Sos bearneński - kiszka, nie wyszedł :-(

1. Data: 2001-04-09 14:15:32

Temat: Sos bearneński - kiszka, nie wyszedł :-(
Od: "Adam Boczek" <adam.boczek@NO_SPAM.komako.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kupiłem dzwonek łososia i postanowiłem do tak pysznej, smażonej ryby zrobić
ekstra sos. Jako polecany w książce postanowiłem wykonać sos bearneński.
Jego podstawą jest ocet winny. I tu mam pytanie, zrobiłem sos zgodnie z
instrukcjami ale wyszedł "bardzo occtowy" mimo wygotowania. Prawie nie szło
go zjeść :-(. Użyłem octu winnego białego Kamis (6%). Podobnie zdarza mi się
z sosami wingret. Gdzie popełniam błąd?

Adam
a...@k...pl

1. Data: 2001-04-09 14:31:59

Temat: Re: Sos bearneński - kiszka, nie wyszedł :-(
Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 9 Apr 2001 16:15:32 +0200, "Adam Boczek"
<adam.boczek@NO_SPAM.komako.pl> wrote:

> [...]
>go zjeść :-(. Użyłem octu winnego białego Kamis (6%). Podobnie zdarza mi się

a koniecznie musi byc ten ocet? Sok z cytryny by nie mogl byc?
Moze ocet za mocny? Rozwodnic??

Krysia
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2001-04-09 15:42:51

Od: Monika Mężyńska <m...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Adam Boczek wrote:

> [...]
> go zjeść :-(. Użyłem octu winnego białego Kamis (6%). Podobnie zdarza mi się

A jakiej "produkcji" ta ksiazka?
Bo jezeli nie jest to pozycja polska (tak podejrzewam), to moze autorowi
chodzilo o delkatnieszy ocet winny. To, ze zwykly ocet jest w Polsce znacznie
intensywniejszy, to wiadomo. Jak sadze dotyczy to rowniez octu winnego. Coz,
tlumacz nie wzial tego pod uwage, a powinien...

Nastepnym razem rozciencz go po prostu.

1. Data: 2001-04-10 06:33:56

Od: "Adam Boczek" <adam.boczek@NO_SPAM.komako.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzięki za radę. Spróbuję rozcienczyć tylko jak sądzisz w jakim stosunku :-).
Ten, którego użyłem ma 6%. Zrobić fifty-fifty?

Pozdrawiam
Adam
a...@k...pl

1. Data: 2001-04-10 06:53:15

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Adam Boczek <adam.boczek@NO_SPAM.komako.pl> wrote:

> Kupi"em dzwonek "ososia i postanowi"em do tak pysznej, smażonej ryby zrobić
> ekstra sos. Jako polecany w książce postanowi"em wykonać sos bearneński.
> Jego podstawą jest ocet winny. I tu mam pytanie, zrobi"em sos zgodnie z
> instrukcjami ale wyszed" "bardzo occtowy" mimo wygotowania. Prawie nie sz"o
> go zjeść :-(. Uży"em octu winnego bia"ego Kamis (6%). Podobnie zdarza mi się
> z sosami wingret. Gdzie pope"niam b"ąd?

Mozesz podac przepis na sos, z ktorego skorzystales? Sos bearnenski
jest to zasadniczo sos holenderski aromatyzowany szalotkami. Ocet sluzy
do zrobienia "wyciagu" z szalotek i w trakcie przygotowania wygotowuje
sie, z objetosci ok. 3 lyzek stolowych do 2 lyzeczek do kawy.

Nie mialbym zaufania do octu Kamis. Kupilbym raczej jakis francuski
(Ducros?). Sam zreszta od lat nie uzywam kupnego octu winnego, poza
specjalnymi octami, jak sherry lub balsamico. Uzywam glownie octu
wlasnej produkcji.

Co do winegretu -- we Francji zdarzalo mi sie jadac salaty z winegretem
tak kwasnym, ze az skrecalo.

Wladyslaw

1. Data: 2001-04-10 07:52:06

Od: "Adam Boczek" <adam.boczek@NO_SPAM.komako.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przepis byl nastepujacy;
- 1/3 szklanki bialego octu winnego (wedlug mnie jakos duzo)
- dwie szalotki
- dwie lyzki estragonu
- kilka ziarenek pieprzu
- dwa zoltka
- cwiartka kostki masla
- sol, pieprz

Do octu dodac poszatkowane szalotki, estragon i ziarna pieprzu. Wygotowac o
1/3 objetosci octu. Przecedzic. Wywar schlodzic. Dodac dwa zoltka. Naczynie
wstawic do garnka z gotujaca sie woda i zoltka roztrzepac. Nastepnie po
kawleczku dodac maslo. Calosc doprawic sola i pieprzem. Podawac natychmiast
po zrobieniu :-)

Konsystencja wyszla super :-) ale smakowo bylo to trudne (za octowe) :-(

Pozdrawiam
Adam
a...@k...pl

1. Data: 2001-04-11 06:17:25

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> po zrobieniu :-)
>
> Konsystencja wyszla super :-) ale smakowo bylo to trudne (za octowe) :-(

Przepis zasadniczo dobry ale octu za duzo. Sprawdzilem w kilku
autorytatywnych francuskich ksiazkach. Np. Robert Courtine kaze wziac
cztery stolowe lyzki octu i cztery bialego wina, ktore wygotowywuje sie
do polowy.

Skad wziales szalotki?

Wladyslaw

1. Data: 2001-04-11 07:44:47

Od: "Adam Boczek" <adam.boczek@NO_SPAM.komako.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Skad wziales szalotki?

Uproscilem sprawe :-) i wykorzystalem cebulki ze szczypiorku :-)

Adam
a...@k...pl

1. Data: 2001-04-11 19:07:56

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

> Uproscilem sprawe :-) i wykorzystalem cebulki ze szczypiorku :-)

To niestety marna namiastka. A juz sie cieszylem, ze szalotki mozna
dostac w Polsce.

Wladyslaw

1. Data: 2001-04-11 22:31:28

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Wladyslaw Los <w...@t...com.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:1erpx7o.1iwna5t1o1eftzN%w...@t...com.pl...
> To niestety marna namiastka. A juz sie cieszylem, ze szalotki mozna
> dostac w Polsce.
A cóż to za problem jak ma się działkę?
pozdr. Jerzy

Mrozona kasza