Re: Suplementacja dużymi dawkami jodu

From: =radek= <j...@t...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Suplementacja dużymi dawkami jodu
Date: Sun, 29 Nov 2009 17:25:11 +0100

Dnia Sun, 29 Nov 2009 15:17:13 +0000 (UTC), tomek wilicki napisał(a):

> Niezupełnie tak jest. Jeden mililitr to około 20 kropli metrycznych.
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Drop_(volume)
>
> najtrudniej ustalić, jaką objętność ma kropla z tego konkretnego dozownika, bo
> od dozownika zależy chyba dużo więcej niż od substancji.
>
> Tak czy tak, jeśli 1 ml spirytusu to... kurcze, jaki on ma ciężar... no ok, ok
> 800 mg. Jedna kropla metryczna ma więc 40 mg. Jedna kropla medyczna - jakieś
> 65 mg.
>
> 100 mg spirytusu zawiera 2.4 jodu, nie uwzględniając jodku potasu (pojęcia nie
> mam, ile go jest, dodają do dopełnienia objętości).

> [...]

Dokładnie tak, alkohol etylowy w którym jest rozpuszczony jod, nawet przy
stężeniu 90% (tak jak w jodynie) ma gęstość mniejszą, niz woda, nie mówiąc
o napieciu powierzchniowym, istotnie decydującym (oprócz końcówki
kroplomierza) o wielkości kropli.
Stąd farmaceuci zakładają, że kropla alk. etylowego 96% ma 15 mg, a kropla
wody może mieć od 50 do chyba nawet 100 mg.

Poza tym trochę nonszalancko podchodzisz do problemu stosując "krople" jako
miarodajny wyznacznik dawki. Jeszcze żonglując jakimiś powymyślanymi na
potrzeby kuchenne kroplami metrycznymi, medycznymi i innymi. Kroplą to może
się Makłowicz posługiwać. Jeszcze dodaj do tego szczyptę i bedziesz miał
przepis kulinarny :)

PS W jodynie przypada chyba 1g jodku na 3g jodu (czyli 1g w 100g jodyny),
ale realnie to pewnie mniej, bo oba związki reagują ze sobą. Więc jak tak
eksperymentujesz, to warto zadbać o świeżą jodynę. No i sprawdzić, czy to
jodyna 3%, bo rzadko, ale chyba można spotkać rózne stężenia.