Re: Społeczeństwo nie istnieje

From: "Kis Smis" <k...@N...poczta.gazeta.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Społeczeństwo nie istnieje
Date: Wed, 31 Jul 2002 10:19:01 +0000 (UTC)

amnesiac_wawa <a...@Z...SPAMUpoczta.onet.pl> napisał(a):

> No to zastanów się co by się stało, gdyby Twój nowo narodzony syn znalazł
> się nagle poza społeczeństwem i np. przeżył na bezludnej wyspie 30 lat.
> Otóż - mimo dorosłego wieku - właśnie bardziej przypominałby ET niż
> człowieka. Pozbawiony byłby bowiem tego, co tak naprawdę przesądza o
> człowieczeństwie, tzn. osobowości. A ta ostatnia - czy chcesz tego czy nie -
> jest konstytuowana przez społeczeństwo.

Teraz rozmawiamy o osobowości a nie o człowieku. Osobowość nie jest
konstytuowana "przez społeczeństwo" tylko w kontaktach z innymi ludzmi. Z
rodzicami, dziadkami, rodzeństwem, rówieśnikami. I nie "jest konstutuowana
przez" tylko tworzy się. Tworzy się w zetknięciu niezależnych od
społeczeństwa indywidualnych predyspozycji z innymi ludxmi. Konkretnymi
ludźmi. Oprócz innych ludzi na kształtowanie osobowości ma wpływ otoczenie
bezosobowe. Słyszałes o wpływie halnego na górali? Kontakt ze zwierzętami tez
ma wpływ na rozwój osobowości.

A najważniejsze jest to czy wierzymy w możliwość samookreslenia, to jest
własnego wpływu na swoja osobowość. Ja wierzę że taki wpływ istnieje, z tym
że dotyczy nielicznych ludzi. Wpływanie na własną osobowość wymaga
zauważanie że mamy już pewna osobowość, którą ukształtowały czynniki
niezależne od nas. Następnie należy zauważyć jakie czynniki powodują zmiany
osobowości i które z tych czynników sa w jakims stponi zalezne od nas. No i
potem do roboty.

Oczywiście jeśli ktos uważa że jednostka jest konstytuowana przez
społeczeństwo za pośrednictwem osobowości konstytuowanej przez społeczeństwo,
a na te społeczeństwo jednostka nie ma oczywiście wpływu, więc nie ma wpływu
na siebie, więc po co cokolwiek pisze, niech społeczeństwo samo sobie napisze.

pozdr
kis