Skórki owoców cytrusowych - jak?

1. Data: 2009-10-29 07:21:41

Temat: Skórki owoców cytrusowych - jak?
Od: Yarael Poof <m...@p...USUNTOonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Chciałbym wykorzystać skórki owoców cytrusowych, czy to do ciast, czy to
do herbaty - pomarańcza, mandarynka, grejfrut, cytryna.
Z tego co mnie wszyscy straszą, to wszystkie cytrusy są ostro pryskana
chemią przed transportem. I sądzę, że dotyczy to całej Europy. Mimo to
wielokrotnie widziałem jak "znani i lubiani" skrobią czy to cytrynę, czy
inny owoc, a nie sądzę, by mieli jakieś ekstra "nie pryskane".
Pytanie - czy temat jest wyolbrzymiony i wystarczy umyć taki owoc pod
bieżącą wodą, czy jednak należałoby zastosować jakieś inne zabiegi?
Jeśli tak, to jakie? Już myślałem, żeby może wrzątkiem czy nawet bo ja
wiem, detergentem jakimś, ale wtedy wypłuczę część olejków aromatycznych
(o wątpliwym smaku "Ludwika" już nie wspomnę).
Jaka jest Wasza wiedza i praktyka?

Maciej

2. Data: 2009-10-29 07:58:24

Temat: Re: Skórki owoców cytrusowych - jak?
Od: "Misiek" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Yarael Poof" <m...@p...USUNTOonet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> wiem, detergentem jakimś, ale wtedy wypłuczę część olejków aromatycznych
> (o wątpliwym smaku "Ludwika" już nie wspomnę).

wymyc dokladnie pod goraca woda, szczoteczka (bez ludwika hehehe), przed
obraniem cytrusow sparzyc wrzatkiem...
I mozna uzywac ... "skandyzowane" na ten przyklad domowym sposobem, lub
gotowane w syropie cukrowym...

3. Data: 2009-10-29 08:25:10

Od: Ap3k <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 29 Oct 2009 08:21:41 +0100
Yarael Poof <m...@p...USUNTOonet.pl> wrote:

> Z tego co mnie wszyscy straszą, to wszystkie cytrusy są ostro
> pryskana chemią przed transportem.

otro pryskane bardzo rozcienczonym roztworem soli
sodowej ortofenylofenolu, ktory jest rozpuszczalny w wodzie. Dawki sa
tak minimalne, ze musialbys chyba caly transport cytrusow ze
skorkami zjesc, aby sie zatrusc :-)

> "nie pryskane". Pytanie - czy temat jest wyolbrzymiony i wystarczy
> umyć taki owoc pod bieżącą wodą, czy jednak należałoby zastosować
> jakieś inne zabiegi?

Zanurzasz we wrzatku na 5 minut i wycierasz sciereczka lub szczotka.
Problem z glowy.

BTW: ja sie czasem dziwie, jak to ludzie sie strasznie boja jakichs
super tajemniczych konserwantow na cytrusach, ameb na bananach itp. a
potrafia zerwac jablko z drzewa czy truskawke z krzaczka i ja zjesc
(czyste, bo na ziemi nie lezalo, LOL). Nie boja sie syfu w deszczowce
na owocach, a boja sie ludziska konserwantow. :-)

--
PRecz

4. Data: 2009-10-29 10:42:05

Od: Yarael Poof <m...@p...USUNTOonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ap3k pisze:
> [...]

> (czyste, bo na ziemi nie lezalo, LOL). Nie boja sie syfu w deszczowce
> na owocach, a boja sie ludziska konserwantow. :-)

No wiesz, o tym, żeby starannie myć owoce i ręce to mnie uczono we
wczesnej podstawówce daaaawno temu.
Natomiast co do potencjalnej szkodliwości - wydaje mi się (WYDAJE -
jakby miał pewność bym nie zadawał pytania...), że środki którymi
pokrywane są cytrusy będą mimo wszystko bardziej szkodliwe, niż to, co
spadnie w deszczu na truskawkę czy jabłko.
I ile np. musiałbym zjeść niemytych jabłek z mojego drzewa a ile skórek
cytrusowych by jakoś tam zauważalnie zaszkodziło.
Nie boje się jakoś specjalnie konserwantów, natomiast to czym pokrywają
cytrusy i co niektóre jabłka z importu jakoś mi się nie kojarzyło z
"konserwantem" w sensie tych dodawanych np. do kisielu. Raczej z ostrą
nie do końca jadalną chemią. Stąd pytanie.

5. Data: 2009-10-29 12:50:59

Od: Ap3k <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 29 Oct 2009 11:42:05 +0100
Yarael Poof <m...@p...USUNTOonet.pl> wrote:

> No wiesz, o tym, żeby starannie myć owoce i ręce to mnie uczono we
> wczesnej podstawówce daaaawno temu.

Mnie tez, rzecz w tym ze wiele osob uwielbia cos zjesc prosto z
krzaczka. np. truskawki czy jagody (ja tez czasem tak podjadam ;) ),
rownoczesnie przezywajac za jakis konserwant moze ich zatruc.

> [...]
> pokrywane są cytrusy będą mimo wszystko bardziej szkodliwe, niż to,
> co spadnie w deszczu na truskawkę czy jabłko.

hm... wiesz, stezenia konserwantow sa na tyle niskie (w przypadku wyzej
wymienionego to 12 mg na kg) ze sa niezauwazalne, tym bardziej po
standardowym umyciu owocu. No i w wiekszosci przypadkow skorek
pomaranczy czy innych tego typu cytrusow nie jemy.
A co na nas z powietrza spada? cholera wie, glowne masy chmur ida do
nas z zachodu, a wiec po drodze zbieraja pyl z Ruhry, Saary itp.
osrodkow... Dodajmy jeszcze muchy i inne owady uwielbiajace owoce,
traktujace je jak restauracje i kibel w jednym...

> pokrywają cytrusy i co niektóre jabłka z importu jakoś mi się nie
> kojarzyło z "konserwantem" w sensie tych dodawanych np. do kisielu.
> Raczej z ostrą nie do końca jadalną chemią. Stąd pytanie.

To taki stereotyp, ze jak konserwant, to juz szkodliwe. A wszystko
zalezy od dawki. Sol kuchenna jest smiertelna trucizna, ale nikt nie
zakazuje jej uzywac przeciez...
Podobnie jest z mitami wokol dojrzewania w transporcie
bananow, ze niewiadomoczym polewaja te banany... a to zwykle gazowanie
etylenem.

--
PRecz

6. Data: 2009-10-29 13:06:46

Od: Kapsel <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Thu, 29 Oct 2009 13:50:59 +0100, Ap3k napisał(a):

> Dodajmy jeszcze muchy i inne owady uwielbiajace owoce,
> traktujace je jak restauracje i kibel w jednym...

niektóre nawet jako domek :)

--
Kapsel
http://kapselek.net

7. Data: 2009-10-29 14:33:23

Od: Yarael Poof <m...@p...USUNTOonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kapsel pisze:

> niektóre nawet jako domek :)

No mnie to tam babcia zawsze uczyła, że te z robalami to najlepsze, bo
robal byle czego nie je :)

8. Data: 2009-10-29 19:01:17

Od: "Feahisim" <h...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ap3k" <...@...pl> napisał w wiadomości
On Thu, 29 Oct 2009 08:21:41 +0100
Yarael Poof <m...@p...USUNTOonet.pl> wrote:

BTW: ja sie czasem dziwie, jak to ludzie sie strasznie boja jakichs
... ameb na bananach itp. a

Oczywiście nie chcesz przekonać kogoś, że opowiadania o egzotycznych
pasożytach to baśnie o żelaznym wilku? Ja osobiście znam osobę
hospitalizowaną po konsumpcji banana.

Jestem pewien, że nie boi się "syfu z deszczówki" (co to ma być !?) a
wykpiwanej "ameby" jak najbardziej.

Feah

9. Data: 2009-10-29 20:06:09

Od: Ap3k <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 29 Oct 2009 20:01:17 +0100
"Feahisim" <h...@p...gazeta.pl> wrote:

> Oczywiście nie chcesz przekonać kogoś, że opowiadania o egzotycznych
> pasożytach to baśnie o żelaznym wilku? Ja osobiście znam osobę
> hospitalizowaną po konsumpcji banana.

Pierwotniak lamblia?

> Jestem pewien, że nie boi się "syfu z deszczówki" (co to ma być !?)

Zanieczyszczenia pylowe. :-)

--
PRecz

szatkownica do warzyw
szatkownica do warzyw
surówka z białej kapusty - jak
Szukam - przepis na pierś z kurczaka nadziewaną twarogiem
Przepis na gulasz