Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.glorb.com!p
ostnews.google.com!f16g2000yqm.googlegroups.com!not-for-mail
From: glob <r...@g...com>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Sprawa Polanskiego - CD
Date: Thu, 1 Oct 2009 05:26:03 -0700 (PDT)
Organization: http://groups.google.com
Lines: 47
Message-ID: <e...@f...googlegroups.com>
References: <h9v8kp$sil$1@news.dialog.net.pl>
<h9vbhd$nou$1@nemesis.news.neostrada.pl>
<h9vccq$opl$1@nemesis.news.neostrada.pl>
<e...@w...googlegroups.com>
<h9vn3p$m6b$1@inews.gazeta.pl>
<d...@x...googlegroups.com>
<ha0e6a$9q0$1@news.onet.pl>
<8...@g...googlegroups.com>
<ha1mcs$7s7$1@inews.gazeta.pl>
<6...@j...googlegroups.com>
<d...@j...googlegroups.com>
<ha24bq$qe8$2@atlantis.news.neostrada.pl>
NNTP-Posting-Host: 74.86.222.81
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
X-Trace: posting.google.com 1254399963 15758 127.0.0.1 (1 Oct 2009 12:26:03 GMT)
X-Complaints-To: g...@g...com
NNTP-Posting-Date: Thu, 1 Oct 2009 12:26:03 +0000 (UTC)
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: f16g2000yqm.googlegroups.com; posting-host=74.86.222.81;
posting-account=oxm6WwoAAABbNq-FrLxteMJGewUj6LHu
User-Agent: G2/1.0
X-HTTP-UserAgent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 4.01; Windows CE;
PPC),gzip(gfe),gzip(gfe)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:475543
Ukryj nagłówki
medea wrote:
> glob pisze:
>
> > Myślę że nasze czasy są czasami obnażania, musimy odzierać siebie z
> > pewnych masek, ról w których tkwimy, aby lepiej widzieć konsekwencje
> > naszych zachowań, bo coś zmienić , nie powtarzać się mechanicznie.;)
>
> To jest bardzo ciekawa koncepcja IMO. Ciekawe, czy można to połączyc z
> Redartową (?) teorią 'rozpuszczania ja', o której pisze w odgrzewanych
> kotletach (vide wątek: Rajd świnek przez Polskę).
>
> Ewa
wszystkie twory ponadjednostkowe: zarówno nauka, jak sztuka; zarówno
naród, jak obyczaj. Wszystkie one są bowiem produktami zbiorowymi,
które oderwały się od bezpośrednich twórców; i wszystkie mają
w gruncie rzeczy charakter opresyjny.[ Matriks] Ich działanie
najbardziej wyraziście uwidocznia się w naszym stosunku do sztuki. Jak
w
Ferdydurke: zachwycamy się Słowackim, bo wielkim poetą był. Wydaje ci
się - tłumaczy Gombrowicz - że przyciągnęło cię piękno, którym się
spontanicznie rozkoszujesz - a to tymczasem "wola potężniejsza od
twojej kazała ci wysilać się, abyś doświadczył uczuć należytych.Ta
wola jest wolą zbiorową, zrodzoną w wymiarze międzyludzkim, zgoła ci
obcym" . Ta wola zbiorowa nie jest przez nikogo konkretnie sterowana;
pod wieloma względami przypomina "władzę rozproszoną", władzę
dyskursu, którą Michel Foucault opisał w'' Historii seksualnościi''-
strukturalizm- której wszyscy mimowiednie podlegamy. Bierne poddawanie
się tej woli zbiorowej oznacza nieautentyczność, utratę
człowieczeństwa. Opór natomiast - to nieustanne kolizje z otoczeniem,
czasem bardziej dramatyczne niż utarczki między jednostkami.
Nie wiem co on tam popisał, później zobaczę.;)
|