyjnego (typowa metoda ogrzewania budynków
i wody w UK). Pierwszy nie mial funkcji regulacji temperatury w co, wiec
grzal na maxa, przy ustawieniach czasowych, np 15 minut raz na godzine
plus woda koszmarnie goraca. Malo komfortowe - dom sie szybko
wychladzal, a skoki temperatury wiadomo jaki maja efekt dla zdrowia.
Teraz mamy regulacje temperatury w co i wody w kranie (osobno), wiec
ustawiam na grzanie ciagle przy minimalnym ustawieniu plus woda na
minimum. W domu cieplutko,woda pod prysznicem akurat, a rachunki
zadziwiajaco niskie.

pozdr

cherokee

3. Data: 2008-09-22 09:59:57

Od: "Ghost" <g...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "TomekD" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> Zapewne ktoś już przećwiczył w praktyce oba scenariusze grzania, ciekaw
> jestem jak wygląda w praktyce zużycie gazu w każdym z nich ?
> Różnią się drastycznie czy nie ?

Zacznijmy od tego gdzie masz termostat i dlaczego glowice ustawiasz na max
(w calym domu?)?

4. Data: 2008-09-22 13:33:38

Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ghost" <g...@e...pl> wrote in message

> Zacznijmy od tego gdzie masz termostat i dlaczego glowice ustawiasz na max (w
> calym domu?)?

Termostat mam klasycznie w pokoju dziennym.
Głowice na max na początek bo nie mam pojęcia jak będzie się zachowywać
poszczególne pomieszczenia.

Wiem o tym że istnieje kilka zwalczających się ugrupowań które mają na temat
termostatu pokojowego, jego umieszcznia, w ogóle termostatów pokojowych jak i
głowic termostatycznych zdania skrajnie odmienne aż do przekonania o
konieczności eksterminacji z instalacji niektórych z w/w elementów :-)
Tak w sumie najbardziej mnie interesuje jednak czy częste załącznie się pieca
wpływa na zużycie gazu ?

TomekD

5. Data: 2008-09-22 13:39:18

Od: "Prawusek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"TomekD" <t...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
> konieczności eksterminacji z instalacji niektórych z w/w elementów :-)
> Tak w sumie najbardziej mnie interesuje jednak czy częste załącznie się

Im częstsze, tym więcej gazu idzie na rozgrzanie samego pieca, alke też
istotna jest histereza - im większa różnica pomiędzy temp. załączania a
temp. wyłączania palnika
tym więcej gazu na rozgrzanie medium i tu trzeba doświadczenia praktycznego.
W zasadzie najlepsze są termoregulatory przy grzejnikach w
poszczególnych pomieszczeniach ustawione odpowiednio do potrzeb - lepiej śpi
się w chłodniejszym pomieszczeniu niż w saunie. Tylko że trzeba wtedy
zamykac drzwi...

6. Data: 2008-09-22 13:41:39

Od: "Adam" <adamus1272{nospam}@tlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "TomekD" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> Tak w sumie najbardziej mnie interesuje jednak czy częste załącznie się
> pieca wpływa na zużycie gazu ?
>
> TomekD

Tak

tak jak w samochodzie - maszyny cieplne uzyskują swoją nominalną sprawność
po pewnym czasie od rozruchu. Więc lepiej mieć kocioł który ma modulację
palnika i który się żadziej załącza.

Adam

7. Data: 2008-09-22 13:48:01

Od: "Ghost" <g...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>>
> Termostat mam klasycznie w pokoju dziennym.
> Głowice na max na początek bo nie mam pojęcia jak będzie się zachowywać

Jesli termostat ustawisz we wlasciwym miejscu to bedzie sie reszta
zachowywac poprawnie - glowice powinny byc ustawione na docelowe temperatury
inaczej cale to testowanie jest bez sensu bo przeprowadzone w warunkach
nierzeczywistych.

> [...]
> pokojowych jak i głowic termostatycznych zdania skrajnie odmienne aż do
> przekonania o konieczności eksterminacji z instalacji niektórych z w/w

Pierwsze slysze - to jest proste jak budowa cepa.

> Tak w sumie najbardziej mnie interesuje jednak czy częste załącznie się
> pieca wpływa na zużycie gazu ?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie - po pierwsze
istotny jest czas jego dzialania (w ciagu doby), a nie czestosc zalaczania,
poza tym wiekszosc kotlow ma modulacje, wiec bez uwzglednienia informacji o
stopniu modulacji wiedza o czestosci zalaczen nie daje pelnego obrazu.

Na czestosc wlaczania masz wplyw m.in. na poziomie samego kotla, regulujesz
tam "wspolczynniki wykresu" wg jakiego ma on chodzic. Ponadto w budynku o
duzej bezwladnosci kociol bedzie wlaczal sie rzadziej ale i pracowal bedzie
dluzej i tyle.

Zacznij w eksperymencie od poprawnego ustawienia glowic, zakladam, ze wiesz
co i jak z termostatem i glowica w pomieszceniu gdzie on jest. Dzieki temu
unikniesz "podbicia" temperatury. Jesli komfortem dla Ciebie jest szybkie
ogrzanie domu, to nie unikniesz wysokiej temperatury wody.

8. Data: 2008-09-22 13:58:58

Od: "Prawusek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ghost" <g...@e...pl> wrote in message

> [...]
> unikniesz "podbicia" temperatury. Jesli komfortem dla Ciebie jest szybkie
> ogrzanie domu, to nie unikniesz wysokiej temperatury wody.

Dlatego ważne jest, żeby przy kotłach z automatyką ustawić 60°C - resztę
regulować termostatami przy grzejnikach - ciepło będzie kierowane tam, gdzie
będzie potrzebne - termostat otworzy drogę. Na kotle czujnik na powrocie
będzie załączał dopływ gazu stosownie do potrzeb - i wystarczy normalny
palnik.
Zbyt wysoka temperatura zwiększa parowanie wody i zmniejsza komfort w
pomieszczeniach - zaczynają się smażyć na grzejnikach kurze.
Dobrze jest też używać do c.o. wody z filtra RO - nie będzie kamienia i
nie będzie mułu, nie będzie też potrzebny dodatek chemii do wody jak i
okresowego płukania.

9. Data: 2008-09-22 15:16:19

Od: "Ghost" <g...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Prawusek" <p...@i...pl> napisał w wiadomości

> Na kotle czujnik na powrocie
> będzie załączał dopływ gazu stosownie do potrzeb - i wystarczy normalny
> palnik.

Tak proste rozwiazanie ani nie da oczekiwanego komfortu, ani oszczednosci.

10. Data: 2008-09-22 15:25:31

Od: "Prawusek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ghost" <g...@e...pl> wrote in message

> Użytkownik "Prawusek" <p...@i...pl> napisał w wiadomości

> Tak proste rozwiazanie ani nie da oczekiwanego komfortu, ani oszczednosci.

Jeżeli poczucie komfortu miesza się ze snobizmem możesz zastosować
ogrzewaną szczoteczkę do zębów.
Organizm ludzki musi mieć zmiany temperatury - sam je generuje mimo
jakoby stałocieplności. W przeciwnym przypadku staje się podatny na choroby
i traci odporność na gorsze warunki bytowania - jeżeli się zdarzą -
wystarczy pomysleć co się stanie w przypadku awarii gazociągu i linii
energetycznych...

Podgrzewane lustro w łazience
Zabudowa pralki
garnki
Olej po smażeniu frytek - co z nim robic ?
Odrestaurowywanie strych mebli - książki