Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!.PO
STED!not-for-mail
From: zażółcony <r...@x...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Przymusowe szkolnictwo podstawowe - problem podatków idących 'w
błoto', czy dobrodziejstwo ?
Date: Fri, 6 May 2011 14:05:23 +0200
Organization: http://onet.pl
Lines: 127
Message-ID: <iq0o64$3h2$1@news.onet.pl>
References: <ipu3hd$nev$1@news.onet.pl>
<5...@l...googlegroups.com>
<ipv064$rdp$1@node2.news.atman.pl> <iq071e$suh$1@news.onet.pl>
<iq0emt$6ud$1@node2.news.atman.pl>
NNTP-Posting-Host: efp194.internetdsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1304683524 3618 83.14.249.194 (6 May 2011 12:05:24 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Fri, 6 May 2011 12:05:24 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5931
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5994
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:597045
Ukryj nagłówki
Użytkownik "Chiron" <c...@o...eu> napisał w wiadomości
news:iq0emt$6ud$1@node2.news.atman.pl...
> ====================================================
==================
> Redart- odpisałem Ci: nie uważam, żeby one były ważne dla naszej rozmowy:
> ja nie uznaję tego, że jak wszyscy mają po równo- to każdy jest
> szczęśliwy. A wręcz przeciwnie. I to Ci napisałem. A Ty- jak zwykle-
> schodzisz z tematu, kluczysz, przeciwstawiasz argumenty nie postawionym
> tezom- oj, manipulancie. Nie rozpoznajesz nawet swoich argumentów- jak te:
Tu jest wątek dotyczący szkolnictwa i nie będę sie rozpraszał, bo to do
niczego nie prowadzi.
Widzisz - ja też wcale nie uważam, że wszystkim trzeba po równo.
I co ?
I dlatego pokazuję krzywe Lorenza - żebyśmy się nie obijali o takie
ogólniki, tylko
pogłębili temat. To nie jest kluczenie, chłopie, to jest próba POGŁĘBIENIA
tematu.
I jeszcze raz: nie rób mi wymówek z Siekielskich i Morozowskich. Nie
przypominam
sobie żadnej medialnej, merytorycznej dyskusji w mediach dot. socjalizm
kontra
liberalizm, w której ktoś by się posługiwał takim 'wyrafinowanym' narzędziem
jak krzywa Lorenza. Ciagle się pojawia dużo ogólniejszy wskaźnik 'średniego
dochodu'
- i na tym koniec - bo wskaźnikiem można sobie żonglować jak komu pasuje.
"Socjalizm idealny", czy też "równość doskonała" to jest sytuacja, w której
krzywa Lorenza
jest prościutka. I wyjaśniam - absolutnie nie jestem zwolennikiem żadnych
teorii, że
krzywa ma być prościutka. Realna krzywa zawsze jest wklęsła, zdarzają się
czasem
lokalne wypukłości.
I ważne jest to, jak ta krzywa się rozwija w czasie.
Użytkownik "Chiron" <c...@o...eu> napisał w wiadomości
news:ipv571$ui$1@node2.news.atman.pl...
> 1. napisałem, że szkolnictwo powinno być płatne, i się tego trzymam.
> Potrafię to uzasadnić. Czy Ty masz jakieś kontrargumenty? Dlaczego
> uważasz, że za chleb trzeba zapłacić- a za szkołę nie?
Podam Ci przykład, ilustrację odpowiadającą na Twoje pytania. Zaszłości
ewolucyjne i wynikajaca z niej drabinka Maslowa. Tak samo, jak człowiek
ma skłonność do nadużywania diety bogatej w cukry i tłuszcze (co jest jedną
z głównych przyczyn otyłości w bogatych społeczeństwach), tak samo dużo
łatwiej zrezygnuje z edukacji, niż z chleba.
A konkretnie: szczególnie w biednych społeczeństwach, jak nie zmusisz ludzi,
żeby posłali dzieci do szkoły, to nie poślą - bo poślą je do pracy. Jako
przykład
możesz sobie wziąć np. sytuację dzisiejszych największych plantacji kakao
w Afryce. Tam "na żywo" możesz obserwowac ten konflikt. Jak nie dasz
darmowej szkoły i nie znajdziesz dodatkowych czynników, które zmuszą/zachęcą
ludzi, by się tym zainteresowali, to nikt do niej nie pośle dzieci. Tak
funkcjonują
obszary największej biedy. I będą powstawać kolejne generacje ludzi
posiadających
kwalifikacje nadające się jeno do machania maczetą w dżungli, wielu z nich
już bez palca albo i połowy stopy. A jak jest popyt - to będzie sięrozwijać
prostytucja.
W obszarach mniejszej biedy, a wyższej świadomości funkcjonuje już
skojarzenie,
że szkoła jest dobra, że daje większe szanse w życiu i w mniejszym stopniu
trzeba
do niej zachęcać - bo jest ona oczekiwana - ale w dalszym ciągu nie stać na
nią
rodziców. To jest sytuacja dużej liczby ludności w Indiach.
> 2. szkolnictwo w zakresie podstawowym- nie mam zdania, czy powinno być
> przymusowe. Może w jakimś stopniu- tak. Jednak to rodzice powinni
> decydować, kiedy i do jakiej szkoły ma pójść dziecko. No i oczywiście-
> mają zapłacić. No bo czemu nie?
Ty jesteś może świadkiem Jehowy ?
BTW. Ja wybierałem szkołę dla moich dzieci.
> 3. najlepszym pod względem rozwoju jest system społeczny z dużymi
> "kominami dochodowymi"- jak to ująłeś. Wewnętrzna burzliwość i
> sprzeczności- rozsadzające go- będą skutecznie rozładowywane, jeśli ci
> zarabiający najmniej będą tak liczni, jak ci zarabiający najwięcej- a
> wtedy najliczniejszą grupą społeczną będzie klasa średnia. To takie USA-
> sprzed "new deal".
No to proszę - narysuj mi tę idealną krzywą Lorenza. Co to znaczy 'duże
kominy
dochodowe' ? Przecież po to jest właśnie krzywa Lorenza, żeby się nie bić na
ogólniki
'duże' - tylko konkretnie - jak ma wygladać krzywa w pierwszym kwartylu, a
jak
ma wygladać w czwartym ? Czy ma być ostre odbicie w górę, czy łagodne i
w którym kwartylu ?
Czy ma być tak, że 80% dochodu jest wytwarzane i konsumowane przez
20% społeczeństwa, czy może ma być tak, że 99% konsumuje 1% ?
> 4. jak oceniasz cyganów- jeśli nie wiesz- nie chodzą oni do żadnych szkół,
> a jak jakiś urzędnik wpadnie gdzieś na pomysł przymusowego szkolnictwa- to
> nawet w najbardziej zamordystycznych reżimach jak dotąd cyganom udawało
> się i tak wymigać od szkoły. Krótko: czy uważasz, że są oni gorsi od nas-
> i dlaczego?
Słuchaj Chiron - to zrób dziecko cygance i masz załatwiony problem
konieczności
posyłania dziecka do ideologicznej szkoły. Pasuje ? Jak ja mam dyskutować z
kimś,
kto CIĄGLE jako przykłady i ilustracje POZYTYWNE dla swoich tez podaje
kraje/sytuacje/społeczności, w których sam absolutnie NIE CHCIAŁBY się
znaleźć ?
To jest Chiron 'reaktywne rozpraszanie'. Na próby skonkretyzowania uciekasz
w rozproszenie. A przy okazji wciskasz mi, że dokonuję moralnych,
negatywnych
ocen cyganów.
Liczby, Chiron, krzywe, fakty - skup się.
> 5. z tego, co piszesz w swoich punktach (wyciąłem) wynika, że im ktoś
> bardziej wykształcony- tym łatwiej mu znaleźć dobrze płatną pracę. Czy
> uważasz, że tyczy to w jakiś sposób Polski? Jeśli- to w jaki?
W skali świata - oczywiście. W skali naszego kraju - bywa obecnie różnie.
I dlatego należy walczyć o zwiększanie możliwości migracji dla ludzi, którzy
lokalnie się nie odnajdują. Ale to większy problem. jak sięw kogoś
inwestuje,
to należy znaleźć sposób, by uzyskać zwrot z tej inwestycji. Tymczasem przy
naszym systemie szkolnictwa trochę się to wszystko nie klei kupy. Masz rację
- nie jest idealnie. Trza reform ...
A jak Twoi synowie ?
Jeden zdaje się jest wykształcony, a drugi nie. Jak sobie radzą w życiu ?
Uważasz, że jedyną rzecz, którą dostał Twój młodszy w procesie edukacji
jest politpoprawna indoktrynacja, a nic nie uzyskał w sensie życiowej
zaradności ? Nie wiem, czy dobrze identyfikuję wykształcenie Twoich synów.
|