Re: Sosna o delikatnych igłach

From: Ikselka <i...@g...pl>
Subject: Re: Sosna o delikatnych igłach
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Date: Sun, 28 Apr 2013 23:49:37 +0200

Dnia Sun, 28 Apr 2013 21:50:38 +0200, Izabela Wójcik napisał(a):

> sosna himalajska

"Zwracająca uwagę swoim pokrojem sosna o długich i cienkich, zwisających
igłach. Pochodzi z Himalajów, gdzie rośnie na wysokości 2000 - 4000 m
n.p.m. Osiąga około 50 m. wysokości. W warunkach europejskich jest dosyć
wrażliwa i można uprawiać ją tylko na cieplejszych, osłoniętych
stanowiskach, gdzie nie osiąga nawet połowy tej wysokości. Nie jest
wymagająca co do gleby. Rozpowszechniona jest w zachodniej Europie. W
Europie Środkowej należy do kolekcjonerskich roślin drzewiastych. Znajduje
zastosowanie sadzona pojedynczo jako element dominujący. Korony starszych
drzew szeroko stożkowate, konary długie, poziomo rozpostarte, ze
wzniesionymi wierzchołkami. Igły w pęczkach po 5, długości 100 -180 mm,
zwisające, szare do niebieskawo zielonych. Szyszki dł. do 27 cm, walcowate.

Jedna z najpiękniejszych sosen niestety nie w pełni odporna na
przemarzanie, wrażliwa zwłaszcza na mroźne, wysuszające wiatry. Powinna być
sadzona w słonecznych, osłoniętych miejscach. Wymaga gleb zyznych, raczej
gliniasych i wilgotnych.

Sosna himalajska jest bardzo podobna do popularnej i w przeszłości chętnie
sadzonej wejmutki (Pinus strobus). Sosna wejmutka jest jednak bardzo
wrażliwa na rdzę wejmutkowo - porzeczkową (Cronartium ribicola), chorobę
prowadzącą w krótkim czasie do całkowitego zamierania drzew. W wyniku tego
wejmutka nie jest w ostatnich latach sadzona w lasach i parkach, nie jest
też rozmnażana w większości szkółek. Jej miejsce w pewnym stopniu zajmuje w
ostatnich latach sosna himalajska."
http://guzekszkolka.republika.pl/sosna.htm

--
XL