Sól morska, sól kamienna.

11. Data: 2006-06-06 10:47:39

Temat: Re: Sól morska, sól kamienna.
Od: "Wojtek H." <s...@p...ciach.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Użytkownik Waldemar Krzok <w...@c...de> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:4...@u...de...

> zawiera naturalny jod i fluor, na przykład.

Nosz - sądziłem, że akurat Ty się chociaż zastanowisz...

No tak. Samo określenie jest śmieszne - "jod naturalny".
A co było setki tysięcy lat (oki - milionów) temu? Nienaturalny?
:-)
Fluor teraz też jest bardziej naturalny?
A oceany co wtedy zawierały - mniej czy może bardziej "nienaturalną"
zawartość?

> Oprócz tego również sole
> potasowe, manganowe i magnezowe. Oprócz chlorków są również inne
> halogenki, a także siarczany, sulfaty, krzemiany, ...

I to odparowane jest lepsze teraz, a to co się "odparowało"
setki tys. lat temu - gorsze?
Czyli - lepsza sól odparowana _teraz_ niż to, co się odparowało
"samo" przed "cywilizacją" ?

> Sól kamienna to 99.5% NaCl. Jod i fluor jest dodawany. Do poprawienia
> "proszkowatości" jest dodawany CaCO3 lub MaCO3. Czasem też silikaty.

Wiesz - do soli kamiennej też się to dodaje. I nawet się joduje.
Ale propagowana przez Ciebie wyższość "minerałów" odparowanych _teraz_
(i "naturalny" fluor jak piszesz) niż nad naturalnym produktem z tego samego
niezanieczyszczonego wtedy medium - to się kojarzy
ze stadem "owieczek podążających za szefem stada".

A natura zrobiła to setki tysięcy lat temu (oki - miliony).
A reszta IMHO to działalność "mieszaczy mózgu - reklamoidów".

OK - im więcej wypowiedzi, tym lepiej!

Smaczności - Wojtek H.

12. Data: 2006-06-06 11:23:04

Od: Waldemar <w...@i...de> szukaj wiadomości tego autora

Wojtek H. schrieb:
> [...]
> setki tys. lat temu - gorsze?
> Czyli - lepsza sól odparowana _teraz_ niż to, co się odparowało
a kto o tym pisał, czy gorsze, czy lepsze? Ja nie.

> Wiesz - do soli kamiennej też się to dodaje. I nawet się joduje.
no właśnie o tej kamiennej piszę. Do morskiej też się czasem te silikaty
albo cyjanidy dodaje, do poprawienia proszkowatości.

> [...]
>
> A natura zrobiła to setki tysięcy lat temu (oki - miliony).
> A reszta IMHO to działalność "mieszaczy mózgu - reklamoidów".

czy ja pisałem o jakiejkolwiek wyższości jednego nad drugim? Po prostu
napisałem, że morska zawiera składniki, które już w wodzie morskiej są,
a do kamiennej się toto na ogół dodaje.

Waldek

13. Data: 2006-06-06 11:33:49

Od: "Sowa" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Waldemar" <w...@i...de> napisał w wiadomości

> czy ja pisałem o jakiejkolwiek wyższości jednego nad drugim? Po prostu
> napisałem, że morska zawiera składniki, które już w wodzie morskiej są, a
> do kamiennej się toto na ogół dodaje.

Ale kamienna tez powstała przecież przez odparowanie _wody_morskiej_.
Przecież nie ma innej możliwości powstania złoża soli kamiennej jak : było
sobie kiedyś morze, wyparowało, zasypało nieckę ziemią i jest złoże soli
zwanej : "kamienna".
Tez nie rozumiem różnicy jak niby jest między jedną a drugą, skoro obie
powstaję poprzez odparowanie wody morskiej. :>

--
Edyta Czyż
// varium et mutabile semper femina // Wergiliusz

14. Data: 2006-06-06 11:35:13

Od: "eM eL" <badbatz99@CUT_THIS_OUThotmail.com> szukaj wiadomości tego autora

"Wojtek H." <s...@p...ciach.onet.pl> wrote in message
> Ktoś ma jakieś _konkretne_ argumenty przeciw:
> morska == kamienna?
> Albo wręcz:
> morska < kamienna?

Sol "warzona" jest obrabowana z roznych mikroelementow to primo. Proporcje
w przepisach sie roznia - 1 lyzka soli kuchennej = 1 1/3 lyzki soli
krystalicznej/morskiej, to secundo. No i sol krystaliczna/morska jest
drozsza niz sol kuchenna., stad do pieczenia i do gotowania potraw, ktore
gotuja sie dlugo (np. zupy) mozna spokojnie uzywac soli kuchennej (drobno
mielonej) gdyz ta jest nie tylko znacznie tansza, ale takze rozpuszcza sie
latwo i rownomiernie a dlugosc procesu obrobki cieplnej zapewnia brak roznic
w smaku spowodowanych obecnosca substancji zapobiegajacych formowaniu sie
grudek i konserwantow (zwykle krzemian wapnia) w soli kuchennej, ktore
dodaja niezbyt przyjemnego - "ostrego" - smaku do NaCl.

Natomiast do dodawania do potraw juz ugotowanych lub do potraw gotowanych
krotko (np. smazona ryba) zdecydowanie godna polecenia jest sol
krystaliczna, morska, gdyz poza NaCl zawiera takze mikroelementy, ktore nie
tylko sa/moga byc "zdrowe" ale takze dodaja unikalnego smaku i czesto koloru
do potraw. Nie wyobrazam sobie np. bulki "solanki" posolonej sola drobno
zmielona - to musi "chrupiec." Sol ta takze nie zawiera konserwantow.
--
><eM eL><
There's no place like 127.0.0.1

15. Data: 2006-06-06 12:20:30

Od: "Wojtek H." <s...@p...ciach.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Użytkownik Waldemar <w...@i...de> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:4...@u...de...

(...)
> czy ja pisałem o jakiejkolwiek wyższości jednego nad drugim?

Napisałeś - kamienna lepsza.
Nie - przepraszam. Napisałeś - "morska lepsza".
Nie sorry - pisałeś - po co wypowiadam się (o sobie Waldek)
w tym wątku.
Sam nie wiesz, co pisałeś Waldek.

"Czy ja pisałem..." świadczy o czym? sam sobie dopowiesz,.

> Po prostu
> napisałem, że morska zawiera składniki, które już w wodzie morskiej są,
> a do kamiennej się toto na ogół dodaje.

:-)
Kurna - założę na Ciebe KF, jeśli nie będziesz _czytał_ zamiat pisać.
Po co się uzewnętrzniasz, jeśli czytasz miernie. Łatwiej pisać?

Weź sobie to zdanie (swoje wątku) i pomyśl.
Pomyśl. Pomyśl * 5...

Co się dodaje? Ale - konkrety! Morską się suszy,
kamienną wydobywa. Co może zawierać Twoja morska
prócz cywilizacyjnych dodatków cenionych przez Ciebie?

Wiesz - archiwum jest i nie kłamie i pamięta co piszesz.
Pisz konkrety:
Co wg Waldka dodaje sól morska vs. kamienna do jadłospisu,.

Tylko nie pieprz o naturalnym jodzie, nie każdy ma naturę
"międzysłowianina".

Pozdrawiam - Wojtek H.

PS. Nie widział "miszcz" moich zapewnien na początku.
Qwa - nie przewidziałem większych problemów. Nawet MrSlavista
zrozumiał (a może spał - nie widzę teraz różnicy Waldek czy...)
Czemu nikt nie czyta zanim odpisze?

Szanuj Losa swego, możesz mieć gorszego.
WH

16. Data: 2006-06-06 12:27:14

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wojtek H." <s...@p...ciach.onet.pl> napisał w wiadomości

> Niżej....

> Ech... "Nic nie zastapi soli NaCl"
> Lubczyk...
> "A to i owszem"
>
> No to szanuj przedmówców i traktuj ich tak, jakby byli Tobie równi.

Ale o co Ci chodzi?

Zdanie "a to i owszem" odnosi się, ze warto uzyć lubczyku zamiast soli czy
kostek bulionowych. Lubczyk na moje pokresla smak, zwłaszcza mięsny.

Nie uważam, i nie uważałem, aby lubczyk miał smak słony.

Jesli potrawa nie ma soli w sobie, nic nie pomoże, jest do dosolenia, I
tyle. Zaś umiejętne przyprawianie - w tym lubczykiem - może zredukowac
konieczność dodatkowego dosalania.

A zatem, pozwolisz, ze zacytuję: "No to szanuj przedmówców i traktuj ich
tak, jakby byli Tobie równi."

Pozdrawiam

Dominik Jan Domin

17. Data: 2006-06-06 12:29:12

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@c...de> napisał w wiadomości

> KCl też, tylko mniej

> w sklepach bywa. W mniejszych kawałkach, mniej więcej wielkości kostek
> cukru.

Moze być i w takich kawałkach. W jakich sklepach? Nigdzie jeszcze nie
widziałem.

Pozdrawiam

DJD

18. Data: 2006-06-06 12:34:25

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Irro" <Z...@n...pl> napisał w
wiadomości news:e63l3d$rdm$1@atlantis.news.tpi.pl...

> Użytkownik "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> napisał w
> wiadomości news:e63ipe$frg$1@news.onet.pl...

> Ale DLACZEGO?

Bo jest najzdrowsza, ma inne minarały w składzie niż tylko NaCl.

Warzoną tez kupuję, do celów chemicznych (ostatnio - farbowanie spodni)

> Ale DLACZEGO?

A dlaczego nie? A dlaczego ludzie kupuja ryż włoski po 12 zł / kg zamiast
innego po 2 zł / kg? Albo sól morska za 2 zł / 250 g zamiast kamiennej za 80
gr za 1 kg?

A powiem, dlaczego:

Po pierwsze, lubię kuchnie tradycyjną. I stare przepisy. Próbuje gotowac
nawet z Compendium ferculorum.

Po drugie - tak sobie umysliłem, ze sól w kawałku nie bedzie chemizowana,
bez jodu, bez antyzbrylaczy i czego jeszcze.

Po trzecie - bedę mógł sobie utłuc ziarenka tej wielkości, jakie bedę
chciał. Duże też.

Pozdrawiam

DJD

19. Data: 2006-06-06 12:35:58

Od: Waldemar <w...@i...de> szukaj wiadomości tego autora

Dominik Jan Domin schrieb:
> Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@c...de> napisał w wiadomości

> Moze być i w takich kawałkach. W jakich sklepach? Nigdzie jeszcze nie
> [...]
u nas widziałem w sklepie z gadżetami kuchennymi (NanuNana), w Polsce
nie mam pojęcia.

Waldek

20. Data: 2006-06-06 12:41:17

Od: Waldemar <w...@i...de> szukaj wiadomości tego autora

Wojtek H. schrieb:
> [...]
> Qwa - nie przewidziałem większych problemów. Nawet MrSlavista
> zrozumiał (a może spał - nie widzę teraz różnicy Waldek czy...)

możesz zacytować, gdzie napisałem o "lepszości". Może jestem analfabetą,
ale naprawdę nie mogę doczytać. A pieprzyć to ty niestety dość
pieprzysz, bo nawet nie potrafisz czytać ze zrozumieniem. Ja podałem
skład soli kamiennej i morskiej. Co do wyższości jednej nad drugą wogóle
się nie wypowiadałem.
Co do "naturalności" jodu w soli morskiej: po prostu w tej soli on jest,
a w kamiennej może być ("naturalny", czyli ze złoża), lub dodany, jak
złoże ma go za mało. Ot i tyle.

Waldek

sledzie smaczne
Łosoś-kolacja , marynata