Puffs: czy to nasze ptysie, czy vol-au-vent?

1. Data: 2003-06-17 23:09:13

Temat: Puffs: czy to nasze ptysie, czy vol-au-vent?
Od: a...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Witam gościnnie u smakoszy(doskok z grupy pl.hum.tlumaczenia).

Akcja książki, którą w tej chwili tlumaczę, toczy się na amerykańskim Południu
(Georgia) i co jakiś czas pojawiają mi się w związku z tym kulinarne znaki
zapytania, bo to, patrząc z perspektywy jedzonka, zupełnie inny świat.
Przyjęcie weselne np. odbywa się w ogrodzie, a menu wydaje się składać z samych
przystaweczek i przekąseczek. Wśród nich pojawiają się m.in. "puffs filled with
crab salad". Sądząc z przepisów, które można znaleźć w Interenecie, puffs to to
samo, co nasze ptysie, tylko, że w tym wypadku nie na słodko. Słowniki też
podają: puff - ptyś. Ale niektóre bardzo mądre osoby z naszej grupy twierdzą,
że należy tu domniemywać raczej rurek z ciasta francuskiego, które się często
podaje z różnym nadzieniem, czyli tzw. vol-au-vent. Postanowiłam oddać sprawę w
ręce kulinarnych ekspertów. Czy ktoś mi pomoże rozstrzygnąć mój dylemat? :-)

Pozdrawiam
Lama

1. Data: 2003-06-17 23:40:51

Temat: Re: Puffs: czy to nasze ptysie, czy vol-au-vent?
Od: kamila slawinska <k...@a...for.it> szukaj wiadomości tego autora

On 18 Jun 2003 01:09:13 +0200, a...@p...onet.pl wrote:

> [...]
>że należy tu domniemywać raczej rurek z ciasta francuskiego, które się często
>podaje z różnym nadzieniem, czyli tzw. vol-au-vent.

pewnie zaraz bedzie z tego jakas drobna swieta wojna, ale... wrzuce
swoje trzy grosze:)

wedlug larousse gastronomique (wyd. amerykanskie) klasyczne
vol-au-vents (z ciasta francuskiego - puff pastry) podawac nalezy na
bardzo goraco, bo inaczej ciasto zbyt latwo namieka sosem, wiazacym
nadzienie,m i otrzymujemy ohydna pacjaje. jesli w tlumaczonym tekscie
mowa jest o zimnym bufecie, stawialabym, ze chodzi o ptysie -
przynajmniej tak by swiadczyla owa salatka krabowa, z natury swej
zimna.

pozdrowienia,
kamila
--
"The war on terror involves Saddam Hussein because of the nature of Saddam Hussein,
the history of Saddam Hussein, and his willingness to terrorize himself."

1. Data: 2003-06-17 23:42:37

Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

a...@p...onet.pl wrote:

> [...]
> ręce kulinarnych ekspertów. Czy ktoś mi pomoże rozstrzygnąć mój dylemat? :-)

eeee tam, rurki...masz szczescie, ze trafilas na prawidlowa grupe. Puffs
- jak najbardziej sa to ptysie, jest to skrot od cream puffs. Uzyte
samo bez cream oznacza male ptysie nadziane nie slodkim nadzieniem, np.
pasztetem, czy pasta krewetkowa.

Jesli masz wiecej pytan na temat nazw dan amerykanskich i co one
oznaczaja, swobodnie pisz do mnie na priva - ten rejon kulinarny nie
jest mi obcy, wrecz przeciwnie.

Magdalena Bassett
m...@o...com

1. Data: 2003-06-18 00:15:24

Od: a...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> eeee tam, rurki...masz szczescie, ze trafilas na prawidlowa grupe.

Nie szczęscie, tylko dobrych kompanionów na swojej grupie, którzy mnie
skierowali, gdzie trzeba.

Puffs
> -  jak najbardziej sa to ptysie, jest to skrot od cream puffs. Uzyte
> samo bez cream oznacza male ptysie nadziane nie slodkim nadzieniem, np.
> pasztetem, czy pasta krewetkowa.

No i wszystko się zgadza, dzięki serdeczne.

> Jesli masz wiecej pytan na temat nazw dan amerykanskich i co one
> oznaczaja, swobodnie pisz do mnie na priva - ten rejon kulinarny nie
> jest mi obcy, wrecz przeciwnie.

Skorzystam bardzo chętnie, już szykuję większy pakiecik.

> Magdalena Bassett
> m...@o...com

Pozdrawiam
Lama

1. Data: 2003-06-18 00:19:27

Od: a...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> mowa jest o zimnym bufecie, stawialabym, ze chodzi o ptysie -
> przynajmniej tak by swiadczyla owa salatka krabowa, z natury swej

Bardzo logiczne i, wbrew oabwom, bynajmniej nie kontrowersyjne. Dziękuję! :-)

Lama

smażone udko kurczaka
faq j-23
Miodówka