Re: Pedofilina we krwi

From: "quasi-biolog" <q...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Pedofilina we krwi
Date: Thu, 15 Jun 2006 08:26:32 +0000 (UTC)

Flyer <f...@p...gazeta.pl> napisał(a):

> Cytuję: "A jesli inhibicja owej aktywnosci enzymatycznej bedzie
> zwiazana z wygaszaniem pedofilskiego popedu, no to ok - mamy lek na
> pedofilie (i pedarastie)."

Znalezienie owego "enzymu", zbadanie jego funkcji, potwierdzenie, ze obnizenie
jego aktywnosci nie wywola jakichs nieporzadanych skutkow, znalezienie
odpowiednio silnego, trwalego, przyswajalnego inhibitora nazywasz "prostym"?
Orientujesz sie, ile czasu, pracy i pieniedzy kosztuje wprowadzenie na rynek
nowego leku?

> Ale szukają - patrz post źródłowy.

Ale nie znalezli - ergo: nie mozesz wiedziec, ze - cytuje - "nie da skutku".

> Ale to nie jest "smak gorzki" - to cały zestaw zachowań.

Ale nie o zestaw zachowan tu chodzi, lecz o motywacje/preferencje. A to nie
musi byc trudniejsze do modulowania niz ten Twoj "smak gorzki"...

> Jeden enzym
> *nie_może* wpływać na warunkowanie całego tego zestawu,

A to niby dlaczego??? Jesli stanowi jakis kluczowy - i co najwazniejsze: nie
redundantny (rownolegle, alternatywne, "zapasowe" szlaki sa w systemach
biologicznych powszechne) - element w calej sieci zaleznosci, wywalenie go
rozgromi cala siec, nie wazne jak bardzo skomplikowana by ona byla.
I nie byloby w tym nic wyjatkowego, a wrecz przeciwnie - to standard. Popatrz
sobie na wszelkie psychotropy - targetuja w pojedyncze enzymy (np. starodawne
antydepresanty z grupy inhibitorow MAO; a w leczeniu psychozy dwubiegunowej -
Li+, byc moze trafiajacy w jedna z kinaz bialkowych substytuujac oryginalny
kofaktor Mg2+), systemy wychwytu zwrotnego (np. antydepresanty z grupy SSRI)
czy receptor (np. roznego rodzaju srodki uspokajajace - chocby benzydiazepiny,
Stilnox - dzialajace bodajze na rozne podtypy receptorow NMDA) a znosza tak
pozornie skomplikowany koktajl zjawisk jak choroba psychiczna.

> a jeżeli jednak
> wpływa, to oznacza, że wpływa także i na inne procesy psychiczne/inne
> warunkowania.

Przeciez nie wszyscy ludzi maja wysoki poziom owego "enzymu", a mimo to zyja
dlugo i szczesliwie. Wniosek z tego - da sie zyc po obnizeniu jego poziomu.

A to, ze ewentualnie moga pojawic sie jakies efekty uboczne jest "wliczone w
koszta". Wiekszosc lekow ma jakies. Np. takie antydepresyjne SSRI moga (ale
nie musza) wplywac m.in. na libido, apetyt, sen.

> Zresztą zauważ, że w zależności od kultury, wiek, który
> przyjmuje się za gotowość do współżycia seksualnego, jest różny, więc
> dowodzi to tego, że to nie tylko kwestia enzymu.

A skad. W pedofilii kluczowe jest seksualne ukierunkowanie na cechy
infantylne, brak dojrzalych anonsow seksualnych przy jednoczesnym mniejszym
lub wiekszym stlumieniu ukierunkowania na dorosle drugo- i trzeciorzedowe
cechy plciowe. Cyganie, ktorzy rutynowo - z powodow stricte kulturowych -
kopuluja z 12-14 letnimi dzierlatkami pedofilami nie sa, bo przeciez mimo tego
to nie dziecieca aseksualnosc ich kreci, lecz typowa kobieca cycasto-dupiastosc.
Nie byloby niczym szczegolnie zaskakujacym, gdyby pedofilny poped dalo sie
zniesc przez modulacje aktywnosci pojedynczego bialka, bez jednoczesnego
rozwalenia calej psychiki.

01aragona.pdf ]
7504&blobtype=pdf ].

> Ale to nie enzym.

I co z tego??? Masz podane przyklady *pojedynczych* genow/bialek ktorych
aktywnosc bardzo konkretnie i bardzo silnie wplywa na bardzo konkretny
kompleks zachowan. Jakie znaczenie ma, to jaki z biochemicznego punku widzenia
jest to rodzaj aktywnosci?

Zreszta ow "enzym" moze de facto dzialac posrednio, wlasnie przez wplyw na
jakis receptor, kanal, neurotransmiter czy hormon. Moze byc np. jakas
specyficzna proteaza trawiaca jakis receptor czy enzym szlaku syntezy
mediatora/hormonu. Moze byc kinaza/fosfataza bialkowa aktywujaca/dezaktywujaca
inne biaka (enzymy, receptory, kanaly jonowe, czynniki transkrypcyjne itp.).

> Mam wątpliwość, ostatnią [;)] - gdyby kwestia
> dotyczyła hormonów, to zapewne już dawno zostałaby odkryta (...)

??? A to niby dlaczego???

pozdrawiam
quasi-biolog