Puree z grochu - do golonki.

1. Data: 2008-03-31 21:45:18

Temat: Puree z grochu - do golonki.
Od: Ikselka <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

25 dag żółtego grochu łuskanego suszonego
3-4 niewielkie ziemniaki
5 łyżek przecieru z jabłek - niesłodzonego (ja mam taki w słojach, do
szarlotki, w razie braku świeżych jabłek świetnie nadaje się do kaczki,
ryżu zapiekanego i innych celów - nie słodzę, bo po co, kiedy można
stosownie do potrzeb słodzić albo nie dopiero w momencie przyrządzania)
1/4 łyżeczki czosnku granulowanego lub 1 rozgnieciony ząbek świeżego
sól do smaku

Umyty, namoczony na noc groch zupełnie rozgotować, aż się będzie rozpadał,
ogrzewając po zawrzeniu długo, ostrożnie i pomału, aby nie przypalić, lecz
odparować prawie całą wodę - często mieszać.
W tym czasie ugotować obrane ziemniaki do ekstra miękkości (aby się prawie
rozpadały), odcedzić, dobrze odparować, pognieść gorące, dodać do grochu
razem jabłkami, czosnkiem, solą do smaku - wszystko jeszcze razem pognieść
tłuczkiem na masę, podgrzewając w tym czasie na maleńkim ogniu, aby się nie
przypalało - smaki w cieple dobrze się wymieszają.
Podawać do gotowanej z warzywami golonki.

To puree jest ciekawsze i delikatniejsze w smaku, niż z samego grochu.
Zadziwiająco dobrze się komponuje z golonką. I o dziwo - nie daje sensacji
po-grochowych. A kiedy jest go za dużo, można dodać ubite na pianę jajo i
usmażyć pyszne, malutkie placuszki do piwa :-)

2. Data: 2008-04-01 00:59:40

Temat: Re: Puree z grochu - do golonki.
Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka wrote:

> [...]
> po-grochowych. A kiedy jest go za dużo, można dodać ubite na pianę jajo i
> usmażyć pyszne, malutkie placuszki do piwa :-)

Jak chcesz porównać to swoje pure z naprawdę wysokiej klasy - przejedź
sie do Pułtuska, bar restauracyjny "Magdalenka" w rynku - jeśli twoje
jest lepsze to gratuluję, gościa z "Magdalenki" niełatwo przeskoczyć w
golonce z grochem...

A sensacje po grochu to biora się stąd że groch w łupinie zawiera cukry
zupełnie nieprzyswajalne dla człowieka - stanowią one znakomita pożywkę
dla bakterii gnilnych w przewodzie pokarmowym. Wystarczy groch wstępnie
obgotować, odlać i dalej gotować w następnej wodzie żeby sensacji nie było.

--
darek

3. Data: 2008-04-01 05:25:03

Od: Ikselka <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 01 Apr 2008 02:59:40 +0200, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

> Jak chcesz porównać to swoje pure z naprawdę wysokiej klasy

Nie muszę, ani nie chcę, bo po co, kiedy moje jest najlepsze. Zaprzeczysz?
:-)

> A sensacje po grochu to biora się stąd że groch w łupinie zawiera

Pisałam o łuskanym grochu. Uwaga dotyczyła osób, które mają te sensacje
nawet po łuskanym - i z tego powodu unikają grochu.

4. Data: 2008-04-01 06:41:18

Od: Panslavista <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 1 Kwi, 07:25, Ikselka <i...@w...pl> wrote:

> [...]
>
> Pisałam o łuskanym grochu. Uwaga dotyczyła osób, które mają te sensacje
> nawet po łuskanym - i z tego powodu unikają grochu.

Dlatego dodaje się do strączkowych dużo majeranku - jezeli można.

5. Data: 2008-04-01 15:06:23

Od: Panslavista <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 31 Mar, 23:45, Ikselka <i...@w...pl> wrote:
> [...]
> 5 łyżek przecieru z jabłek - niesłodzonego (ja mam taki w słojach, do
> szarlotki, w razie braku świeżych jabłek świetnie nadaje się do kaczki,

Najlepszy jest z papierówek.

> Umyty, namoczony na noc groch zupełnie rozgotować, aż się będzie rozpadał,
> ogrzewając po zawrzeniu długo, ostrożnie i pomału, aby nie przypalić, lecz
> odparować prawie całą wodę - często mieszać.

z początku wystarczy palnik, później lepiej przełożyć garnek z puree
do większego garnka z wodą. Nie przypali się.

6. Data: 2008-04-01 20:52:08

Od: "Dorota ***" <d...@W...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ryżu zapiekanego i innych celów - nie słodzę, bo po co, kiedy można
> stosownie do potrzeb słodzić albo nie dopiero w momencie przyrządzania)

Ikselko, przecier kojarzy mi się z jabłkami startymi "na puch" (jak do
tradycyjnych placków ziemniaczanych), do szarlotki mam jabłka starte na
tarce (zasłoikowane). Jak robisz ten przecier z jabłek, mogłabyś napisać?

Pozdrawiam
D.

7. Data: 2008-04-01 21:21:42

Od: Ikselka <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 1 Apr 2008 22:52:08 +0200, Dorota *** napisał(a):

> Ikselko, przecier kojarzy mi się z jabłkami startymi "na puch" (jak do
> tradycyjnych placków ziemniaczanych), do szarlotki mam jabłka starte na
> tarce (zasłoikowane). Jak robisz ten przecier z jabłek, mogłabyś napisać?

Właściwie ich nie przecieram, bo same się rozpadają - tak częściowo, bo
lubię, aby w szarlotce były spore kawałki jabłek zanurzone w musie z nich
samych.
A więc: obieram jabłka (papierówki, kronselskie, ostatecznie antonówki, ale
one sa za kwaśne dla mnie), kroję na ćwiartki lub ósemki, nie ścieram wcale
na tarce. Wkładam je, lekko ubijając, do dużeeeeego rondla (a raczej
gęsiarki - bo to optymalne naczynie do mojego piekarnika dla max.
wykorzystania jego pojemności), tak do 3/4 wysokości rondla, bo jabłka
czasem się podnoszą, gdy się rozpulchnią, i mogą wyleźć z naczynia. Wlewam
na dno szklankę wody, przykrywam i piekę w temp. ok. 160 st. do momentu,
kiedy część jabłek się rozpadnie. Wtedy wyjmuję, mieszam zawartość rondla,
aby pozostałe kawałki się równo rozłożyły w musie, zostawiam odkryte - woda
jeszcze odparuje, zanim przestygną; lekko przestudzone wkładam do słoi i
pasteryzuję bardzo krótko - od zawrzenia jakieś 15 minut. Tyle, że słoje
mam myte w zmywarce, w bardzo gorącej wodzie, więc nic się z jabłkami potem
nie dzieje, stoją nieraz ze 3 lata i są dobre. Nazywam to przecierem, ale
fakt, przecier to n ie jest, lecz właśnie kawałki jabłek w musie - jest to
wspaniałe. Tartych na tarce jablek nie lubię, bo wycieka z nich sok i jest
osobno, a wiórki osobno, no i w dodatku po starciu jabłka szybko ciemnieją
i kolor w słojach mi się nie podoba potem. A te moje sa jasnozłociste,
puszyste, gęste, mniam - pyszne do wszystkiego.
I za nic nie wiem, czemu ludzie chcą koniecznie słodzić te jablka w
słojach. Przecież można przed samym użyciem. No i słodzone jabłka bardzo
ciemnieją w słoju, częściej fermentują. I mają gorszą konsystencję.

8. Data: 2008-04-01 21:23:00

Od: Ikselka <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 1 Apr 2008 23:22:53 +0200, Bluzgacz napisał(a):

> "Dorota ***" <d...@W...op.pl> wrote in message
>
> Wypierdalaj cipo.
> Nie zauwazylas

Tutaj włąśnie ciebie się nie zauważa, nie zauważyłeś, durniu?

9. Data: 2008-04-01 21:30:37

Od: "! PIJÓNE ! ZÓMBIE ! Ɇ Hý<ýcKËťGÇŽ°<djd_Hu-Q2yÄzRUâSäÔR.ÓJ" szukaj wiadomości tego autora

Ikselka pisze:

> Tutaj włąśnie ciebie się nie zauważa, nie zauważyłeś, durniu?

a ciebje róha

10. Data: 2008-04-01 21:33:47

Od: "Dorota ***" <d...@W...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Właściwie ich nie przecieram, bo same się rozpadają - tak częściowo, bo
> lubię, aby w szarlotce były spore kawałki jabłek zanurzone w musie z nich
> samych.

Dzięki za Twój przepis, ja do tej pory ścierałam jabłka na tarce i smażyłam
w garnku na gazie (bez cukru, więc Cię rozumiem, nawet renety szare).
Spróbuję wg Twojego przepisu w tym roku.
Pytałam, jak robisz przecier,bo czasem w przepisach, zwłaszcza kuchni z USA
stoi: szklanka przecieru jabłkowego i oni to rozumieją jako szklankę
prawie-soku.
Faktycznie, przecier w tradycyjnym rozumieniu _przynajmniej u nas na
Podkarpaciu_i w górach sądeckich_ to to nie jest :-).
Wg tracycji rodzinnej słoiki wygotowywałam, potem tylko wyparzałam, potem
(dzięki grupie) wyparzałam w piekarniku (to najgorszy moment robienia
przetworów - to przygotowywanie słoików do załadowania). Niestety, zmywarki
nie mam gdzie wstawić w mojej "ogromnej" kuchni, choc marzę o niej
nieustająco i nawet stać by mnie było na jej zakup.

Pozdrwawiam i dzięki za przepis jeszcze raz
Dorota

coca-cola domowej roboty
Restauracja - pytanie.
Szukam informacji o składzie procentowym mięsa
Snickers taki jak na BP
Re: Pytanie