Pytanie o VII nerw czaszkowy

1. Data: 2004-03-26 07:22:24

Temat: Pytanie o VII nerw czaszkowy
Od: "Zbuj" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Prosze powiedziec mi, czy nerw twarzowy jest nerwem wylacznie ruchowym? Tak
samo jak i jego galezie- nervus petrosus maior i chorda tympani sa jego
galeziami? Jak to traktuje neurologia?
Pzdr, Tomek#

2. Data: 2004-03-26 08:17:11

Temat: Re: Pytanie o VII nerw czaszkowy
Od: nonnocere <madziach1@_bezspamu_gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zbuj wrote:

> Witam!
> Prosze powiedziec mi, czy nerw twarzowy jest nerwem wylacznie ruchowym?

VII jest nerwem mieszanym. Jest ruchowy, czuciowy i przywspółczulny.

--
Pazdrawiam, Magdalena S. (dzidzia ~IX,X 2004)

3. Data: 2004-03-26 09:54:55

Od: "sq1euo" <s...@p...interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Wedlug prof. F. Czerwinskiego z PAM ze Szczecina,..VII nerw czaszkowy jest
nerwem wylacznie czuciowym. Wraz z nim biegnie jego komponenta
parasympatyczno-czuciowa - nervus intermedius,czyli XIII nerw czaszkowy.On
twierdzi,ze nerwy te nie maja ze soba nic wspolnego,oprocz tego,ze na pewnym
odcinku ich wlokna biegna razem.

Jarek (SQ1EUO)
s...@s...pam.szczecin.pl
s...@w...pl
GG: 1277234

4. Data: 2004-03-26 10:12:22

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@r...am.torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 26 Mar 2004, Zbuj wrote:

> samo jak i jego galezie- nervus petrosus maior i chorda tympani sa jego
> galeziami? Jak to traktuje neurologia?

chorda tympani jak pamietam (zgodnie z dokryna anatomiczna Prof. Wozniaka
z Poznania) jest galezia czuciowa nerwu VII ale na te sprawy sa rozne
poglady poniewaz nerwy czuciowe nie zaczynaja sie w mozgu tylko koncza
sie w mozgu - zgodnie z przeplywem informacji - a wiec nerwy czuciowe
zaczynaja sie w zwojach nerwow czuciowych a potem dochodza do mozgu
i tu jest problem, poniewaz moga oddawac wlokna innym nerwom i dochodzic
do mozgu w skladzie innych nerwow tzw. tranzytem. Inaczej mowiac
inaczej moze to byc anatomicznie sensu stricto a inaczej funkcjonalnie
- stad w przypadku niektorych nerwow czuciowych wsrod anatomow sa spory

P.
--
Piotr Kasztelowicz <P...@r...am.torun.pl>
http://renata.am.torun.pl

5. Data: 2004-03-26 10:24:07

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@r...am.torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 26 Mar 2004, sq1euo wrote:

> Witam
> Wedlug prof. F. Czerwinskiego z PAM ze Szczecina,..VII nerw czaszkowy jest
> nerwem wylacznie czuciowym.

a miesnie mimiczne twarzy to co unerwia? Jak pisalem nie ma jednolitego
pogladu na te rzeczy. Inaczej wiec beda nauczac w Szczecinie a inaczej
pewnie w Poznaniu. Mnie uczono ze n VII ma wlokna ruchowe dla miesni
mimicznych twarzy oraz czuciowe i przywspolczulne w postaci n.
intermedius, ktory jednakowoz jest czescia przywspolczulno-czuciowa
n. VII a nie osobnym XIII nerwem. Oczywiscie anatomowie musza sie
na czyms doktoryzowac i habilitowac :)) a przeciez az tak szybko
jako ludzie nie zmieniami swoich fenotypow - tak wiec sadze, ze cale
te roznice w pogladach wynikaja z roznic w konwencji, nazywaniu.
Z punktu widzenia lekarza praktyka istotna jest wiedza na temat
funkcji i patologii zwiazanej z porazeniami okreslonych nerwow.
Wiadomo, ze klinicznie takie pojecie jak porazenie ruchowe n. VII
osrodkowe lub obwodowe jest jednym z najwazniejszych elementow
roznicujacych w neurologii - wystarczy poczytac klasyczny podrecznik
Prof. Prusinskiego.

P.

6. Data: 2004-03-26 11:08:37

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 26 Mar 2004 10:54:55 +0100, sq1euo wrote:

> [...]
> twierdzi,ze nerwy te nie maja ze soba nic wspolnego,oprocz tego,ze na pewnym

:) Czyli już wiadomo, skąd wzięło się pytanie.

Takich lokalnych odmienności jest wiele. W Łodzi na przykład prof Gołąb
swego czasu wymagał znajomości struktury o nazwie saccus ceccus
retrosternocleidomastoideus, mimo tego, że w żadnym mianownictwie
anatomicznym takiej struktury nie ma.

Z punktu widzenia neurologii klinicznej nie ma czegoś takiego jak nerw
XIII, a nerw VII jest mieszany:)

m.
Marek Bieniek (mbieniek at onet pl)
*Life is too complex for oral communication*

7. Data: 2004-03-26 15:01:29

Od: "sq1euo" <s...@p...interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "sq1euo" <s...@p...interia.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> parasympatyczno-czuciowa - nervus intermedius,czyli XIII nerw czaszkowy.On
> twierdzi,ze nerwy te nie maja ze soba nic wspolnego,oprocz tego,ze na

Oczywiscie sie przejezyczylem:))),....chodzilo mi o to,ze N. VII jest
wylacznie ruchowy i unerwia mm. twarzy,..a komponenta
parasympatyczno-czuciowa to osobny N. XIII. Tak jest w Szczecinie.
Niech no tylko ktos na PAM'ie sprobuje powiedziec inaczej :))))))))) to ma
maly problem,..hehe.

Jarek (SQ1EUO)
s...@s...pam.szczecin.pl
s...@w...pl
GG: 1277234

8. Data: 2004-03-26 19:45:47

Od: Zbuj <z...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Tylko ze ja wlasnie studiuje na PAMie i moja biblia jest Bochenek :P.
No i teraz zdurnialem po tym, co uslyszalem na wczorajszym wykladzie.
Najwyzej do egzaminu n. intermedius bedzie nerwem czuciowo-
przywspolczulnym (jadro slinowe gorne tez sie bedzie zaliczalo do tego
nerwu), a pozniej zmienie swoje poglady :P.
Pzdr

9. Data: 2004-03-26 20:05:06

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@r...am.torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 26 Mar 2004, sq1euo wrote:

> Oczywiscie sie przejezyczylem:))),....chodzilo mi o to,ze N. VII jest

ale ja ten klimat wyczulem. Niemniej w Poznaniu uwazano, ze
nerw VII ma takze wloka czuciowe poniewaz struna bebenkowa
zaczyna sie o ile dobrze pamietam (prosze mnie poprawic, jak
cos przekrecam) w zwoju kolanka a tenze jest zwojem n. VII.
O ile faktycznie dobrze pamietam wiadomosci sprzed 20 lat
to taka byla egzegeza opinii, ze nerw VII ma takze wlokna
czuciowe

P.

10. Data: 2004-03-26 20:08:13

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@r...am.torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 26 Mar 2004, Zbuj wrote:

> Tylko ze ja wlasnie studiuje na PAMie i moja biblia jest Bochenek :P.

jesli biblia jest Adam Bochenek (swiec Panie) to tam jesli dobrze
pamietam stoi napisane, ze n VII jest mieszany i wlokna czuciowe ma ...

P.
--
Piotr Kasztelowicz <P...@r...am.torun.pl>
http://renata.am.torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

Leczenie_uszu?
pytanie do dermatologa-wenerologa
Infekcja
Kolposkopia - Madeja, szukam, kupię, także inne o kolposkopii!
Testery ciążowe - taki dylemat