Strona główna Grupy pl.soc.edukacja Szkoła krzywdzi uczniów Re: Szkoła krzywdzi uczniów

Grupy

Szukaj w grupach

 

Re: Szkoła krzywdzi uczniów

« poprzedni post następny post »
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!
atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
From: Jonasz <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.soc.edukacja
Subject: Re: Szkoła krzywdzi uczniów
Date: Thu, 21 Oct 2004 10:54:20 +0200
Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
Lines: 159
Message-ID: <cl7tgp$a2v$1@atlantis.news.tpi.pl>
References: <cl6ci4$fea$1@serwus.bnet.pl> <cl6k4b$cm2$1@atlantis.news.tpi.pl>
<cl71mg$97r$2@serwus.bnet.pl>
NNTP-Posting-Host: caz28.neoplus.adsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
X-Trace: atlantis.news.tpi.pl 1098348889 10335 83.30.97.28 (21 Oct 2004 08:54:49 GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 21 Oct 2004 08:54:49 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Win98; en-US; rv:1.4) Gecko/20030624
Netscape/7.1 (ax)
X-Accept-Language: pl, en-us, en
In-Reply-To: <cl71mg$97r$2@serwus.bnet.pl>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.edukacja:21070
Ukryj nagłówki

Dnia 04-10-21 02:59, Użytkownik Tristan Alder napisał:

> Kartce Frontowej. Jak pytam uczniów co robią na tym czy innym przedmiocie,
> to tylko MS-klikają. Nie ważne jaki jest przedmiot i jakie niby ma
> przekazać treści. Bo te treści zawodowe, w przedmiotach zawodowych, to są
> rzeczy, których nauczyciel nie zna! Jak się hobbystycznie czymś interesuje,
> to może coś tam się douczy, ale tych przedmiotów jest duuużo, a nauczyciele
> nie są specjalizowani w danych działach. Informatyk to informatyk i dupa --
> uczy wszystkiego, co ma komputer w treści.
To jedyna możliwość - nie da się zatrudniać nauczycieli-amatorów,
bo szkoła tego nie wytrzyma a minister nie utrzyma. Jedyne, co
moim zdaniem jest niedobrze, to rozbuchane ambicje dotyczące
ilości przedmiotów w szkołach. Jakiś bezmyślny uniwersytukas
wymyśla różne "techniki", "technologie" i "techniczości"
z biurowości, ekonomii itd.

> No to po grzyba polazł na taki profil (BTW: przyda się każdemu wszystko! ja
> np. kończyłem dość nieinteresujący mnie kierunek technikum, następnie
> niezbyt pasjonujący mnie kierunek studiów, a jednak wiedza stamtąd
> wyniesiona nieraz mi się przydawała,
Bo coś musi ze sobą zrobić i w każdej szkole masz z 15
przedmiotów, z czego 3 ważne, 2 ciekawe a reszta to tylko
z musu. Każdemu się przyda trochę ogólnologii ze
społeczeństwa informatycznego, ale nie za bardzo intensywnej,
bo tylko znienawidzą te treści, a za 5 lat i tak będą nowsze
standardy i narzędzia. Nie opłaca się uczyć w szkole konkretów
o ile nie jest to szkoła przyzakładowa.

>> Krótko mówiąc - niezupełnie zgadzam się z tobą. Warunki
>> mamy dość ubogie, oczekiwania ogólnie też dość niskie,
>> celem naszym nie jest nauczenie tylko przygotowanie do
>> dalszego kształcenia...
> Ale jakiego dalszego? Poziom na wielu uczelniach jest równie żenujący.
> Wydajemy z siebie (my, czyli system oświatowy) tabuny nieuków i głąbów
> ziemniaczanych! takich jakim i ja jestem. Jestem jedną z wielu ofiar systemu
> oświatowego i dalej napędzam taką machinę! Przy inaczej zorganizowanej
> oświacie, można by o wiele lepiej wykształcić młode pokolenie.
Wykształcić - ale do czego? Wiesz, jak jest: wychowanie
patriotyczne, fizyczne, do życia w rodzinie...
O całościowych celach _edukacyjnych_ raczej niewiele
konkretów jest, specjaliści z poszczególnych dziedzin
uniwersyteckich w miarę przydzielanych godzin tną
albo pompują programy nauczania ze swoich przedmiotów...

Przetasowania administracyjne zastąpiły nam dyskusję
o podstawowych potrzebach edukacyjnych społeczeństwa.
Ludzie, co "wiedzą lepiej" wysmażyli społeczeństwu
tryb nauczania 9-letniego, które do żadnych konkretów
nie prowadzi. Razem z zerówką to jest 10 lat, czyli
radziecka 10-latka przyszła do naszych szkół.

Tabuny nieuków rzeczywiście są, ale nie tylko
w Polsce, również w innych krajach europejskich.
To jest triumf uniwersytetów, oszczędnego nauczania
teoretycznego. Nie chodzi tu o poziom nauczycieli,
tylko o podejście "trzeba zagospodarować czas nauki".

> przedmiotów. Nie Księgowa Na Zlecenie, ale nauczyciel księgowości, który
> miałby w szkole 5 godzin i miałby obowiązek pracować w zawodzie uczonym
> conajmniej na 1/2 etatu. (...)
> Korporacje, ale ktoś, kto na codzień robi wuwy na zlecenia, kto tworzy
> serwisy, a chce jeszcze np. 20 godzin rocznie poświęcić na
> dział ,,Projektowanie WWW'' w LP. Na następne 20 godzin zastąpi go DTPowiec
> i poprowadzi dział ,,DTP''.
Nie wydaje Ci się, że lepiej byłoby uczyć ekonomii
w jednym kształcie na różnych profilach?
Należałoby może opracować otwarty standard
umiejętności WWW zawierający zestaw kilkunastu
znaczników HTML do realizacji we wszystkich
typach szkół.
Niedawno pytałem na pl.soc.dzieci.starsze, czego
oczekują rodzice od szkoły pod względem nauczania
informatyki. Odezwała się jedna żywa matka z zawodu
informatyk i zasugerowała nauczanie ciągle tego
samego, ale na różne sposoby i w różnych aplikacjach.
Żeby celem nauczania było zapoznanie z 5 edytorami
tekstu, programami narzędziowymi itd.
Popatrz, że to nawet "wchodzi": Baltie, Logo Komenius,
PHP, Pascal/Kylix/Delphi, Python, C...
I tu dopiero "mądre głowy" niech wpasowują metody
numeryczne, pojęcia algorytmu, sekwencji itd.

Taka refleksja mnie tu naszła, że póki co, to mam
po prostu inne wytyczne: nauczyć dzieci, że są takie
rzeczy, jak program, typ dokumentu, protokół i inne
podstawy przypominające rysowanie szlaczków w klasie
pierwszej. Uczę w gimnazjum i nasze coroczne nabytki
przynoszą z podstawówki umiejętność trzymania myszki
w dłoni i uruchomienia gry "Skoki zimowe"(chyba).

> nasze panienki Ekonomii, skoro on realiów polskich nie zna? Ale też po
> jakich studiach musi być nauczyciel, żeby uczyć dobrze Pracowni
> Ekonomiczno-Informatycznej? A to się ciągle zmienia. W zeszłym roku miałem
> inne przedmioty niż w tym, a w 1999 i 2000 jeszcze inne. Nawet jakbym
> chciał się specjalizować, to się nie da.
No właśnie tylko_to, jest chore. O ile pamiętam,
do "starej szkoły" wysuwano zarzut skostnienia,
no i mamy teraz szkołę dynamiczną niczym
małpa-minister u Krasickiego.

> Jakim cudem mam być programistą, ekonomistą, księgowym, dtpowcem, łebskim
> majstrem i Co Tam Jeszcze W programie nie wymyślą? Siedzę nad programami i
> niemalże płaczę, bo w jeden tydzień muszę się douczać partii materiału z
> kilku przedmiotów. Douczać sam, a do tego nie wszystko da się douczyć bez
> doświadczenia, nie wszystko da się douczać krokami. No i co to za
> nauczyciel, co wyprzedza ucznia o jedną lekcję ledwie?
Nie masz, spokojnie. Masz tylko wygłosić pogadankę, podyktować
15 zdań notatki do zeszytów i na następnych zajęciach
sprawdzić, czy coś z tego im zostało. Uczymy wiedzy, teorii.
Czasem bardziej poglądowo, czasem bardziej doświadczalnie,
ale zawsze pobieżnie.
Gratuluję, że masz programy, bo ja przez pierwsze lata
pracy miałem problemy ze zdobyciem programów - niby
były, ale niedostępne. Dostałem rozkłady z podobnego
przedmiotu od dyrektora i szedłem z tym do uczniów.
Jak dostałem program nauczania, to dopiero się
przestraszyłem, taki był przedpotopowy:-)

Tak coś czuję, że nasza przyszłość, to szkoła jako
placówka raczej wychowawcza, udostępniająca liczne
kursy edukacyjne w postaci samouczków. Każdy uczeń
w indywidualnym tempie przyswaja i zalicza zastaw
obowiązkowy oraz kursy wybieralne. Wszystko w oparciu
o jednolity materiał złożony z samouczka na płycie
i otoczki internetowej z odpowiedniego wydawnictwa.
Dydaktycy mieszkają w Wydawniczej Dolinie, a resztę
kraju obsługują wychowawcy i bakałarze.
Z płyty będzie mnożenie, całkowanie, budowa komórki,
budowa żelazka, zasady gry w koszykówkę itd.

pozdrowienia
J.

 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
21.10 Anna G.
21.10 Tristan Alder
21.10 Anna G.
26.10 Adam
29.10 Tristan Alder
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Zbrodnia 3 Maja
"kapitan Martyna Graban, i załoga okrętu badawczego Nautilus, [...], odkryli wrak japońskiego niszczyciela Teruzuki"
Nowe Wsk. Moralnej Popr.: 16. Życie prywatne i 18. Kultura artystyczna
Pierwsze sukcesy strajkujących [studentów na UW]
Dalszy ciąg awantury o jedzenie na UW
O tym jak w WB/UK rząd nieudolnie walczy z otyłością u dzieci
"Szokująca podmiana etniczna populacji Austrii" i moja recepta na imigrację
USA/ Harvard pozwał administrację Trumpa za zakaz przyjmowania zagranicznych studentów
We Wrocławiu ruszyła Odra 5, pierwszy w Polsce komputer kwantowy z nadprzewodzącymi kubitami
Studenci UW strajkują z głodu!!!
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Polska [masowo - przyp. JMJ] importuje paprykę, a polska gnije na polach
Kol. sukces po polsku: polscy naukowcy przywracają życie morskim roślinom
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Medycyna - czy jej potrzebujemy?
Atak na [argentyńskie - przyp. JMJ] badaczki, które zbadały szczepionki na COVID-19
Xi Jinping: ,,Prognozy mówią, że w tym stuleciu istnieje szansa dożycia 150 lat"
Zbrodnia 3 Maja
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem