Stara odmiana jabłoni

1. Data: 2006-09-07 13:22:53

Temat: Stara odmiana jabłoni
Od: "piotrh" <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Proszę o pomoc w określeniu odmiany jabłoni.
Zdjęcia jabłek:
http://fotogalerie.pl/galeria/pithal24793
Jabłka są dość mocno żebrowane (praktycznie od małego;-)
duże (do 12 cm największe, średnio 8-9 cm),
początkowo zielone, powoli pojawia się lekki
rumieniec głównie na słońcu. Dojrzewają sierpień/wrzesień,
dojrzałe z rumieńcem resztę mają żółto-zieloną do żółtej,
pokryte lekko woskową powłoką (tłustawe w dotyku)
Bardzo smaczne, winno-kwaskowe, w pełni dojrzałe
winno-słodkie. Źle się przechowują (z trudem do grudnia/stycznia)
bo dostają wewnątrz brązowe centki i w końcu gniją.
Na przetwory świetne, rozpadają się po podgrzaniu natychmiast
(moja mama mówi że się "puszą" :-)
Jabłoń szczepiona na antonówce gdzieś na przełomie 50/60.
Owocuje obficie ale przemiennie (co 2 lata), rośnie średnio,
gałęzie lekko przewieszające.
Próchnieje jej pień wewnątrz od starego dużego cięcia konaru
i długo mi nie pociągnie, boję się też że ktoś w głowę dostanie
konarem, przymierzam się do szczepienia jej na nową podkładkę
bo chcę mieć tę odmianę :-)
I tylko nie wiem jaka ona jest, ta odmiana.
Pomożecie ?...
--

pozdrawiam :-) piotrh

2. Data: 2006-09-07 13:42:18

Temat: Re: Stara odmiana jabłoni
Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

piotrh napisał(a):
[...]
> I tylko nie wiem jaka ona jest, ta odmiana.
> Pomożecie ?...

Postaw je odwrotnie i na jednorodnym tle, bedzie łatwiej zidentyfikować.
pozdr. Jerzy

3. Data: 2006-09-07 13:55:23

Od: "piotrh" <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy Nowak" <0...@m...pl> napisał w wiadomości

> Postaw je odwrotnie i na jednorodnym tle, bedzie łatwiej zidentyfikować.
> pozdr. Jerzy

Tu widać wszystkie strony:
http://fotogalerie.pl/fotka/2736731157633455180
--

pozdrawiam :-) piotrh

4. Data: 2006-09-08 14:26:17

Od: "piotrh" <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "piotrh" <p...@t...pl> napisał w wiadomości
> Proszę o pomoc w określeniu odmiany jabłoni.
> Zdjęcia jabłek:
> http://fotogalerie.pl/galeria/pithal24793

Naprawdę nikt nie kojarzy...?
Zależy mi :-)
W sieci znalazłem opisy kilkudziesięciu starych odmian
i gdyby nie ten rumieniec przyjąłbym, że antonówka zwykła,
jednak jest parę różnic...
Może to odmiana popularna tylko w jakimś regionie? W okolicy
bliższej i dalszej nie widziałem takich (Żuławy, Kaszuby, Kociewie)
--

pozdrawiam :-) piotrh

5. Data: 2006-09-08 14:34:12

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

piotrh napisał(a):
> [...]
> Może to odmiana popularna tylko w jakimś regionie? W okolicy
> bliższej i dalszej nie widziałem takich (Żuławy, Kaszuby, Kociewie)

Piotrze, gdybym to jabłko pokazał mamie od razu by powiedziała co to za
odmiana, ja wiem, że ją znam ale nie mogę "zaskoczyć" na właściwą nazwe.
Pomocna będzie informacja kiedy je zerwałeś. Teraz?
pozdr. Jerzy

6. Data: 2006-09-08 14:49:40

Od: "piotrh" <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Piotrze, gdybym to jabłko pokazał mamie od razu by powiedziała co to za

To tak jak mój ojciec, który je szczepił, niestety nie spytałem na czas....

> Pomocna będzie informacja kiedy je zerwałeś. Teraz?

Tydzień jeszcze nie minął: rwane w sobotę,
zaczęły spadać tydzień wcześniej.
W ogóle pełną dojrzałość na drzewie osiągnęłyby
(jak pamiętam z innych lat) w 2 połowie września,
w tym roku były szybsze o ok tydzień (upały?)
--

pozdrawiam :-) piotrh

7. Data: 2006-09-08 15:41:27

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

piotrh napisał(a):
> [...]
> W ogóle pełną dojrzałość na drzewie osiągnęłyby
> (jak pamiętam z innych lat) w 2 połowie września,
> w tym roku były szybsze o ok tydzień (upały?)

Sprawdź: Witos, Sawa i Delikates.
To chyba sprzed 20 lat. Jak starsze to jeszcze pogrzebię.
pozdr. Jerzy

8. Data: 2006-09-08 15:47:39

Od: "piotrh" <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> piotrh napisał(a):
>
> Sprawdź: Witos, Sawa i Delikates.
> To chyba sprzed 20 lat. Jak starsze to jeszcze pogrzebię.

Dzięki, poszukam i się odezwę :-)
--

pozdrawiam :-) piotrh

9. Data: 2006-09-08 16:07:34

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:edruiv$pcr$1@atlantis.news.tpi.pl piotrh

> [...]
> Może to odmiana popularna tylko w jakimś regionie? W okolicy
> bliższej i dalszej nie widziałem takich (Żuławy, Kaszuby, Kociewie)

Hejka. Spróbuj zapytać fachowców. ;-) http://www.sadownictwo.com.pl/
Pozdrawiam pomologicznie Ja...cki

10. Data: 2006-09-09 11:26:42

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

piotrh napisał(a):
> Użytkownik "Jerzy Nowak" <0...@m...pl> napisał w wiadomości

> Dzięki, poszukam i się odezwę :-)

Te już odpadają:
DELIKATES -- dojrzałość zbiorcza: druga połowa września, duża
wytrzymałość na mróz, podatność na parcha - średnia, mączniaka -
średnia, choroby kory i drewna - średnia. Owoce duże kuliste, lekko
spłaszczone, zwężające się w kierunku kielicha. Skórka zielonkawo-żółta
w dużej części pokryta żywo-czerwonym, rozmyto paskowanym rumieńcem.
Wzrost drzewa silny, o sztywnych konarach obrośniętych licznymi
krótkopędami. Zapylacze: Bankroft, Szampion.

SAWA -- dojrzałość zbiorcza - połowa września, średnia wytrzymałość na
mróz, odporna na parcha, a średnia na mączniaka i choroby kory i drewna.
Owoce średniej wielkości lub duże, kulisto- stożkowate z żebrowaniami
przy kielichu, które mogą przechodzić na owoc. Skórka błyszcząca,
całkowicie pokryta jaskrawo karminowym, rozmytym rumieńcem. Wzrost
drzewa silny lub średni, korona stożkowa, raczej wąska o lekko
zwisających konarach. Zapylacze: Pinova.
http://odr.zetobi.com.pl/rodzina/domo003.htm

Tu masza inne odmiany:
http://www.republika.pl/podszarotka/index1.html?http
%3A%2F%2Fwww.republika.pl%2Fpodszarotka%2Fodmiany.ht