Socjotechnika - kolejne watpliwe sondaze

1. Data: 2006-01-06 13:44:22

Temat: Socjotechnika - kolejne watpliwe sondaze
Od: "Duch" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Haslo:
"Tusk prezydentem za pięć lat?
Ponad 33 proc. Polaków uważa, że Donald Tusk ma największe szanse na
wygranie następnych wyborów prezydenckich."

czyli jest haslo: "Polacy uwazaja", ....ale zaraz zaraz, co to znaczy ze
"Polacy uwazaja", skad to wiadomo?
Czyzby byly jakies szersze badania *dobrych* sondazowni? (czyli takich ktore
mialy najlepsze wyniki w ostatnich wyborach)

Nie - tak wynika z sondazu gazety "Nowy dzien".
Co to za gazeta? To Gazeta Wyborcza - Bis. I wszystko jasne.

Wiecej:
http://fakty.interia.pl/news?inf=703319

Duch

P.S.
Teraz znowu rozkreca sie ostrzejsza walka polityczna i warto zwrocic uwage
na stosowane socjo-triki.
Nie to ze jestem jakims specjalnym przeciwnikiem Tuska. Chodzi o stosowane
socjo-techniki, stosowane np. przez GW.

2. Data: 2006-01-06 14:17:42

Temat: Re: Socjotechnika - kolejne watpliwe sondaze
Od: "Paweł" <b...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Duch" <n...@n...com> napisał w wiadomości
> Haslo:
> "Tusk prezydentem za pięć lat?
> Ponad 33 proc. Polaków uważa, że Donald Tusk ma największe szanse na
> wygranie następnych wyborów prezydenckich."

Takie sondaże z gruntu są niewiarygodne. Dlaczego przy okazji ostatnich
wyborów Tusk utrzymywał stałą przewagę w sondażach, a realny wynik różnił
się od tego z sondaży o kilkanaście procent?
Dlatego, że spora część elektoratu Kaczyńskiego nie ma telefonów komórkowych
ani dostępu do internetu (i nie mieszka w dużym mieście). Nie ma możliwości
ich spytać.

--
Paweł
uwaga na hosting tpi.pl !!

3. Data: 2006-01-06 14:29:59

Od: "pp" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ktore
> mialy najlepsze wyniki w ostatnich wyborach)

Aaa a tak jeszcze wracajac do popzrednich dyskusju na temat Twoich obsesji i
tych "sfalszowanych" sondazy wyborczych, to nie przyszlo Ci do glowy kiedys,
ze skoro praktycznie wszystkie wyniki prezentowane przez powazne osrodki
(tzn zreszone w organizacjach badawczych, przestrzegajace kodeksu esomaru,
przestrzegajace standardow kontroli jakosci, etc etc) byly odmienne od
"jedynych sprawiedliwych" OBW czy jakos tak, to moze manipulacja byla
wlasnie po drugiej stronie. Moze nie od razu manipulacja ale na przyklad
"kreatywna statystyka", dopasowanie wynikow na "chlopski rozum" na oko, na
wyczucie? I stad moze wynikac ta niespojnosc
Czy naprawde wierzysz w falszerstwo?
Pozdr
A propos tego artykulu to o so chozzi? W czym masz problem. Owszem mozna sie
przyczepic do lekko tendencyjnego jezyka czy interpretacji wynikow przez
gazete o okreslonej opcji politycznej, ale w czym masz problem z samym
sondazem?? Gdzie tu jakas manipulacja?? Dlaczego ten sondaz jest wg Ciebie
watpliwy?

Pozdr
pp

4. Data: 2006-01-06 14:35:06

Od: "pp" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Paweł" <b...@m...com> napisał w wiadomości
> [...]
> komórkowych
> ani dostępu do internetu (i nie mieszka w dużym mieście). Nie ma

Oj to chyba jednak nie tak, mowisz o sondach a nie o sondazach.

pp

5. Data: 2006-01-06 15:47:22

Od: "Pakosław Odmienny" <b...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> gazete o okreslonej opcji politycznej, ale w czym masz problem z samym
> sondazem?? Gdzie tu jakas manipulacja?? Dlaczego ten sondaz jest wg Ciebie

Duch ma rację - ten sondaż jest wręcz skandaliczny. Prezydent został
zaprzysiężony na 5-letnią kadencję zaledwie miesiąc temu, a tu proszę - w
następnych wyborach... Przecież to jakiś idiotyczny nonsens, a jak za 5 lat
Tusk nie będzie w ogóle żył? I ci, co go rzekomo tak popierają? ;) Skąd
ktokoliwek może wiedzieć, co stanie z polską sceną polityczną przez następne 5
lat? W ten sposób można zrobić sondaż, który by pokazał, że Polacy uważają, iż
za 10 lat wybory prezydenckie wygra np. Giertych, a wybory parlamentarne za
lat 15 - partia Leppera ;) Cały ten "sondaż" służy więc tylko temu, żeby
przypomnieć czytelnikom gazety, że Tusk jeszcze istnieje, bo nikt już nie
zwraca na niego uwagi...

Pzdr,
Paco

6. Data: 2006-01-06 16:29:36

Od: "Duch" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

komórkowych
> ani dostępu do internetu (i nie mieszka w dużym mieście). Nie ma

- takie chodza plotki. I tez bym w nie wierzyl gdybym sie troche nie wysilil
i nie sprawdzil.
A wiec specjalnie to sledzilem - w pierwszych wyborach - a wiec tych
parlamentarnych 2005,
zarówno PiS jak i PO miało *przeszacowanie* w ostatnich sondażach.

Tak samo w I prezydenckich - Kaczynski mial przeszacowanie (oczywiscie
dotyczy *ostatnich* sondazy OBOP).
Ale tym razem Tusk mial znacznie bardziej przeszacowane.

Natomiast rzeczywiscie, w II prezydenckich, Kaczynski miale
niedoszacowanie - czyzby wyborcom Kaczynskiego
nagle popsuly sie telefony? :)

Hipoteza o braku telefonow nie bardzo do tego pasuje.

Duch

7. Data: 2006-01-06 16:37:21

Od: "Duch" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "pp" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

Pal licho tendencyjny jezyk - maja do tego prawo.
I byc moze maja tez prawo do tendencyjnych sondazy (ustawianych, bo
falszerstwo to mocne slowo),
tylko wlasnie chce wrocic uwage ze te sondaze nie odzwierciedlaja
rzeczywistosci.
Rowniez po to wracam uwage zeby ktos nie byl potem zdziwiony.

Gdy robilem tu na grupie serie "Sondaze wyborcze" tez pisali mi ze mam
obsesje -
nie specjalnie sie tym przejmuje.

> Dlaczego ten sondaz jest wg Ciebie
> watpliwy?

Na podstawie kilku innych wskaznikow sondazowych, intuicji, poprzednich
sondazy w Gazecie Wyborczej,
sytuacji politycznej itp.

Pozdrawiam,
Duch

8. Data: 2006-01-06 16:46:09

Od: "Duch" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Pakosław Odmienny" <b...@N...gazeta.pl> napisał w
wiadomości news:dpm3e9$mpr$1@inews.gazeta.pl...

> Cały ten "sondaż" służy więc tylko temu, żeby
> przypomnieć czytelnikom gazety, że Tusk jeszcze istnieje, bo nikt już nie
> zwraca na niego uwagi...

Bingo.
Taki rodzaj gry politycznej. Ale gra polityczna jest w koncu dozwolona,
dozwolona jest tendecyjnosc, tylko czy tendecyjnosc w sondazach to nie jest
juz oszustwo? Przeciez sondaze to juz jakies badanie naukowe.

Ciekawe jest to ze niekiedy sondazy nie trzeba nawet falszowac, wystarczy
zrobic 10 roznych sondazy, z roznie postawionymi pytaniami, np. "na kogo byś
teraz głosował?",
"kto jest bardziej dynamiczny w dzialaniu?" itd. itd.

I ten sondaz ktory wypadl najlepiej dla zainterewowanego (a moze byc tylko 1
z 10), *ten wlasnie* jest publikowany. Oczywiscie 9 innych sondazy w ktorych
faworyt nie wypadl wystarczajaco dobrze, te nie sa ujawniane. Czytelnik ma
wiec wrazenie ze
dana osoba jest rzeczywiscie faworytem,chociaz w rzeczywistosci nim nie
jest.

Duch

9. Data: 2006-01-06 17:06:03

Od: "pp" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> przypomnieć czytelnikom gazety, że Tusk jeszcze istnieje, bo nikt już nie

Czemu sluzy to juz sprawa wtorna. Sondaz kolego na tym polega, sonduje co
ludzie teraz, w tej chwili mysla o jakiejs sprawie? I jesli przeprowadzony
zostal w zgodzie ze sztuka, to pewnie tak jest (zreszta wyniki nie sa wcale
zaskakujace, LK i DT maja bardzo podobne procenty). Gdzie tu skandal?
Oczywiscie przydatnosc takiego sondazu jest rzeczywiscie mocno watpliwa i
pewnie sluzy on wlasnie temu o czym napisales.

pp

10. Data: 2006-01-06 17:14:29

Od: "pp" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Duch"

> Pal licho tendencyjny jezyk - maja do tego prawo.
> I byc moze maja tez prawo do tendencyjnych sondazy (ustawianych, bo
> falszerstwo to mocne slowo),

alez ten sondaz nie jest tendencyjny! Tendencyjne moze byc publikowanie go
teraz, z okreslonym komentarzem, itp
Co w nim jest tendencyjnego??

> tylko wlasnie chce wrocic uwage ze te sondaze nie odzwierciedlaja
> rzeczywistosci.
Dlaczego uwazasz ze nie odzwierciedlaja rzeczywistosci? Bo nie zgadzaja sie
z twoim przeczuciem?

> Rowniez po to wracam uwage zeby ktos nie byl potem zdziwiony.
>
> Gdy robilem tu na grupie serie "Sondaze wyborcze" tez pisali mi ze mam
> obsesje -
> nie specjalnie sie tym przejmuje.

To normalne, ludzie z obsesjami zazwyczaj niespecjalnie sie przejmuja jesli
ktos im o tym mowi :)

> Na podstawie kilku innych wskaznikow sondazowych, intuicji, poprzednich
> sondazy w Gazecie Wyborczej,
> sytuacji politycznej itp.

To znaczy znasz jakies badania w ktorych widac jakis dramatyczny spadek
poparcia dla PO czy DT? Nie widzialem nic takiego.
pp

dziewictwo
Klamac jak... naukowiec
Konflikt o gaz