Przepołowienie mózgu

1. Data: 2003-10-19 21:15:56

Temat: Re: Przepołowienie mózgu
Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bmuuor$ark$...@b...bsk.vectranet.pl,
Marek <f...@w...pl>:
> Witam
>
> Na stronie narodowego testu inteligencji przeczytać można: "gdy mózg
> zostanie przecięty na dwie połowy np. wskutek operacji, obie półkule
> zachowują się jakby należały do dwojga odrębnych ludzi". Mam pytanie,
> czy to chodzi o to, ze to bedą dwie takie same osoby w jednym ciele ?
> I gdzie mozna poczytać o takich przypadkach.

szukaj:
lobotomia, lobotomy
corpus callosum

--
Robert

2. Data: 2003-10-19 21:16:51

Temat: Odp: Przepołowienie mózgu
Od: "Łukasz" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> szukaj:
> lobotomia, lobotomy
> corpus callosum

Z tego co wiem, lobotomia to odciecie połączenia płatów czołowych z resztą
mózgu, a nie przeciecie spoidla wielkiego.
Ale moze sie myle...
Łukasz

4. Data: 2003-10-19 21:44:21

Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bmuvg8$k7i$...@n...onet.pl,
Łukasz <l...@w...pl>:

> Z tego co wiem, lobotomia to odciecie połączenia płatów czołowych z
> resztą mózgu, a nie przeciecie spoidla wielkiego.
> Ale moze sie myle...

Nie mylisz sie na pewno - nie sugerowalem, ze to to samo, tylko niezbyt
dokladnie zidentyfikowalem szczegolowosc pytania, dlatego rzucilem pare
hasel.

--
Robert

5. Data: 2003-10-20 11:37:29

Od: "andrzej głowacki" <f...@U...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zachowują się jakby należały do dwojga odrębnych ludzi". Mam pytanie, czy
> chodzi o to, ze to bedą dwie takie same osoby w jednym ciele ? I gdzie

Nie, to jest jedna osoba ;-), tylko, że ma problem na przykład z
koordynacją, synchronizacją ruchów. Oglądałem na Discovery przypadki
rozdzielenia półkul mózgowych. Tam często powtarzają audycje, więc śledź
program ;-).

Pozdrawiam, andrzej

6. Data: 2003-10-20 12:18:29

Od: Robert Pyzel <r...@g...Bez.Spamu.pl> szukaj wiadomości tego autora

W news:bmuuor$ark$1@bialystok.bsk.vectranet.pl tako rzecze Marek

> Mam pytanie, czy to
> chodzi o to, ze to bedą dwie takie same osoby w jednym ciele ? I
> gdzie mozna poczytać o takich przypadkach.
Np. u Lema, w powieści "Pokój na Ziemi"

--
"Ćwiczenie Tai Chi jest doskonałym treningiem szybkości.
Mający 90 lat mistrzowie Tai Chi, poruszają się równie

7. Data: 2003-10-20 21:36:56

Od: "kr" <k...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Operacja chirurgicznego przecięcia spoidła wielkiego mózgu zwana jest
rozszczepieniem mózgu, bądź komisurotomią.
Tak baaaardzo ogólnie, to:
Każda półkula mózgu ma swoją specyfikę, tzn. specjalizuje się w regulowaniu,
czy "pełnieniu" określonej funkcji. Każda połowa mózgu potrafi wykonać
określony zestaw zadań poznawczych, których druga nie potrafi, lub przy
prawidłowym funkcjonowaniu mózgu, nie musi wykonywać. Np. dla funkcji mowy
lewa półkula spostrzega szczegóły, natomiast prawa ogólny kształt; prawa
półkula nie posiada analizatora fonologicznego (potrzebny do rozumienia
tego, co ktoś inny mówi), a z kolei lewej półkuli brakuje syntetyzatora
całości (chory słyszy pojedyncze fonemy ale nie cały wyraz, np. nie słyszy
mama, tylko wszystko osobno m a m a, i nie wie o co chodzi, bo nie potrafi
jego mózg tego poskładać). Tak więc rozpatrując dalej funkcje mowy potrzebna
jest komunikacja między półkulami, by człowiek mógł usłyszeć, zrozumieć i
odpowiedzieć. W wyniku badań eksperymentalnych na pacjentach po tym zabiegu
udowodniono specjalizację lewej półkuli we wszelkich zadaniach związanych z
mową i zadaniach wymagających analizy informacji werbalnej. Natomiast prawa
półkula nie jest zdolna do produkowania mowy, ani kierowania pisaniem.
Tak więc, nie są to dwie takie same osoby w jednym ciele ; to tak, jakby
prawa strona ciała robiła swoje a lewa swoje nie zwracając na siebie uwagii.
Jedna półkula potrafi "coś" robić, a druga "coś" innego, a gdyby były to te
same osoby w jednym ciele, to obydwie półkule robiły by to samo. Nie do
końca jest to dobre, ale nie wiem jak inaczej można to wyjaśnić.
Co do literatury, to podałam kilka pozycji w odpowiedzi na mail Doktora
L z dnia 16.10.2003 pt."leworęczność".
Osobiście zafascynowały mnie książki Sacks'a : "Antropolog na Marsie" i
"Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem" i szczerze je polecam.
Sacks )neurolog) m. in. relacjonuje przypadek sławnego malarza, który miał
swoją galerię i znany był z eksperymentowania kolorami. W wyniku pewnych
okoliczności stracił widzenie barw - widział wszystko w różnych odcieniach
szarości; jest opisany przypadek lekarza, który miał tiki, np. kierując
samochodem puszczał kierownice i klepał rękami w przednią szybę i kolana,
ale znakomicie operował). Książki są napisane po ludzku - czasem czyta się
je jak powieść sciente - fiction. Bardzo gorąco je polecam i chętnie
podzielę się wrażeniami z lektury.

pozdrawiam
kr
.

8. Data: 2003-10-20 21:52:10

Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bn1kgp$1ia$...@n...polbox.pl,
kr <k...@b...pl>:

> natomiast prawa ogólny kształt; prawa półkula nie posiada analizatora
> fonologicznego (potrzebny do rozumienia tego, co ktoś inny mówi)

nie tyle rozumienia, co segmentacji sygnalu mowy na funkcjonalnie
najprostsze skladniki; jednak formanty fonologiczne nie niosa wartosci
semantycznej same w sobie - dopiero poskladane w morfemy

> [...]
> analizy informacji werbalnej. Natomiast prawa półkula nie jest zdolna
> do produkowania mowy, ani kierowania pisaniem.

Tak jest u wiekszosci populacji, ale nie u wszystkich.

--
Robert

9. Data: 2003-10-20 23:09:26

Od: "kr" <k...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

> nie tyle rozumienia, co segmentacji sygnalu mowy na funkcjonalnie
> najprostsze skladniki; jednak formanty fonologiczne nie niosa wartosci
> semantycznej same w sobie - dopiero poskladane w morfemy

Jasne, masz racje
Chciałam wyjaśnić sedno sprawy, nie zagłębiając się i nie rozpisując
zbytnio.

> Tak jest u wiekszosci populacji, ale nie u wszystkich.

Oczywiście znowu masz racje...Choć temat dotyczył przecięcia spoidła a nie
specyfikacji półkulowych, stąd znowu ujęłam ogólnikowo.

Następnym razem postaram się być precyzyjna
Dzięki za sprostowanie
pozdro
kr

10. Data: 2003-10-21 05:41:19

Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bn1pu8$95f$...@n...polbox.pl,
kr <k...@b...pl>:

> Następnym razem postaram się być precyzyjna
> Dzięki za sprostowanie

Bylas precyzyjna - to nie bylo sprostowanie, tylko uzupelnienie.

--
Robert

Jaka stawka kapitacyjna w POZ na 2004?
uzupełnienia ubytków kostnych [cad/cam]