Opadające liście cytryny

1. Data: 2004-01-04 09:12:54

Temat: Opadające liście cytryny
Od: "Agnieszka M" <a...@j...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

mojej pieknej (jak do niedawna) cytrynie doniczkowej, opadły wszystkie
liście :(
Wiem, że może odczuwać ten okres jako jesień, ale obawiam się czy jest
jeszcze jakaś szansa, że odżyje.
Końcówki pędów wygladają na wyschnięte i brązowe. Staram się ją podlewać jak
najczęściej, ale zdarzyć się mogło że przesadziłam w tym podlewaniem w jedną
lub drugą stronę.

Czy ktoś z Was miał już podobny problem? jak to się skończyło?

Aga

2. Data: 2004-01-04 11:09:39

Temat: Re: Opadające liście cytryny
Od: "Paweł Woynowski" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> najczęściej, ale zdarzyć się mogło że przesadziłam w tym podlewaniem w jedną

Witam,
Podejrzewam że cytryna miała zbyt niską temperaturę, lubi regularne podlewanie
lecz nie mokre podłoże, nie może stać w podstwawce wypełnioniej wodą. Powinna
mieć minimalnie 20 oC. Lubi też częste zraszanie liści, wilgotność powietrza
powinna wynośić 60 - 70%, wtedy ładnie rośnie i kwitnie przez cały rok. Cytryna
jest wiecznie zielona, co znaczy że nie zrzuca liści na zimę. Podejrzewam więc
że drzewko jest nie do uratowania, końcówki pędów powinna być zielone. Lubi
bardzo duże pojemniki ok 60 cm srednicy i dobrze przepuszczalny, nieco kwaśny
(pH 6 - 6,5) substrat kompostowy.
Pozdrawiam
Paweł Woynowski
http://www.mikrojezioro.met.pl

3. Data: 2004-01-04 16:00:07

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Agnieszka M" <a...@j...pl> napisał w wiadomości
> [...]
jak
> najczęściej, ale zdarzyć się mogło że przesadziłam w tym podlewaniem w

Wygląda na to, że przesadziłaś z podlewaniem. Być może daoby coś
przesadzenie do nowego pojemnika (drenaż), do lekko wilgotnej ziemi i
nasadzenie na całość worka foliowego, żeby podnieść wilgotność. Cytryna zimą
zrzuca część liści, szczególnie jeśli powietrze jest suche, ale jeśli do
tego była zbyt duża wilgotność ziemi i wysoka temperatura powietrza, to nie
wróży to najlepiej.

Pozdrawiam, Basia.

4. Data: 2004-01-04 21:44:12

Temat: Odp: Opadające liście cytryny
Od: "samaki" <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
Lubi
> bardzo duże pojemniki ok 60 cm srednicy i dobrze przepuszczalny, nieco

No i tu się z tobą nie zgodzę bo cytryny i inne cytrusy spokojnie wytrzymują
temperaturę do 5oC , w zimie powinny przejść wyraźnie zaznaczony okres
spoczynku a chłód jest niezbędny żeby zainicjować kwitnienie w następnym
roku. Zraszanie owszem jeśli temp. wynosi ponad 15oC. Też jestem zdania że
zaszkodziło jej nadmierne podlewanie, w zimie powinno się podlewać co 10 -15
dni. Zrzucanie liści u cytrusów może być również spowodowane zbyt małą
ilością światła. Jeśli drzewko jest na tyle duże że ma zdrewniałe pędy to
jest szansa że wypuści młode gałązki.

bądź dobrej myśli
samaki

5. Data: 2004-01-04 22:02:36

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"Paweł Woynowski" <p...@p...onet.pl> wrote in message
> Podejrzewam że cytryna miała zbyt niską temperaturę [...]
> Powinna
> mieć minimalnie 20 oC.

W warunkach szklarniowych tak. W mieszkaniu mozna (a podobno takze nalezy)
zapewnic jej okres spoczynku: ograniczyc podlewanie, obnizyc temperature do
kilkunastu stopni Celsjusza, zapewnic jasne pomieszczenie.
Opisana tu cytryna zostala, moim zdaniem, przelana. Lepiej do tego nie
dopuszczac, bo uratowac taka rosline pozniej trudno. Najlepiej przesadzic
(czyli tak jak pisze Basia).

> Lubi też częste zraszanie liści, wilgotność powietrza [...]

Powietrze w wielu mieszkaniach jest zbyt suche zima.

> Cytryna
> jest wiecznie zielona, co znaczy że nie zrzuca liści na zimę.

Jej liscie maja okreslona zywotnosc i od czasu do czasu "stare" liscie
jednak zrzuca.

Moje cytrusy (w tym cytryna) calkiem dobrze znosza zimowe spadki temperatury
nawet do 5'C.
Nie moga to oczywiscie byc nagle zmiany.
Okres spoczynku zwieksza szanse obfitego kwitnienia wiosna.

Pozdrawiam,
Bpjea

6. Data: 2004-01-04 22:20:37

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "samaki" <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> roku. Zraszanie owszem jeśli temp. wynosi ponad 15oC. Też jestem zdania że
> zaszkodziło jej nadmierne podlewanie, w zimie powinno się podlewać co

Bez dogmatów! Moja cytryna właśnie przechodzi okres spoczynku (zero nowych
liści, kilka starych zrzuciła, jeden owoc zerwałam), a metr dalej na tym
samym parapecie mandarynka kwitnie jak oszalała. I gotowa jestem założyć się
o sadzonkę, że latem znów będzie kwitła. A podlewanie najpewniejsze jest
metodą "na palec", którą niezmiennie propaguję;-)

Pozdrawiam, Basia.

7. Data: 2004-01-05 00:17:40

Od: "Paweł Woynowski" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam ponownie.

> [...]
> temperaturę do 5oC , w zimie powinny przejść wyraźnie zaznaczony okres
> spoczynku a chłód jest niezbędny żeby zainicjować kwitnienie w następnym

Owszem wytrzymają i ujemną temp, lecz tylko przez kilka dni. Jeśli stoi
dłużej na parapecie przy np. uchylonym oknie może zmarznąc. Co zaś do
kwitnienia to wszystkie cytrusowe kwitną cały rok. Wystarczy wycieczka do
jakiejś orażerii w najbliższym ogrodzie botanicznym. Zobaczysz tam kwitnace i
owocujące rośliny i nie ważne czy to cytryna, pomarańcz czy mandarynka.
Wszystkie one maja na gałazkach kwiaty i jednicześnie owoce. W naturze nie
przechodzą okresu spoczynku zimowego bo taki nie istnieje w klimacie w jakim
rosną, a jest to klimat z regóły subtropikalny tzn. gorąco i mokro. Plantacje
cytrusów w płn. Afryce istnieją tylko w pasie nadbrzeżnym, ok 150 km w głąb
lądu, Morza Śródziemnego. Głębiej jest za sucho. Nocne mgły spływające znad
morza dają wystarczającą wilgoć powietrza na plantacji. Natomiast w okresie
naszej zimy tam rosną najintensywniej, bo jest to pora deszczowa na tych
terenach. Nie spotkałem tam plantacji z drzewami bez liści , zbór owoców trwa
tam nieprzerwanie cały rok.

> Zraszanie owszem jeśli temp. wynosi ponad 15oC.

Jak będzie mniejsza przez dłuższy czas, to i zraszanie nie pomoże, drzewko
zmarznie.

> Też jestem zdania że
> zaszkodziło jej nadmierne podlewanie, w zimie powinno się podlewać co 10 -15
> dni.

Podlewa sie przez cały rok co 3 - 4 dni, bez zimowej przerwy.

> Zrzucanie liści u cytrusów może być również spowodowane zbyt małą
> ilością światła. Jeśli drzewko jest na tyle duże że ma zdrewniałe pędy to
> jest szansa że wypuści młode gałązki.

Skoro zielone końcówki pedów zamarły, to raczej wątpię, ulegają zdrewnieniu
dopiero w drugim roku, jak roślina wypuści nowe szczytowe pędy. Chyba że
korzenie ma zdrowe, i może wypuści ze śpiacych pąków, bo te objawy które
opisała Agnieszka, wyglądają raczej na przegniłe korzenie. Trzeba by to
sprawdzić.

8. Data: 2004-01-05 18:42:55

Od: "Agnieszka M" <a...@j...pl> szukaj wiadomości tego autora

W takim razie spróbuję ją przesadzić, choć w środku zimy, może to okazać
przedsięwzięciem karkołomnym (zawsze przesadzam na balkonie :-)
Położyłam na parapecie (południowe okno) termometr, aby kontrolować
tempetature i z pewnością poniżej 16-17 st. nie spadła nigdy, chyba, że
przypadkiem, przy rozszczelnionym oknie.
Cóż, łatwo się nie poddam i bedę o nią walczyć do końca. Pozostał mi jeszcze
owoc, więc najwyżej zacznę na wiosnę od pestki.

Aga

9. Data: 2004-01-05 23:37:58

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
jakim
> rosną, a jest to klimat z regóły subtropikalny tzn. gorąco i mokro.

Jestes tego pewien?

W wielu rejonach swiata, gdzie moga byc sadzone w gruncie, okres spoczynku
przechodza i okres ten nie szkodzi im. Z powodow ekonomicznych uprawia sie
je w rejonach gdzie mozna zbierac ich owoce przez caly rok, tj. tam gdzie
plony sa mozliwie najwieksze.

> Nie spotkałem tam plantacji z drzewami bez liści [...]

Nikt tu nie pisal, ze zrzucaja wszystkie, czy tez wiekszosc lisci.
W przecietnym mieszkaniu trudno zapewnic im idealne warunki przez caly rok.
Dlatego zimowy okres spoczynku ulatwia ich hodowle.

> Jak będzie mniejsza przez dłuższy czas, to i zraszanie nie pomoże, drzewko
> zmarznie.

Przez 3 miesiace trzymam cytrusy w temperaturze ponizej 15'C. Przez miesiac
czy poltora jest ona w przedziale od 4 do 10 stopni. Zaden nie przemarzl
jeszcze, tj. zadnemu takie warunki nie zaszkodzily.

> Podlewa sie przez cały rok co 3 - 4 dni, bez zimowej przerwy.

Czestosc podlewania zalezy do wielkosci doniczki, wielkosci rosliny,
temperatury uprawy.
Nie mozna trzymac sie scisle danego przedzialu czasowego.

Pozdrawiam,
Bpjea

10. Data: 2004-01-05 23:40:11

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"Basia Kulesz" <b...@i...pl> wrote in message
> A podlewanie najpewniejsze jest
> metodą "na palec", którą niezmiennie propaguję;-)

No to propagujmy ta metode razem :)

Pozdrawiam,
Bpjea

ogłoszenia
Re: Czy ktos zna firme która daje 50% ceny na hosting w programie partnerskim ???!!!
czy to zima?
Jutro w Galerii Mokotow 16.44 Mega FlashMob
wyjazd