Pierogi litewskie - poszukuje przepis

1. Data: 2003-05-21 06:33:25

Temat: Pierogi litewskie - poszukuje przepis
Od: "tuj" <t...@n...poczta.fm.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich głodomorów :)
Słyszałem ostatnio bardzo dobre opinie o pierogach litewskich. Podobno w
skład farszu wchodzą ziemniaki , podsmażany boczek, cebulka i inne składniki
których nie znam. Przeszukałem sieć przez google i znalazłem jeden przepis
ale on nie bardzo pasuje do usłyszanego opisu (farsz jest z sera, boczku,
cebulki i jajek - brak ziemniaczków). Powiem wam z góry, ze na pewno nie
chodzi mi o ruskie pierogi (podobno zwane też ukraińskimi). Jeżeli ktoś z
was miałby taki przepis to bardzo będę wdzięczny za podzielenie się nim.
Głodny Szymon z Krakowa

1. Data: 2003-05-21 07:19:54

Temat: Re: Pierogi litewskie - poszukuje przepis
Od: Wojciech Ściesiński <w...@N...prv.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Słyszałem ostatnio bardzo dobre opinie o pierogach litewskich.

Podaję przepis za "Naleśniki, pierogi, krokiety" Hanna Szymanderska,
Biblioteczka Poradnik Domowego 3/2003 Prószyński i S-ka

Farsz do pierogów litewskich

6 porcji po: 236kcal; 5,6 g białka; 17,4 g tłuszczu; 49,1 mg
cholesterolu; 1,9 g błonnika

7-9 ziemniaków, 15 dag wędzonego boczku, cebula, sól, pieprz, łyżka
margaryny, jajo

Obrane i umyte ziemniaki zetrzeć na tarce. Posiekaną cebulę zeszklić na
margarynie, boczek drobno pokroić. Starte ziemniaki odcisnąć, połączyć z
boczkiem i cebulą, wbić jajo, doprawić do smaku solą i pieprzem,
dokładnie wymieszać.

Pierogi podawać polane masłem, śmietaną lub stopioną słoniną ze skwarkami.

Życzę smacznego

Pozdrawiam :-)

> Głodny Szymon z Krakowa

Wojtek w trakcie śniadania :-)

--
Wojciech Ściesiński
w...@N...prv.pl

1. Data: 2003-05-21 07:28:36

Od: "Wkn" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "tuj" <t...@n...poczta.fm.invalid> napisał w wiadomości
> [...]
> was miałby taki przepis to bardzo będę wdzięczny za podzielenie się nim.

moze znalazles moj przepis na stronie Wielkie Zarcie :)
Ziemniaki sa u mnie w ciescie pierogowym hihi :)
To byl ten, prawda?
http://www.gotowanie.wkl.pl/przepis63.html
Zagniatam do nich po prostu ciasto z maki, ugotowanych, koniecznie zimnych
ugniecionych ziamniakow, jajka i odrobiny soli (na oko). Czasem do farszu
nie dodaje calej piany z bialek, jak konsystencja robi sie za luzna.
Najlepsze jak odrobine przestygna. Ja zazwyczaj robie tak, ze te pierogi
gotuje wczesniej niz ma byc obiad, a potem je zapipekam i podaje na stol w
zaroodpornym naczyniu. Trzeba je tylko polac maslem, zeby sie nie posklejaly
dokumentnie.
Dosc zapychajace danie, ale bardzo je lubie :) Szczegolnie z feta.

pozdrawiam
Dorota

1. Data: 2003-05-21 07:42:05

Od: "Kinga Macyszyn" <k...@b...box43.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja bardzo przepraszam, że się wtrącę, ale czy pierogi litewskie to to samo,
co kołduny litewskie?

"Just one year of love
is better a lifetime alone" [Freddie Mercury]

1. Data: 2003-05-21 08:04:04

Od: "Wkn" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kinga Macyszyn" <k...@b...box43.pl> napisał w
wiadomości news:bafagq$amp$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Ja bardzo przepraszam, że się wtrącę, ale czy pierogi litewskie to to
samo,
> co kołduny litewskie?

Farsz koldunów litewskich to przede wszystkim duzo miecha i tluszczu, a w
pierogach litewskich nie :) Ale tak naprawde, to nie wiem, czym oryginalnie
nadziewano pierogi litewskie, tylko o tym sza...

wkn

1. Data: 2003-05-21 09:17:25

Temat: Odp: Pierogi litewskie - poszukuje przepis
Od: "tuj" <t...@n...poczta.fm.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Wkn <w...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:baf9os$7et$...@n...news.tpi.pl...

> Ziemniaki sa u mnie w ciescie pierogowym hihi :)
> To byl ten, prawda?

Prawda, prawda :)

> Zagniatam do nich po prostu ciasto z maki, ugotowanych, koniecznie zimnych
> ugniecionych ziamniakow, jajka i odrobiny soli (na oko). Czasem do farszu
> nie dodaje calej piany z bialek, jak konsystencja robi sie za luzna.

Wydaje mi sie, że ten przepis co podał mi Wojtek to jest to o co mi
chodziło. Chociaż poczekam jeszcze na inne odpowiedzi i wtedy zobaczymy.
Jedzący drugie śniadanie Szymon

1. Data: 2003-05-21 10:25:42

Od: "Wkn" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wydaje mi sie, że ten przepis co podał mi Wojtek to jest to o co mi
> chodziło. Chociaż poczekam jeszcze na inne odpowiedzi i wtedy zobaczymy.
> --

przepis chyba godny polecenia, moj przyszywany kuzyn i cala jego rodzina
zajadaja sie pierogami z ziemniakami. Ja ich prawde mowiac nie cierpie
(chyba, zeby ktos mi podal do tego kawal miesa, hehe), ale o gustach sie nie
dyskutuje. Na szczescie nie wszyscy lubia to samo, bo by wynalazkow
kulinarnych nie bylo ;-P

Dorota

1. Data: 2003-05-21 15:08:13

Od: "Tomasz Konik" <t...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
oryginalnie
> nadziewano pierogi litewskie, tylko o tym sza...

Wlasnie nie tluszcz. Farsz powinien byc chyba z poledwicy wolowej, a ta
tlusta nie jest. Dodatkowym atrybutem koldunow jest gotowanie w
rosole/bulionie, a nie w wodzie
Pzdr,
Konik

1. Data: 2003-05-21 17:18:34

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Tomasz Konik <t...@g...pl> wrote:

> Wlasnie nie tluszcz. Farsz powinien byc chyba z poledwicy wolowej, a ta
> tlusta nie jest. Dodatkowym atrybutem koldunow jest gotowanie w
> rosole/bulionie, a nie w wodzie

Farsz koldunow sklada sie z dobrej wolowiny (ale niekoniecznie
poledwicy) zmieszanej z lojem wolowym lub -- lepiej -- szpikiem. Czasem
wolowine miesza sie ez z baranina, ale zawsze idzie soporo tluszczu.

Wladyslaw

1. Data: 2003-05-21 17:26:33

Od: "Tomasz Konik" <t...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Farsz koldunow sklada sie z dobrej wolowiny (ale niekoniecznie
> poledwicy) zmieszanej z lojem wolowym lub -- lepiej -- szpikiem. Czasem
> wolowine miesza sie ez z baranina, ale zawsze idzie soporo tluszczu.

Ot, co! Czulem, ze cos opuscilem;-) Ze szpikiem!!! Wiesz moze o co chodzi z
tym "elementem"? Boje sie zabrac za kolduny, bo nie wiem, co z ta wolowina.
Trudne mieso do obrobki. W koldunach jest zmielone, ale nie wiem dokladnie
co zrobic, zeby mialo odpowiednia twardosc/miekkosc/konsystencje. Ile
gotowac mieso, a ile cale kolduny...? Ten szpik ma jakies specjalne
znaczenie?
Pozdrawiam,
Konik

Kuchnia Meksykanska - desery / churros