Re: Rocznica 20-lecia

From: "LM" <l...@g...pl>
Newsgroups: pl.soc.inwalidzi
Subject: Re: Rocznica 20-lecia
Date: Thu, 23 Apr 2009 10:36:56 +0200

Użytkownik "Jacek Kruszniewski" <j...@p...kropka.pl> napisał w
wiadomości news:gsp7ap$1uk$1@nemesis.news.neostrada.pl...

/.../

> Zgadzam się, w ostatniej Integracji jest taka debata, i się okazuje, że
> przyjęcie ON do szkoły jest barierą samą w sobie i o to mi chodzi, nie o
> to że ON to nieuki :)
>
> Ja chyba miałem szczęście w tym przypadku, jeden lekarz mamie poradził aby
> w żadnej mierze nie godziła się na indywidualny tok nauczania, mama
> posłuchała - uparła się i mnie warunkowo przyjęli do szkoły, choć się
> bano - a był to rok 1977 :) ale - mimo że to były takie czasy, dyrektorka
> poprzez nauczycieli wyznaczyła dwie dziewczyny z 6 klasy aby mnie
> [...]

Ja nie mówiłem o braku zdolności bynajmniej - raczej o braku silnej woli,
braku przebicia i barierach mentalnych.

Zapisałem się do normalnego ogólniaka - i nie obchodziło mnie to, czy jest
integracyjny, czy nie. Nie był - a chodził do niego też np. człowiek
niewidomy - i jakoś się dało.
W ogóle podział na szkoły czy klasy integracyjne i nieintegracyjne sam w
sobie jest chory, bo wprowadza rozróżnienie, segregację. Poza skrajnymi
przypadkami - głównie chodzi o bardzo poważne ograniczenia w komunikowaniu
się czy poważne choroby psychiczne określonego rodzaju, każda szkoła powinna
zapewnić każdemu uczniowi edukcję na ogólnych zasadach.
Tyle, że powinno to też oznaczać elastyczne podejście od drugiej strony,
tzn. od strony samego ON.

Jak zaczynałem studia na UW to budynki były kompletnie niedostosowane.
Miałem problemy z kręgosłupem i nie za bardzo mogłem siedzieć w twardych
ławkach wykładowych. Poszedłem do jednego z wykładowców, czy by mnie nie
zwolnił z obecności na zajęciach, w zamian za ewentualne zaliczenie. A ten
mnie zrugał, że mi się we łbie poprzewracało, przy czym zaproponował mi
rozwiązanie: "jak Pan nie możesz siedzieć, to sobie Pan weź materac albo
łóżko polowe i sobie Pan leż - mnie to nie przeszkadza". Jak minęło moje
pierwsze oburzenie, to doszedłem do wniosku, że ten człowiek miał rację.
Skoro istniało rozwiązanie pozwalające mi studiować tak jak innym, to nie
miałem prawa domagać się extra przywilejów :-)

I ten punkt widzenia prezentuję do dzisiaj w stosunku do siebie i innych
ON - co zresztą nie jest szczególnie popularne, bo większość ON domaga się
ekstra traktowania tylko dlatego, że jest ON. Taka swoista rekompensata za
ułomność ;-)
A ja się pytam - czy gość powinien otrzymać rentę bo np. wyłysiał? Też w
jest upośledzony. Dla modela, czy aktora jest to równie istotne ograniczenie
zawodowe, jak dla kopacza rowów utrata ręki.
I dalej - czy np. grafik komputerowy powinien otrzymać rentę z tytułu
niezdolności do pracy po utracie w wypadku obu nóg? Toż nogami on nigdy nie
pracował ;-)

Oczywiście - jest gdzieś granica absurdu, poza którą nie można przekraczać -
bo wyszłoby na to, że niezdolnym do pracy jest tylko człowiek nieprzytomny
;-) Ale - my tę granicę absurdu w naszym kochanym PRL bis przeginamy bardzo
mocno w drugą stronę...

LM