Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!.POSTED!not-for-mail
From: "Jakub A. Krzewicki" <d...@g...org>
Newsgroups: pl.sci.psychologia,pl.soc.religia
Subject: Re: Otwierają oczy
Followup-To: pl.sci.psychologia
Date: Sun, 20 May 2012 20:38:56 +0200
Organization: ??????? ???? ?????? ??????
Lines: 37
Message-ID: <jpbdo0$9id$1@node2.news.atman.pl>
References: <4...@m...googlegroups.com>
<jp8q9s$tu3$2@node1.news.atman.pl>
<8...@v...googlegroups.com>
<jp954n$mka$1@node2.news.atman.pl>
<e...@8...googlegroups.com>
<4fb82b7d$0$21477$c3e8da3$52450513@news.astraweb.com>
<2...@j...googlegroups.com>
<4fb8e76d$0$21477$c3e8da3$52450513@news.astraweb.com>
<5...@v...googlegroups.com>
<4fb902a7$0$3492$c3e8da3$52450513@news.astraweb.com>
<6...@r...googlegroups.com>
<4fb9127a$0$8282$c3e8da3$52450513@news.astraweb.com>
<4...@t...googlegroups.com>
<4fb91f0e$0$28934$c3e8da3$52450513@news.astraweb.com>
<jpb7un$44e$1@node2.news.atman.pl>
<f...@s...googlegroups.com>
Reply-To: p...@C...gmail.com
NNTP-Posting-Host: host-81-190-235-59.wroclaw.mm.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
Content-Transfer-Encoding: 8Bit
X-Trace: node2.news.atman.pl 1337539137 9805 81.190.235.59 (20 May 2012 18:38:57 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Sun, 20 May 2012 18:38:57 +0000 (UTC)
User-Agent: KNode/4.4.7
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:636213 pl.soc.religia:998008
Ukryj nagłówki
niedziela, 20 maja 2012 19:29. carbon entity 'Nemezis'
<s...@g...com>
contaminated pl.soc.religia with the following letter:
> Dzieło św. Augustyna nosi też wyraźne ślady jego własnego okresu
> manichejskiego: herezji persko-manichejskiej, która interpretowała
> nasz świat jako arenę walki między dobrymi i złymi zasadami,
> uosobionymi w postaciach Ormuzda i Arymana.
> Wpływy te doprowadziły św. Augustyna do opisywania politycznej
> historii ludzkości jako walki między dobrą zasadą civitas dei i złą
> zasadą civitas diaboli - walki między niebem i piekłem. I prawie
> wszystkie późniejsze teorie historii - może z wyjątkiem niektórych
> naiwnych teorii postępu - mają korzenie w tej bliskiej manicheizmu
> teorii św. Augustyna. Większość nowoczesnych teoretyków historii po
> prostu przekłada jego metafizyczne i religijne kategorie na język nauk
> przyrodniczych lub społecznych. Na przykład, zastępują oni Boga i
> Szatana rasami dobrymi moralnie lub biologicznie, albo rasami
> przystosowanymi, oraz rasami moralnie lub biologicznie złymi czy
> nieprzystosowanymi; albo też dobrymi i złymi klasami - proletariatem i
> kapitalistami. ("My, komuniści, wierzymy," pisał Chruszczow ok. 1970
> r.,"że kapitalizm jest piekłem, w którym ludzie pracy skazani są na
> niewolnictwo." 2 ) Nie różni się to w istotny sposób od teorii
> Augustyna.
>
> Zob. Karl Popper, Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie , tom I i II
Walka dobra ze złem jest uniwersalnym motywem: Yin-Yang. Kalaczakra zarówno
oryginalna buddyjska jak i europejska wersja --- rytuał rycerski związany z
Sir Percivalem i opowieścią o Świętym Graalu. Ta heroiczna walka
zakorzeniona jest w kulturze całego cywilizowanego świata wspólczesnego, to
mit założycielski cywilizacji i ludzkości. To działa, ponieważ ludzie
zasilają ten mit swoją energią psychiczną budując "świat Urgyan"...
--
tois egregorosin hena kai koinon kosmon einai
ton de koimomenon hekaston eis idion apostrephesthai
http://lordwinterisle.blogspot.com/
|