Re: Prośba o pomoc w identyfikacji - cyprys karłowaty??

1. Data: 2004-04-21 13:14:46

Temat: Re: Prośba o pomoc w identyfikacji - cyprys karłowaty??
Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> wrote in message
news:c64388$dbp$1@atlantis.news.tpi.pl...

> 'Nana Gracilis' mam, troche przerzedzony po ostatniej zimie, no i jeszcze
> oprócz tego cztery inne obtuski u mnie rosną :)

Ale pewnie zadnego drzewiastego :(
Kiedys szukalem, a obecnie nawet jesli bym znalazl, nie mialbym gdzie
zasadzic.

Pozdrawiam,
Bpjea

2. Data: 2004-04-21 14:20:52

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> napisał w
wiadomości news:c65s8r$cj3$1@nemesis.news.tpi.pl...
> "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> wrote in message

> Ale pewnie zadnego drzewiastego :(
> Kiedys szukalem, a obecnie nawet jesli bym znalazl, nie mialbym gdzie
> zasadzic.

Mam jedną odmianę dość szybko rosnacą, teraz ma ok 6 lat i 1,5 m więc za lat
parenaście bedzie z tego drzewko z tym, że ma żółte łuski. Bardzo ładnie
znósł przedostanią zimę w przeciwieństwie do "Nana Gracilis" albo jodły
kaukaskiej.

Pozdrawiam
Kaśka

3. Data: 2004-04-21 15:03:24

Od: r...@t...net.pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Behalf Of Katarzyna Tkaczyk

> [...]

> parenaście bedzie z tego drzewko z tym, że ma żółte łuski. Bardzo ładnie
> znósł przedostanią zimę w przeciwieństwie do "Nana Gracilis" albo jodły

Niech zgadnę :-)
Chamaecyparis obtusa 'Crippsii'
:-) Bogusław

4. Data: 2004-04-21 19:33:19

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

> Mam jedną odmianę dość szybko rosnacą, [...] z tym, że ma żółte łuski.

Znow jakas odmiana - mialem na mysli c. tepoluskowe "dzikie" ;)

> Bardzo ładnie
> znósł przedostanią zimę w przeciwieństwie do "Nana Gracilis" albo jodły
> kaukaskiej.

Podobno te "dzikie" sa odporniejsze na mroz.
Z 'Nana Gracilis' nie jest jednak tak zle, bo sie moze wyrodzic - wtedy
pozostaje juz tylko ukorzenic taka nowa galazke (*).
Nie wiem jak z odpornoscia na mroz u takiej wyrodzonej formy. Moze nie do
konca trafnie uzylem tu zwrotu "wyrodzic sie". Mam na mysli powrot do formy
drzewiastej, normalnej.

Pozdrawiam,
Bpjea

(*) - zaleca sie cos wrecz przeciwnego, tj. pozbycie sie takich silnie
rosnacych pedow, by nie zagluszyly odmiany.
Dla mnie te pedy sa cenniejsze od formy 'Nana Gracilis' bo nie osiagalne w
sprzedazy. Form karlowych w sklepach pelno, a po drzewo trzeba gdzies dalej
jechac... :|

5. Data: 2004-04-25 09:26:58

Temat: Re[2]: Prośba o pomoc w identyfikacji -mutacje
Od: Krzysztof Marusiński <k...@m...prv.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj Bpjea!
W Twoim liście przeczytałem:

> [...]
B> konca trafnie uzylem tu zwrotu "wyrodzic sie". Mam na mysli powrot do formy

Posiadam na świerku 'Conica' pęd zmutowany wstecznie. Jeżeli chcialbys
posiadac go go do badań to pobierz go osobiscie.

> [...]
B> rosnacych pedow, by nie zagluszyly odmiany.
B> Dla mnie te pedy sa cenniejsze od formy 'Nana Gracilis' bo nie osiagalne w

Nie rozumiem. Dla 'Nana Gracilis' "takim" pedem bedzie odmiana
'Gracilis'. Sa problemy z zaopatrzeniem się w ta odmiane?
Krzysztof Marusiński

6. Data: 2004-04-25 16:07:41

Temat: Re: Re[2]: Prośba o pomoc w identyfikacji -mutacje
Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"Krzysztof Marusiński" <k...@m...prv.pl> wrote in message

>Posiadam na świerku 'Conica' pęd zmutowany wstecznie. Jeżeli chcialbys
>posiadac go go do badań to pobierz go osobiscie.

Tylko ze ja nie prowadze zadnych badan ;)
Siedze i patrze jak rosnie :)
Ten ped to bedzie zwykly swierk bialy, jak sadze. Nie gustuje zbytnio w
swierkach. Poza tym nie mam juz miejsca w ogrodzie :(
Kiedys szukalem cyprysika tepoluskowego do kolekcji, ale to bylo jeszcze
wtedy, gdy nie mialem paru innych iglastych.
Dziekuje jednak za propozycje :) moze bedziesz mial kiedys jakies ciekawe i
rzadkie pnacza dla mnie "do badan".

>Nie rozumiem. Dla 'Nana Gracilis' "takim" pedem bedzie odmiana
>'Gracilis'.

A niby dlaczego?
Zalozmy, ze mielibysmy odmiane 'Blue Mountain'. Gdyby sie kiedys wyrodzila,
uzyskalibysmy odmiane 'Mountain'? - raczej nie ;)
Czy istnieje odmiana 'Gracilis' i jak wyglada? W odmianach nie jestem
biegly, ale zalozmy, ze chodzi o jakas forme karlowa, czy polkarlowa.
Widzialem takie egzemplarze 'Nana Gracilis', na ktorych wyrastaly pedy
bynajmniej nie karlowe ale bujne, szybko rosnace, czyli normalne.

Pozdrawiam,
Bpjea

7. Data: 2004-04-26 07:37:14

Temat: Re[4]: Prośba o pomoc w identyfikacji -mutacje
Od: Krzysztof Marusiński <k...@m...prv.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj Bpjea!
W Twoim liście przeczytałem:

B> Tylko ze ja nie prowadze zadnych badan ;)

Szkoda. Może wyselekcjonowałbyś jakąś nową odmiane.

B> Ten ped to bedzie zwykly swierk bialy, jak sadze.

Wierzę ci, ze tak sadzisz. Pewności nie będziemy mieli nigdy, jeżeli
tego nie zbadamy. Mogłoby się np zdarzyć, że ten pęd, pomimo, ze
będzie miał wygląd zwyklego świerka, odziedziczy cechy łatwego
ukorzeniania jak to jest w przypadku 'Conica'.

B> Nie gustuje zbytnio w
B> swierkach. Poza tym nie mam juz miejsca w ogrodzie :(
B> Kiedys szukalem cyprysika tepoluskowego do kolekcji, ale to bylo jeszcze
B> wtedy, gdy nie mialem paru innych iglastych.

Cała grupa 'Gracilis' należy do tępołuskowych.

B> A niby dlaczego?
B> Zalozmy, ze mielibysmy odmiane 'Blue Mountain'. Gdyby sie kiedys wyrodzila,
B> uzyskalibysmy odmiane 'Mountain'? - raczej nie ;)

Jeżeli 'Blue Montuan' powstała jako mutacja z 'Montuan' (nie wiem czy
jest taka odmiana)to jest prawdopodobieństwo, ze wystepująca mutacja
będzie mutacja wsteczną i pęd może być odmiany 'Mountain' lub gatunku.

B> Czy istnieje odmiana 'Gracilis' i jak wyglada?

Posiadam 'Gracilis'. Jest to wiekszy 'Nana Gracilis'. Zakladam, ze
'Nana Gracilis' to mutant 'Gracilis'. Tak więc w przypadku mutacji
wstecznej na 'Nana Gracilis' wyrosna pedy 'Gracilis'. Gdy pisaleś o
dzikich pędach to rozumiałem, ze chodzi o powrót do wczesniejszej
formy. W przypadku "dzikich" pedów szczepionej jabłoni bedą to pedy
podkladki.

> [...]
B> Widzialem takie egzemplarze 'Nana Gracilis', na ktorych wyrastaly pedy
B> bynajmniej nie karlowe ale bujne, szybko rosnace, czyli normalne.

O tym właśnie pisałem. Nie będą to pedy sosny czy cyprysika lawsona
ale w/g największego prawdopodobieństa będzie to cyprysik tepołuskowy
zblizony do 'Gracilis'.
Krzysztof Marusiński

8. Data: 2004-04-26 16:04:51

Temat: Re: Re[4]: Prośba o pomoc w identyfikacji -mutacje
Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

>Mogłoby się np zdarzyć, że ten pęd, pomimo, ze
>będzie miał wygląd zwyklego świerka, odziedziczy cechy łatwego
>ukorzeniania jak to jest w przypadku 'Conica'.

Kto wie?? Ja raczej tego nie sprawdze :|

B> Kiedys szukalem cyprysika tepoluskowego do kolekcji, ale to bylo jeszcze
B> wtedy, gdy nie mialem paru innych iglastych.

> Cała grupa 'Gracilis' należy do tępołuskowych.

Sprostuje, ze nie szukalem odmiany 'Gracilis' tylko formy dzikiej,
drzewiastej.

> Jeżeli 'Blue Montuan' powstała jako mutacja z 'Montuan' (nie wiem czy
> jest taka odmiana)to jest prawdopodobieństwo, ze wystepująca mutacja
> będzie mutacja wsteczną i pęd może być odmiany 'Mountain' lub gatunku.

No widzisz: "lub gatunku". Tez nie wiem, czy istnieje odmiana 'Blue
Mountain' - nazwe ta zmyslilem dla przykladu ;)
Chodzi mi o to, ze dwuczlonowa nazwa moze byc pierwotna, a nie jako pochodna
odmiany jednego z czlonow nazwy.
Troche zagmatwalem. :) To, ze istnieje odmiana 'Blue Mountain' wcale nie
oznacza, ze istnieje odmiana 'Mountain'.
Moze, ale nie musi. W przypadku C. obtusa akurat istnieje odmiana
'Gracilis', ale nazwy tych odmian sa czysto umowne.

> O tym właśnie pisałem. Nie będą to pedy sosny czy cyprysika lawsona
> ale w/g największego prawdopodobieństa będzie to cyprysik tepołuskowy
> zblizony do 'Gracilis'.

Jasne, ze c. tepoluskowy, ale wcale nie 'Gracilis'. Moze w pewnych
przypadkach, ktorych nie widzialem, moze byc to nieco inna forma, ale wciaz
odmiana (np. ten 'Gracilis' wyrosly na 'Nana Gracilis'). Mutacja wsteczna,
ktora mialem przyjemnosc ogladac na paru egzemplarzach C. obtusa
(wygladajacego na 'Nana Gracilis') byla powrotem do formy drzewiastej, a nie
odmiany karlowej 'Gracilis'.

Pozdrawiam,
Bpjea

Re: viola elatior