Skrobia z ziemniaków

1. Data: 2005-11-24 18:44:06

Temat: Skrobia z ziemniaków
Od: "Piotrek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Być może nie ta grupa, ale spróbuję.
Dostałem pracę domową z chemii - przynieść skrobię z ziemniaków. Jak ją
uzyskać? Obrałem 5 ziemniaków, starłem je na tarce, a uzyskaną wodę, po
przepuszczeniu przez sitko wlałem do szklanki. Ale jej jest tam strasznie
mało. Co robię źle?

2. Data: 2005-11-24 23:30:36

Temat: Re: Skrobia z ziemniaków
Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotrek wrote:
> Co robię źle?
===
Nic. Starłeś za mało ziemniaków.

waldek
===

3. Data: 2005-11-25 11:20:10

Od: "Odi" <a...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nic. Starłeś za mało ziemniaków.

Witam,
a czy nie prościej byłoby kupić mąkę ziemniaczaną? To chyba tez jest srobia
z ziemniaków.

Pozdrawiam,
Odi

4. Data: 2005-11-25 12:22:25

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Odi wrote:

> Witam,
> a czy nie prościej byłoby kupić mąkę ziemniaczaną? To chyba tez jest
> srobia z ziemniaków.
===
Kolega Piotrek miał przynieść skrobię *z ziemniaków*. W tak sformułowanym
zadaniu chodzi zapewne o samodzielne jej pozyskanie.

waldek
===

5. Data: 2005-11-25 13:40:42

Od: "rina" <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> uzyskać? Obrałem 5 ziemniaków, starłem je na tarce, a uzyskaną wodę, po
> przepuszczeniu przez sitko wlałem do szklanki. Ale jej jest tam strasznie

Jak juz ktos nizej zauwazyl, latwiej jest kupic make ziemniaczana. jest to
czysta skrobia, no ale jesli chcesz sam ja pozyskac....
ziemniak to prawie w calosci sklada sie ze skrobii (nie licze wody ktora
zawsze stanowi jakies 70-80%)....wiec powinienes po prostu starte ziemniaki
odparowac tak aby pozbyc sie tej wody a pozostalosc to bedzie wlasnie
skrobia....skrobia nie rozpuszcza sie zbyt dobrze w wodzie wiec nic dziwnego
ze uzyskales jej tak malo
:)

pozdrawiam
rina

6. Data: 2005-11-25 13:44:44

Od: Theli <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Odi napisał(a):

> a czy nie prościej byłoby kupić mąkę ziemniaczaną? To chyba tez jest srobia
> z ziemniaków.

A moze w szkole maja ich nauczyc, ze skrobia naprawde bierze sie z
ziemniakow, a nie ze sklepu ;)

th

7. Data: 2005-11-25 13:47:49

Od: spp <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

rina napisał(a):

> [...]
> skrobia....skrobia nie rozpuszcza sie zbyt dobrze w wodzie wiec nic dziwnego

Prawie prawda, bo to co zostało to nie tylko skrobia - także resztki
błonnika i innych elementów budulcowych tkanek - w przemyśle po procesie
oczyszczania nazywa się to 'wycierką' (odpowiednik 'wytłoków' w
cukrownictwie) i jest używane jako pasza.
Skrobię po starciu ziemniaków należy wypłukiwać - osadza się na dnie
naczynia, ale ponieważ :
a. w ziemniaku jest jej ok. 18-20%;
b. proces rafinacji trzeba powtórzyć kilkakrotnie (duże straty za każdym
razem)
to uzyskany efekt zawsze będzie marny (chyba, że do eksperymentu
weżmiemy worek. :)

--
spp

8. Data: 2005-11-25 14:07:39

Od: "rina" <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> razem)
> to uzyskany efekt zawsze będzie marny (chyba, że do eksperymentu

no ale do szkoly to chyba wystarczy..pewnie beda robic reakcje jodoskrobiowa
czy cos takiego....
:)

pozdrawiam
rina

9. Data: 2005-11-25 14:35:26

Od: spp <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

rina napisał(a):

> no ale do szkoly to chyba wystarczy..pewnie beda robic reakcje jodoskrobiowa
> czy cos takiego....
> :)

Jasne. :)
No bo gdyby budyń ...
:)

--
spp

(... to powinni zainteresować się kukurydzą) :)

Gotowana ryba.
Re: zapiekanka ziemniaczana prosba o przepis
mierzenie szklanką
Rożno?
Re: Rożno?