Shoarma

1. Data: 2002-03-28 20:42:47

Temat: Shoarma
Od: "Gosia ^KIKI^" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam pytanko do was. Czy ktos zna przepis na potrawe o nazwie shoarma? Wiem
tylko ze jest ona na bazie miesa z kebaba, ale poza tym nic. Prosze o pomoc.
--
*** KIKI***
Gosia Ceglińska

1. Data: 2002-03-28 20:53:02

Temat: Re: Shoarma
Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Gosia ^KIKI^" <g...@p...onet.pl> wrote:

>Mam pytanko do was. Czy ktos zna przepis na potrawe o nazwie shoarma? Wiem
>tylko ze jest ona na bazie miesa z kebaba, ale poza tym nic. Prosze o pomoc.

..potrzebujesz : buły - chlebka typu pita, mięsa w drobnych
kawałkach i sosu. Oto fragmenty naszych badań :

"MiX z grupy....

"Na jedna osobe 1 chleb pita garsc miesa czy 2-3 kulki falafel,
lisc salaty, Sos: pol szklanki posiekanego ogorka 2 zabki
czosnku 1 lyzka posiekanego koperku 1/2 lyzeczki cukru 1/2 szklanki
smietany lub jogurtu lub pol na pol 1/2 lyzeczki soli 10
kropel ostrego oleju Czosnek utrzec z sola i cukrem, dodac ostry
olej, jogurt, wymieszac z ogorkiem. Do chleba pita wlozyc plaster
salaty, mieso lub falafel, zalac sosem i jesc. ":M. Bassett

"pita to arabski rodzaj chleba , który w czasie krótkiego
pieczenia wypełnia się powietrzem dzięki czemu można go łatwo
faszerować. składniki: 0,5l wody podgrzanej do 27stopni C 720-780g
mąki pszennej (z innej nie próbowałam) - raczej dużo tych chleb
ków wyjdzie z takiej ilości mąki) 25g drożdży 2 łyżeczki soli
wykonanie 1. pokruszyć drożdże wrzucić do miski i zalać ciepłą
wodą. Mieszać do rozpus zczenia drożdży. 2. dodać sól 3. dodać
większą część mąki i mieszać aż ciasto będzie odchodzić od miski
(j eżeli będzie za rzadkie dodać mąki) 4. odstawić ciasto na
1godzinę w ciepłe miejsce, trzymać pod przykryciem 5. wyjąć
połowę ciasta z miski i ugniatać na blacie/stolnicy czy czymś podob
nym 6. z części ciasta wyrabiaj małe ogtągłe i płaskie placki
(bardzo płaskie) 7. nagrzej piekarnik do 275 stopni C 8. placki
ułuż na niczym nie wysmarowanej blasze i wstaw do nagrzanego
pieka rnika na 4-5 min. aż się zarumienią 9. wyjąć , poczekać aż
ostygną, przekroić kieszeń i napełnić farszem. Pity smakują
równie dobrze wypełnione słodkim czy pikantnym farszem." autor
Kreska z grupy vege

"No coz, najlepsze mieso to niewatpliwie baranina..Grillowana
oczywiscie. Z mnostwem tymianku... Mozna tez zamiast baraniny
uzyc wieprzowiny, ale to juz nie to samo. Z braku laku zamiast
grilowac mozna tez podsmazyc na patelni. Z dodatkow jakie dodaja
Grecy (sprawdzone dwa tygodnie temu :) to: frytki, pomidor,
cebula, ketchup i musztarda oraz salatka tzatziki." Stawros

"Sos ten nazywa sie tzatziki (chyba tak to sie pisze) oa
przepis na orginal to: 300ml jogurtu naturalnego 2 duze ogorki
salatkowe 6 zabkow czosnku 2 lyzki oliwy z oliwek lyzka octu winnego
sol i pieprz Ogorki obrac ze skorki i zetrzec na grobej tartce
wlozyc na sito i osolic (sporo) . po 30min dobrze odcisnac z
wody. Dodac do jogurtu razem z rozgniecionym czosnkiem olejem i
octem. Dobrze wymieszać dodac pieprz. Ja dodaje tez szczypte
oregano . Wstawic do lodowki min na 1godzine." M. Zaręba

"Ciasto : 15 g swiezych drozdzy 280 ml letniej wody 1 lyzka
oliwy 445 g maki 1 lyzeczka soli wyrobic z tego bardzo gladkie
ciasto, odstawic na ok. 90 min posmarowane z wierzchu olejem i
przykryte wilgotna sciereczka przebic, podzielic na ok, 12 czesci.
kazda z nich uformowac w kulke a nastepnie splaszczyc metoda
"podszczypywania" za obwod (podobno wazne zeby tak wlasnie to
robic), odstawic na 10 minut a nastepnie rozwalkowac na placki i
posypawszy delikatnie maka odstawic przykryte na ok. 30 min.
Piekarnik rozgrzac na pelna moc (tak podali - sadze, ze chodzi o
jakies 250 C), wkladac placki na blaszkach i piec przez 3-4
min, az bardzo napecznieje, placki nie maja sie rumienic, jezeli
tak sie dzieje, nalezy zmniejszyc temoperature Ja tego nie
probowalem, przepisalem z "Wielkiej Ksiegi Chleba". Jak wyprobujesz,
to daj znac jak wyszlo." Przemyslaw Koziarski...."

i AgataW.

1. Data: 2002-03-29 01:17:18

Od: "Robert" <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Gosia ^KIKI^" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> Mam pytanko do was. Czy ktos zna przepis na potrawe o nazwie shoarma? Wiem
> tylko ze jest ona na bazie miesa z kebaba, ale poza tym nic. Prosze o
pomoc.

Najbardziej prawidłowa nazwa tej potrawy (jest kilka) to shawerma
[szałerma]. Można ją zrobić z praktycznie dowolnego rodzaju mięsa: kurczak,
indyk, wołowina, wieprzowina .... i nie ma nic wspólnego z kebabem.

W dużym skrócie: tnie się w cienkie płaty jedno z ww. mięs, wkłada do zalewy
(której składniki to oczywiście tajemnica) na jeden dzień i następnie piecze
na specjalnie do tego przystosowanym pionowym grillu. O ile cięcie i
bejcowanie mięsa jest jeszcze do przejścia to odpowiednie ułożenie płatów
mięsa i tłuszczu oraz samo pieczenie już nie - potrzebny jest pionowy grill,
którego nie ma czym zastąpić.

Nie spotkałem jeszcze osoby która potrafiła by poprawnie przyrządzić
shawermę w domu nie posiadając pionowego grilla. Najtańszy grill domowy jaki
znalazłem w sieci to wydatek ok. 150 USD +opłaty.

W Polsce nagminnie kebab mylony jest z shawermą. Kebab to mięso mielone
które może występować w dwóch postaciach: jako nieduże kiełbaski (szysz
kebab) oraz pieczony tak jak shawerma (kebab). Szysz kebab można oczywiście
zrobić w warunkach domowych bez specjalnego problemu. Shawermy (jak pisałem
wcześniej) raczej ci się nie uda.

pozdr. Robert

1. Data: 2002-03-29 12:39:18

Od: "Artur Z" <a...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

> Mam pytanko do was. Czy ktos zna przepis na potrawe o nazwie shoarma? Wiem
> tylko ze jest ona na bazie miesa z kebaba, ale poza tym nic. Prosze o
> [...]
Znalazłem taki przepisik na stronie egipskiej i tak pi razy drzwi
przetłumaczyłem:
Składniki
1/4 cup vinegar(ocet winny)
1/4 cup olive oil
3 tbl lemon juice(cytrynowy sok)
3 cloves minced garlic(ząbki siekane czosnku)
1/2 tsp cinnamon, allspice, nutmeg, black & white pepper, dry fine oregano
and salt(przyprawa arabska np.DUCROS)
2 bay leaves (liście czego?)
2 cups yogurt
1 tomato (pomidorek)
1 1/2 lbs of lamb or beef sliced 1" x 2" (baranina lub wołowe pocięte w
kostkę)

Steps:

Combine the first 8 ingredients in a bowl and marinate the lamb (or beef) in
it for 6 hours.
Grease a saucepan with oil and heat. ( wszystko wymieszać do kupy i odstawić
na 6 godzin)
Add the marinated lamb (or beef) and cook until tender.(Usmażyć na patelni i
poddusić)
Serve it with Pita bread and tahini sauce (see below), mint leaves, tomatoes
and onions.
(pakować w chlebek pita z cebulą pomidorem i liśćmi mięty-alternatywnie z
sosem tahini,opis poniżej)
(Alternatively, you may hook the pieces of meat on small wooden skewers and
grill on charcoal until tender).

Tahini Sauce
3 tbl sesame tahini
1 minced clove of garlic
1/2 tsp salt
3 tbl lemon juice
3 tbl water, or more
1 tbl plain yogurt

Steps:

Place tahini, garlic, salt and lemon juice in a small bowl and mix with a
spoon.
Gradually add water until tahini becomes smooth.
Add chopped parsley and mix well.

1. Data: 2002-03-29 13:09:48

Od: waldemar z domu <w...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

drobne poprawki i uzupełnienia tłumaczenia

> Składniki
> 1/4 cup vinegar(ocet winny)
ocet
> 1/4 cup olive oil
oliwa
> 3 tbl lemon juice(cytrynowy sok)

> 3 cloves minced garlic(ząbki siekane czosnku)

> 1/2 tsp cinnamon, allspice, nutmeg, black & white pepper, dry fine oregano
cynamon, ziele angielskie, gałka muszkatołowa, pieprz czarny i biały,
oregano suszone

> and salt(przyprawa arabska np.DUCROS)
sól

> 2 bay leaves (liście czego?)
bobkowe, inaczej laurowe

> 2 cups yogurt
jogurt

> 1 tomato (pomidorek)
nooo większe. Pomidor ;-)

> 1 1/2 lbs of lamb or beef sliced 1" x 2" (baranina lub wołowe pocięte w
> kostkę)
nie, w plasterki 25.4 x 50.8 mm

> [...]

> tomatoes and onions.

(pakować w chlebek pita z cebulą pomidorem i liśćmi mięty-alternatywnie z
nie, wszystko do kupy

> (Alternatively, you may hook the pieces of meat on small wooden skewers
> and
> grill on charcoal until tender).
alternatywnie nabić na patyki i smażyć na grylu.

Waldek

1. Data: 2002-03-29 13:31:20

Od: "Gosia ^KIKI^" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo serdecznie Wam dziekuje za przepisy i na pewno skorzystam :))
Wesolych Swiat zycze wszystkim.
--
*** KIKI***
Gosia Ceglińska

Użytkownik Artur Z <a...@p...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:a81nc5$hp8$...@n...tpi.pl...

> [...]
> spoon.
> Gradually add water until tahini becomes smooth.

Witam! (i od razu pytam)
Wyzszosc Swiat BN nad Swietami WN
wesolych,
Piers z indyka (pieczona) -Help!