Re: Opadające liście cytryny

From: "Paweł Woynowski" <p...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Opadające liście cytryny
Date: 5 Jan 2004 01:17:40 +0100

Witam ponownie.

> No i tu się z tobą nie zgodzę bo cytryny i inne cytrusy spokojnie wytrzymują
> temperaturę do 5oC , w zimie powinny przejść wyraźnie zaznaczony okres
> spoczynku a chłód jest niezbędny żeby zainicjować kwitnienie w następnym
> roku.

Owszem wytrzymają i ujemną temp, lecz tylko przez kilka dni. Jeśli stoi
dłużej na parapecie przy np. uchylonym oknie może zmarznąc. Co zaś do
kwitnienia to wszystkie cytrusowe kwitną cały rok. Wystarczy wycieczka do
jakiejś orażerii w najbliższym ogrodzie botanicznym. Zobaczysz tam kwitnace i
owocujące rośliny i nie ważne czy to cytryna, pomarańcz czy mandarynka.
Wszystkie one maja na gałazkach kwiaty i jednicześnie owoce. W naturze nie
przechodzą okresu spoczynku zimowego bo taki nie istnieje w klimacie w jakim
rosną, a jest to klimat z regóły subtropikalny tzn. gorąco i mokro. Plantacje
cytrusów w płn. Afryce istnieją tylko w pasie nadbrzeżnym, ok 150 km w głąb
lądu, Morza Śródziemnego. Głębiej jest za sucho. Nocne mgły spływające znad
morza dają wystarczającą wilgoć powietrza na plantacji. Natomiast w okresie
naszej zimy tam rosną najintensywniej, bo jest to pora deszczowa na tych
terenach. Nie spotkałem tam plantacji z drzewami bez liści , zbór owoców trwa
tam nieprzerwanie cały rok.

> Zraszanie owszem jeśli temp. wynosi ponad 15oC.

Jak będzie mniejsza przez dłuższy czas, to i zraszanie nie pomoże, drzewko
zmarznie.

> Też jestem zdania że
> zaszkodziło jej nadmierne podlewanie, w zimie powinno się podlewać co 10 -15
> dni.

Podlewa sie przez cały rok co 3 - 4 dni, bez zimowej przerwy.

> Zrzucanie liści u cytrusów może być również spowodowane zbyt małą
> ilością światła. Jeśli drzewko jest na tyle duże że ma zdrewniałe pędy to
> jest szansa że wypuści młode gałązki.

Skoro zielone końcówki pedów zamarły, to raczej wątpię, ulegają zdrewnieniu
dopiero w drugim roku, jak roślina wypuści nowe szczytowe pędy. Chyba że
korzenie ma zdrowe, i może wypuści ze śpiacych pąków, bo te objawy które
opisała Agnieszka, wyglądają raczej na przegniłe korzenie. Trzeba by to
sprawdzić.
Pozdrawiam

Paweł Woynowski
http://www.mikrojezioro.met.pl