Stara odmiana jabłoni

11. Data: 2006-09-09 11:30:59

Temat: Re: Stara odmiana jabłoni
Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

piotrh napisał(a):
> Użytkownik "piotrh" <p...@t...pl> napisał w wiadomości
>
> Naprawdę nikt nie kojarzy...?

Czy to aby nie jest jakiś Grafsztynek?
http://www.pow.dzierzoniow.pl/rl.html
pozdr. Jerzy

12. Data: 2006-09-11 09:09:33

Od: "piotrh" <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko" <d...@n...pl> napisał w wiadomości

> Hejka. Spróbuj zapytać fachowców. ;-) http://www.sadownictwo.com.pl/

No i zapytałem :-)
Jak do dziś 102 osoby przeczytały pytanie, 0 odpowiedzi...
może mnie nie lubią ?;-)
--

pozdrawiam :-) piotrh

13. Data: 2006-09-11 10:09:30

Od: "piotrh" <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy Nowak" <0...@m...pl> napisał w wiadomości

> Czy to aby nie jest jakiś Grafsztynek?

Na pewno nie inflandzki ani czerwony, ale:

'Grafsztynek Prawdziwy' (Gravensteiner) znany był już w XVI wieku.
Pochodzenie nie jest do końca wyjaśnione, niektórzy autorzy uważają,
że to odmiana włoska, Niemcy utrzymują, że powstała w
Szlezwiku-Holsztynie w sadzie zamkowym Gravenstein, co jest
prawdopodobne, bo odmianie sprzyja klimat chłodny i wilgotny.
Drzewo rośnie bardzo silnie,(z tym jest nieco słabiej, może kwestia
podkładki?)* tworzy szeroką, gęstą koronę, z konarami
odchodzącymi od pnia pod kątem prostym (dokładnie tak)*. Wytrzymałe na mróz.
Na parcha dość wrażliwe (potwierdzam)*. W okres owocowania wchodzi
bardzo późno (tego nie wiem ;-)*,jest płodne w późniejszym wieku (prawda)*.
Owoce są średnie i duże, kulisto-spłaszczone,
żebrowane (typu kalwili). Skórka cienka, błyszcząca, jasnożółta z
prążkowanym rumieńcem, po przechowaniu bardzo tłusta (niemal dokładnie
tak)*.
Miąższ żółtawobiały, luźny, bardzo soczysty, słodko-winny, aromatyczny,
bardzo smaczny.
Owoce dojrzewają na początku września, przechowują się do grudnia.(no
bingo!)* "

*- Wszystko by się zgadzało :-)
Aż dziw bierze, że wcześniej tego nie znalazłem (a już parę razy
podchodziłem
do tematu w googlach)
Spróbuję jeszcze potwierdzić odmianę w pamięci paru osób, jak wiadomo
rzucenie hasła "grafsztynek" może włączyć dawne obwody pamięci ;-)

Dziękuję, Jerzy :-)

--

pozdrawiam :-) piotrh

14. Data: 2006-09-11 10:17:43

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

piotrh napisał(a):
[...]
> Spróbuję jeszcze potwierdzić odmianę w pamięci paru osób, jak wiadomo
> rzucenie hasła "grafsztynek" może włączyć dawne obwody pamięci ;-)

Ten, którego teraz podgryzam rózni się odrobinę od twoich ze zdjęć tym,
że tuż przy ogonku ma lekko chropowatą skórkę i bardziej przypomina
spłaszczona kulę.
pozdr. Jerzy

15. Data: 2006-09-11 10:20:21

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:ee3998$asu$1@nemesis.news.tpi.pl piotrh
> Użytkownik "Dirko" <d...@n...pl> napisał w wiadomości

> No i zapytałem :-)
> Jak do dziś 102 osoby przeczytały pytanie, 0 odpowiedzi...
> może mnie nie lubią ?;-)

Hejka. Może to nie byli fachowcy. ;-)
Pozdrawiam domniemująco Ja...cki

16. Data: 2006-09-18 10:09:33

Od: "piotrh" <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ten, którego teraz podgryzam rózni się odrobinę od twoich ze zdjęć tym,
> że tuż przy ogonku ma lekko chropowatą skórkę i bardziej przypomina
> spłaszczona kulę.

Jurku, (oraz każdy kto ciekaw) jeżeli jesteś jeszcze ciekaw
rozwikłania zagadki odmiany tej mojej jabłoni to rzuć okiem tu:
http://www.sadownictwo.com.pl/forum.php?page=&cmd=sh
ow&id=7429&category=6
Wyszło jednak na riesenboiken (i to nie ze względu na nick piszącego gościa
;-)
tylko utwierdziły mnie w tym werdykcie opisy niemieckie oraz najbardziej
pamięć paru osób którym się boiken zaczął mocno kojarzyć w odróżnieniu
od grafsztynka.
Dzięki jednak za zainteresowanie i pomoc :-)
--

pozdrawiam :-) piotrh

17. Data: 2006-09-18 12:10:24

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

piotrh napisał(a):
[...]
> [...]
> od grafsztynka.
> Dzięki jednak za zainteresowanie i pomoc :-)

Wiesz co Piotrze, gdybyś podesłał choć jedno jabłko już dawno byś znał
odpowiedź.
:-)))
pozdr. Jerzy

choroba pomidora