Data: 2012-05-23 14:23:00
Temat: Re: Otwierają oczy
Od: Ikselka <i...@g...pl>
Pokaż wszystkie nagłówki
Dnia Tue, 22 May 2012 20:22:14 +0200, Paweł napisał(a):
> W dniu 22.05.2012 12:04, Ikselka pisze:
>>> najpierw 'mają inne zajęcia do wyboru, wybierają religię', a za moment
>>> 'wybierają religię bo zrezygnowanie z religii jest utrudnianie,
>>
>> Bzdury.
>> Wierutne.
>>
>
> to zdecyduj się, zgadasz się z tym że nie ma wyboru czy nie zgadzasz.
Nie zgadzam się z tym, że zrezygnowanie z religii jest utrudniane. Znajdź
siedmioro chętnych na coś innego - i voila, he he:
"ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 14 kwietnia 1992 r.
w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii
w publicznych przedszkolach i szkołach
tekst ujednolicony z uwzględnieniem zmian wprowadzonych 25 sierpnia 1993 r.
(Dz. U. 1993 nr 83 poz. 390) oraz 30 czerwca 1999 r. (Dz. U. 1999 nr 67
poz. 753),
wszedł w życie 1 września 2002 r.
Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113) zarządza się,
co następuje:
§ 1
1. W publicznych przedszkolach organizuje się, w ramach planu zajęć
przedszkolnych, naukę religii na życzenie rodziców (opiekunów prawnych). W
publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach, ponadpodstawowych i
ponadgimnazjalnych, zwanych dalej ,,szkołami", organizuje się w ramach planu
zajęć szkolnych naukę religii i etyki:
1) w szkołach podstawowych i gimnazjach - na życzenie rodziców (opiekunów
prawnych),
2) w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych - na życzenie bądź
rodziców (opiekunów prawnych) bądź samych uczniów; po osiągnięciu
pełnoletności o pobieraniu religii i etyki decydują sami uczniowie.
2. Życzenie, o którym mowa w ust. 1, jest wyrażane w najprostszej formie
oświadczenia [przykład niżej], które nie musi być ponawiane w kolejnym roku
szkolnym, może natomiast zostać zmienione.
3. Uczestniczenie lub nieuczestniczenie w przedszkolnej albo szkolnej nauce
religii lub etyki nie może być powodem dyskryminacji przez kogokolwiek i w
jakiejkolwiek formie.
§ 2
1. Przedszkole i szkoła mają obowiązek zorganizowania lekcji religii dla
grupy nie mniejszej niż siedmiu uczniów danej klasy lub oddziału
(wychowanków grupy przedszkolnej). Dla mniejszej liczby uczniów w klasie
lub oddziale (wychowanków w grupie) lekcje religii w przedszkolu lub szkole
powinny być organizowane w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej.
2. Jeżeli w przedszkolu lub szkole na naukę religii danego wyznania lub
wyznań wspólnie nauczających zgłosi się mniej niż siedmiu uczniów
(wychowanków), organ prowadzący przedszkole lub szkołę, w porozumieniu z
właściwym kościołem lub związkiem wyznaniowym, organizuje naukę religii w
grupie międzyszkolnej lub w pozaszkolnym (pozaprzedszkolnym) punkcie
katechetycznym. Liczba uczniów (wychowanków) w grupie lub punkcie
katechetycznym nie powinna być mniejsza niż trzy.
3. Jeżeli w grupie międzyszkolnej lub pozaszkolnym (pozaprzedszkolnym)
punkcie katechetycznym uczestniczą uczniowie szkół (wychowankowie
przedszkoli) prowadzonych przez różne organy, organy te ustalają, w drodze
porozumienia, zasady prowadzenia grup lub punktów katechetycznych.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach organ prowadzący przedszkole lub
szkołę, w ramach posiadanych środków, może -- na wniosek kościoła lub
związku wyznaniowego -- zorganizować nauczanie religii danego wyznania w
sposób odmienny niż określony w ust. 1--3.
5. Dopuszcza się nieodpłatne udostępnianie sal lekcyjnych na cele
katechetyczne, w terminach wolnych od zajęć szkolnych, kościołom i związkom
wyznaniowym również nie organizującym nauczania religii w ramach systemu
oświatowego.
§3
1. Uczniom, których rodzice lub którzy sami wyrażą takie życzenie (§ 1 ust.
1), szkoła organizuje lekcje etyki w oparciu o programy dopuszczone do
użytku szkolnego na zasadach określonych w art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy o
systemie oświaty.
2. W zależności od liczby zgłoszonych uczniów zajęcia z etyki mogą być
organizowane według zasad podanych w § 2.
3. Szkoła jest obowiązana zapewnić w czasie trwania lekcji religii lub
etyki opiekę lub zajęcia wychowawcze uczniom, którzy nie korzystają z nauki
religii lub etyki w szkole.
§ 4
Nauczanie religii odbywa się na podstawie programów opracowanych i
zatwierdzonych przez właściwe władze kościołów i innych związków
wyznaniowych i przedstawionych Ministrowi Edukacji Narodowej do wiadomości.
Te same zasady stosuje się wobec podręczników do nauczania religii.(...)"
>
>>> a innych
>>> zajęć tak naprawdę nie ma do wyboru'.
>>
>> A jakie byś chciał? Chcesz tylko gotowce, to bierz co jest. Cóż dziwnego,
>> że masz do wyboru tylko to, co MY zrobiliśmy SOBIE.
>> Nie odpowiada? - zaproponuj, opracuj, żądaj, rób - walcz o swoje
>> przekonania.
>
> o czym ty piszesz? co ty sobie wywalczyłaś? religię w szkole? dostałaś
> na tacy, zdaje się od SLD.
"Religia została wprowadzona do szkół po naciskach kościoła w roku 1990. Z
obawy o konflikt z nim, gdy sytuacja kraju pod każdym względem pozostawiała
wiele do życzenia, rząd niechętnie przystał na te żądania i na mocy
instrukcji Ministra Edukacji Narodowej z 30 VIII 1990 w szkołach pojawił
się ten przedmiot. Przez wielu zarówno sposób wprowadzenia jak i sama
obecność katechezy w szkołach publicznych zostały uznany za niezgodne z
prawem, jednak w 1991 r. Trybunał Konstytucyjny oddalił skargę Rzecznika
Praw Obywatelskich Ewy Łętowskiej uznając, że prawo nie zostało naruszone.
Co ciekawe nie dopatrzono się sprzeczności także z jeszcze wówczas
obowiązującymi przepisami regulującymi funkcjonowanie oświaty uchwalonymi w
czasach głębokiego komunizmu (np. Ustawa o rozwoju systemu oświaty z roku
1961), gdy nauka religii w szkołach była nie do pomyślenia. Jej obrońcom
udało się także udowodnić, iż katecheza nie została wprowadzona do szkół
jako instytucji, a jedynie do budynków szkolnych!
14 IV 1992 Minister Edukacji Narodowej wydał Rozporządzenie w sprawie
warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach
i szkołach. Ówczesny Rzecznik Praw Obywatelskich Tadeusz Zieliński uznał,
że ono również łamie wiele reguł demokratycznych, w tym zwłaszcza określoną
w Konstytucji świeckość państwa, jednak i jego skarga do Trybunału
Konstytucyjnego 20 IV 1993 została w całości oddalona.
Nauka religii w szkołach została ostatecznie dopuszczona przez uchwaloną 2
kwietnia 1997 roku Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z dnia 16
lipca 1997 r. nr 78 poz. 483), dokładniej jej art. 53. § 4. brzmiący
"Religia kościoła lub innego związku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji
prawnej może być przedmiotem nauczania w szkole, przy czym nie może być
naruszona wolność sumienia i religii innych osób". Na pierwszy rzut oka,
wydaje się, że użyte słowo "może" otwiera drogę do podjęcia ostatecznej
decyzji w tej sprawie w drodze ustawy. Niestety taka interpretacja jest
błędna, wg konstytucjonalistów należy przez to rozumieć to, że nie jest to
przedmiot obowiązkowy. Sprawia to, że ewentualne wycofanie religii ze szkół
wymaga zmiany konstytucji."
Wiecej:
http://www.eioba.pl/a/1z6/wprowadzenie-religii-do-sz
kol#ixzz1vhd9yOPf
|