[P] Kartacze, byliny i kołduny

1. Data: 2003-09-11 07:32:51

Temat: [P] Kartacze, byliny i kołduny
Od: "Bakino" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Tak jak obiecałam parę dni temu (przepraszam, że tyle mi to zajęło) podaje
przepisy na litewskie specjały. Przepisy te pochodzą z Wędrówek Roberta
Makłowicza.

KARTACZE LITEWSKIE (CEPELINY)

Nadzienie:

0,5 kg mięsa mielonego

duża cebula

majeranek

pieprze ziołowy

pieprz czarny

Ciasto:

1 kg ziemniaków surowych

duża cebula

0,5 kg puree z ugotowanych w mundurkach i obranych ziemniaków

sól

Sos:

cebula

grzyby (świrze lub suszone wcześniej namoczone)

śmietana

Aby przygotować nadzienie należy podsmażyć drobno posiekana cebulkę. Dodać
ja do surowego mięsa mielonego i przyprawić majerankiem i pieprzem ziołowym
oraz odrobiną czarnego.

Na ciasto trzeba zetrzeć 1 kg surowych ziemniaków i cebule, dokładnie
odcisnąć. Dodać puree z ugotowanych ziemniaków i posolić. Dokładnie
wymieszać.

Z masy lepić kulki wielkości pyzy, rozpłaszczyć, nałożyć łyżeczkę farszu i
zakleić w kulkę.

Gotowe kartacze wrzucamy na mocno wrzącą wodę i gotujemy 20 min.

Zrobić sos - drobniutko posiekać cebulę, podsmażyć, dodać pokrojone drobno
grzyby. Przesmażyć. Wlać na patelnię trochę słodkiej śmietanki i jeszcze
chwilkę przesmażyć. Sos ma być bardzo gęsty.

Kartacze wyłożyć na talerz i polać sosem. Można podawać z surówką.

BYLINY LITEWSKIE

Ciasto:

1 kg surowych ziemniaków

duża cebula

2 jajka

2 łyżki mąki kukurydzianej

jarzynka (Vegeta)

Nadzienie:

Identyczne jak do Kartaczy.

Surowe ziemniaki i cebulę zetrzeć na tarce. Odcedzić. Dodać jajka i mąkę.
Przyprawić jarzynką. Wymieszać

Na gorący tłuszcz kłaść placki, na nich ułożyć porcję farszu i na wierzch
znowu ciasto (tak by powstały placki z farszem w środku). Jak spód się
zrumieni - przewrócić.

Podawać polane śmietaną i posypane szczypiorkiem.

KOŁDUNY LITEWSKIE

Ciasto:

35 dkg maki

1 jajko

woda

sól

Nadzienie:

40 dkg mięsa mielonego wołowego + polędwica

25 dkg łaju wołowego (tłuszcz)

1 średnia cebula

2 ząbki czosnku

majeranek

łyżeczka pieprzu

sól

2 łyżki stołowe wody jeśli mięso jest zbyt suche.

Wyrobić ciasto z mąki, jajka, wody i soli (to ma być ciasto jak na pierogi).

Wszystkie składniki farszu wymieszać.

Lepić jak pierogi, szczelnie zaklejając.

Kołduny wrzuca się do wrzącego rosołu i gotuje 5-6 min.

Podaje się w rosole (mocnym i esencjonalnym) posypane pietruszką.

------
Pozdrawiam smacznie
Bakino

b...@w...pl
GG: 2389134

1. Data: 2003-09-11 07:50:03

Temat: Re: [P] Kartacze, byliny i kołduny
Od: "Kyllyan" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> BYLINY LITEWSKIE

NTG, na ten temat proszę pisać na pl.rec.ogrody

--
pozdrawiam :-))
Sławomir J. Marusiński

1. Data: 2003-09-13 14:27:49

Od: Bożena <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kyllyan wrote:

> NTG, na ten temat proszę pisać na pl.rec.ogrody

ROTFL :-)

Chyba raczej "bliny"... ;-)

Bozenka z Wilna :o)
ICQ 81838200 http://bozena.host.sk
www i FAQ grupy: http://kuchenna.host.sk

1. Data: 2003-09-13 16:55:15

Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

Bożena wrote:

> ROTFL :-)
>
> Chyba raczej "bliny"... ;-)
>
> Bozenka z Wilna :o)
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> ICQ 81838200 http://bozena.host.sk
> www i FAQ grupy: http://kuchenna.host.sk

Bozenko, czy mozesz do mnie napisac? twoje adresy niestety odbijaja...te
ze strony internetowej tez.
Magdalena Bassett
m...@o...com

witam czy ktoś mnie jeszcze pamięta