Re: Przesadzanie drzew!!!!- odpowiedz Basi

From: "Jerzy Zając" <w...@a...pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Przesadzanie drzew!!!!- odpowiedz Basi
Date: Sun, 25 Nov 2001 08:51:55 +0100

Wojciech P napisał(a) w wiadomości: <9to65t$d7j$1@news.tpi.pl>...
>Basiu,
> dziekuje za informacje. Wcale nie mnie, nie mnie cieszy, ALE - oto cytat z
>mojej korespondencji w sprawie sosen o wys ca 150 cm - 4-5 letnich:
>2-letnie sadzonki sosny (siewki) bardzo dobrze przyjmuj? się jest to
>naturalne, występuj? one z gołymi korzeniami.

Oczywiscie, wlasnie 2 letnie siewki w ten sposob sie sprzedaje, sa bardzo
tanie (ok. 20gr. za szt.), maja przewaznie ze20cm wysokosci. Po szybkim
posadzeniu w doniczki z odpowiednim podlozem przyjmuja sie prawie w 100%.

>Natomiast starsze i większe
>sosny można przesadzać ale tylko wraz z brył? korzeniow? ( tak jest w
naszym
>przypadku). Mamy około 90% przyjęcia się ro?lin.

Tutaj rowniez sie zgadzam, przy czym 2 lata starsze i juz 1,5 m.? Troche
naciagniete, albo rok, dwa starsze, albo te 1,5 m. w przypadkowych
egzemplarzach. Podejrzewam rowniez, ze sa to pinus sylvestris lub nigra,
umiejetnie "podszprycowane".

Wczesniej Jerzy pisal o palowym systemie korzeniowym, zgadzam sie, jednak w
tym przypadku nie przecenialbym tego. Sa to bardzo mlode rosliny,
podejrzewam, ze hodowane wylacznie w celu sprzedazy. Wzorcowy palowy system
korzeniowy sosna wytwarza w piaszczystej glebie, jest to spowodowane
dazeniem korzeni do wody. W naszym przypadku rosliny, zaznaczam b. mlode,
moga byc uprawiane w ziemi gliniastej, ciezkiej i dlugo utrzymujacej wilgoc.
Niekoniecznie musza miec palowy system, podejrzewam, ze rosliny prowadzone
sa przez fachowcow i doskonale sobie z tego zdaja sprawe. Ponadto, bryla
korzeniowa pakowana jest najprawdopodobniej w worki jutowe, odpowiednio
zabezpieczana przed rozpadnieciem. Bryle obsypuje sie torfem, dla utrzymania
odpowiedniej wilgoci. W wielu punktach sprzedazy mozna spotakac w ten sposob
przygotowane rosliny, a stoja tam nawet i wiele miesiecy. Mysle rowniez, ze
mozna domagac sie jakiejs gwarancji w przypadku tak duzego zakupu, kwestia
dogadania sie.
Na koniec zgodze sie z Michalem, najlepiej posadzic mniejsze i doskonalsze
oraz patrzec jak Ci rosnie. Zawsze po kilkunastu latach bedziesz mogl
opowiadac, jakie to bylo kiedys male. Zamiast sosen, ktore bardzo lubie,
polecilbym Ci posadzenie swierkow serbskich, tez szybko rosnacych w
odstepach 5-6m. i gdzieniegdzie daglezje. Piekne i pachnace.
Pozdrawiam
Jurek